• 0

prive opname boeken / opstellen grootboekrekening

hallo allemaal,

 

ik heb in exact online een standaard administratie voor mijn eenmanszaak opgezet. ik ben nog geen ervaren boekhouder, maar wil wel graag mijn boekhouding zelf gaan doen.

 

daarin vind ik nog geen post voor de prive opnamen - het voorschot op de winst die ik denk te gaan maken.

(ik zie alleen de rekeningen 'eigen vermogen/aandelenkapitaal' en 'onverdeeld resultaat' op de balans en 'activa realisatie winst' op de winst/verliesrekening die ik hiervoor zou kunnen gebruiken - ik neem met mijn beperkte ervaring aan dat geen van deze rekeningen gebruikt dient te worden voor mijn prive-onttrekkingen?)

 

aangenomen dat bovenstaande rekeningen niet de goede zijn, heb ik een nieuwe grootboekrekening aangemaakt, genaamd 'prive-opnamen en stortingen',

 

als hoofdverdichting zet ik mijn prive-opnamen onder 'activa'

 

1. klopt dit tot hier?

 

2. als verdichting weet ik niet of ik moet kiezen voor 'eigen vermogen' of 'liquide middelen' - ik neig ernaar te kiezen voor het eigen vermogen maar hoor wel eens dat je daar gedurende het jaar niet aan moet komen. of moet ik nog voor een geheel andere optie kiezen?

 

en bonusvraag 3 voor de enthousiasteling:

3. wat moet ik me precies bij zo'n verdichting voorstellen?

 

alvast heel erg bedankt voor de hulp!

 

groeten,

 

tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

herrputti,

 

Het aanmaken van een extra rekening was al een goede greep. Maak wel onderscheid tussen Privé opnamen en Privé stortingen (dus twee afzonderlijke rekeningen); dat is vast gemakkelijk als je straks de aangifte IB moet invullen want daar zal je deze gegevens gescheiden moeten invullen.

 

Beide rekeningen behoren dicht in de buurt te staan van de rekening Eigen vermogen; dus niet onder activa. Als verdichting moet je kiezen Eigen vermogen. Immers indien je gelden opneemt uit de onderneming vermindert het eigen vermogen van die onderneming.

 

De verdichting is niets anders dan het bundelen van een aantal gelijksoortige rekeningen onder een gemeenschappelijke groep. Vervolgens worden op een balans en/of resultatenrekening uitsluitend de verdichtte groepen getoond hetgeen die balans (of resultatenrekening) gemakkelijker uitleesbaar maakt.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

herrputti,

 

wij - in onze boekhouding - zouden jouw probleem als volgt oplossen.

 

Slechts één balanspost "onttrekking" (een storting is een negatieve onttrekking, op de balans is de ene een activum de andere een passivum). Aangezien deze altijd via de bank/kas lopen:

 

Bank 20.000

Onttrekking 20.000

 

Het hele jaar door, tot 31/12. Op 31/12 rolt het resultaat (winst) uit. Winst is geen rekeningpost, dus W&V rekening "Ondernemersbeloning" maken. Hiervan boek je je totale onttrekkingen af. Immers je onttrekkingen ("privé" mag je achterwege laten) zullen feitelijk dienen als "salaris". Je onttrekking valt hierdoor op "0".

 

Heb je meer onttrokken dan je winst, dan komt dit ten laste van je eigen vermogen, heb je minder onttrokken dan kies je: of je neemt het overhangende gedeelte ook op, of je ploegt het terug naar eigen vermogen.

 

Kortom: onttrekkingen (telkens) boeken en deze tot 31/12 met rust laten en dan pas gaan rekenen en eventueel af/bij boeken op het eigen vermogen.

 

Succes, Karel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

heel erg bedankt voor de uitgebreide reacties.

 

klopt het dat de 'ondernemersbeloning' een w&v rekening is en geen balansrekening?

het gaat hier toch om geld dat mogelijkerwijs nog niet uitgekeerd is en nog 'in het bedrijf' zit?

