• 0

auteursrechten

Ik laat een website bouwen, als deze straks klaar is, wie heeft dan de auteursrechten, op de programeertaal etc? Mij is zojuist vertelt dat ik GEEN rechten heb, terwijl ik alles verzonnen heb en slechts programeert. In het slechtste geval, als mijn site een enorm succes wordt, kan hij vragen/eisen wat hij wil! Hoe zit dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De rechten van het design of code blijven liggen bij degene die het gemaakt heeft.

Dit kan wel weer schriftelijk overgedragen worden.

In het contract voor het maken kan je vastleggen wie welke rechten heeft.

B.v. jij voor het gebruik en mogen aanpassen naar jou wensen maar niet het doorverkopen.

 

Of juist dat je wel het recht krijgt op de doorverkoop en dat degene die het gemaakt heeft het niet mag doorverkopen.

 

Gewoon duidelijke afspraken maken vooraf.

Link naar reactie
  • 1

Hoe de situatie in jouw geval precies is, kan ik niet inschatten, maar toch even dit.

 

De situatie rond auteursrechten op software is niet hetzelfde als die rond geschreven werk. In het geval van geschreven werk (of foto of film) is het auteursrecht vrijwel automatisch verbonden met de auteur/fotograaf/filmer/kunstenaar. In dat geval kunnen de rechten alleen worden overgedragen door een overeenkomst.

 

Onlosmakelijk verbonden met het hebben van auteursrecht zijn 2 zaken, namelijk creativiteit en originaliteit. Het werk moet "het stempel van de maker dragen", zoals dat wettelijk heet. Bij creatief werk zoals tekst, fotografie, film of kunst is dat automatisch het geval. Bij software niet.

 

De situatie rond software ligt wat anders, omdat daarbij niet altijd creativiteit en originaliteit voor vereist zijn. Het is immers mogelijk dat A een detailontwerp maakt van een systeem, waarbij A alle creativiteit inbrengt, terwijl programmeur B alleen de uitvoerder is.

 

Hoe dat in deze situatie zit, weet jij het beste. Je noemt dat jij alles verzonnen hebt, maar mijn ervaring is dat niet-technici het uitwerken van een softwarematig idee vaak schromelijk onderschatten. Ze denken er te simpel over. Cruciaal zal zijn tot in welke mate van detail jij je ideeen hebt uitgewerkt. Als je alleen een vaag idee had en de programmeur heeft het allemaal uitgewerkt, dan heeft de programmeur het auteursrecht.

 

Als jij echter een ontwerp hebt gemaakt, bevattende technische tekeningen (flow charts bv) en uitwerking van het systeem tot en met pseudocode (het stadium voor echte code), dan heb jij iets bedacht wat een geoefende programmeur op basis van tekening kan bouwen en dan behoort het intellectueel eigendom aan jou toe. Jij hebt dan de creatieve daad verricht en hebt het auteursrecht.

 

Het kan ook een grensgeval zijn waarbij jullie samen onderdelen bedacht hebben. In dat geval zal je er samen moeten uitkomen, maar het handigste lijkt me dan om beide de rechten te hebben op het geheel.

 

Je noemt verder dan hij in het slechtste geval kan eisen wat hij wil. Dit lijkt me een nachtmerriescenario dat je zelf bedacht hebt, nietwaar? Het is natuurlijk onzin, want ik mag toch aannemen dat je hem hebt betaald voor het bouwen van de site. De opbrengst is verder puur afhankelijk van jouw commerciele inspanningen rondom de site en met hem heb je dan niets meer te maken.

 

 

Ik laat een website bouwen, als deze straks klaar is, wie heeft dan de auteursrechten, op de programeertaal etc? Mij is zojuist vertelt dat ik GEEN rechten heb, terwijl ik alles verzonnen heb en slechts programeert. In het slechtste geval, als mijn site een enorm succes wordt, kan hij vragen/eisen wat hij wil! Hoe zit dit?

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.