 

bv: ik heb (als ik het een beetje verstandig aanpak) minder onttrekkingen dan ik winst maak,

ik zou zeggen dat dat overschot aan winst op de balans blijft staan als ondernemersbeloning,

en vervolgens afgeboekt wordt op het moment dat ik het overschot aan geld daadwerkelijk van mijn rekening opneem.

 

klopt dit of heb ik iets verkeerd begrepen?

Link naar reactie
  • 0

Misschien een voorbeeld om het duidelijk te maken.

 

Begin 2007:

 

Eigen vermogen: +10.000

 

Eind 2007:

 

Omzet: +100.000

Kosten: -40.000

Winst: +60.000

 

Onttrekkingen: -50.000

 

Omdat je 60K winst hebt en 50K onttrokken, kun je nu 2 dingen doen: 1) nog 10K opnemen, of 2) die 10K winst toevoegen aan je eigen vermogen, zodat dat +20.000 wordt. Ik zou geen aparte post ondernemersbeloning maken. De winst die gemaakt wordt, wordt (al dan niet geheel) opgenomen, of toegevoegd aan het eigen vermogen.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

herputti,

 

Je hebt er twee dingen:

 

balans

w&v-rekeningen (kosten/inkomen)

 

deze twee dingen moet je niet doorelkaar halen. Je overschot staat in de eerste instantie op de w&v rekening en pas bij het (be)sluiten, boek je op op de balansrekening eigen vermogen (of reserveringen) over. Daarna sluit je het boekjaar af.

 

Karel

 

P.S. inmiddels is Fred met zijn aanbevilng gekomen. Het is echter zo, dat de winst (resultaat) geen w&v-post is, dus hiermee kun je in de boekhouding niets doen, vandaar eerst de post ondernemersbeloning.

 

 

Link naar reactie
  • 0

dat noem ik nog eens snelle reacties :)

 

ben er bijijijna, maar ik begrijp echter de rekening 'ondernemersbeloning' zoals jij hem uitlegt nog niet helemaal, vrees ik.

 

zo'n rekening lijkt me in mijn boekhouding wel handig, omdat ik in principe al mijn winst aan mijn eenmanszaak wil onttrekken en daarom een eigen vermogen rekening liever buiten beschouwing wil laten.

 

ik zou zeggen, voor zover ik het heb begrepen:

 

ik heb op 31/12 een overschot op mijn winst- en verliesrekening - mijn winst

 

die boek ik op 1/1 naar een post op de balans genaamd 'ondernemersbeloning'

van die post boek ik mijn onttrekkingen af

het resterend bedrag is dan dus de winst van t vorige jaar

die neem ik op van mijn rekening en boek ik vervolgens via mijn bankboek af,

zodat de post ondernemersbeloning ook op 0 komt te staan.

 

in dit verhaal is de 'onderenemersbeloning' echter een balanspost, geen w&v rekening zoals in je uitleg wordt genoemd.

 

waar heb ik het niet goed begrepen....?

 

weer heel erg bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
  • 0

herrputti,

 

De volgorde is verkeerd en de ondernemersbeloning is geen balanspost. (w&v-rekening)

 

In de loop van het jaar heb je diverse onttrekkingen gedaan (vermoedelijk ook negatieve, bv. iets uit je privéportemonaie betaald voor de zaak - dat is eigenlijk een storting). Op 31/12 heb je het totale saldo. Tevens heb je dan je resultaat (winst), d.w.z. je omzet minus kosten. Het resultaat (winst) komt onderaan, en heeft an-sich geen rekening(nummer). Dit moet je eerst omzetten in een bewerkbare rekeningnummer (ondernemersbeloning). Dat is tevens je inkomen voor de IB aangifte uit je bedrijf (misschien heb je ook nog andere inkomens, buiten het bedrijf, deze geef je uiteraard ook aan). Je hebt echter al een gedeelte van de winst/ondernemersbeloning opgenomen (via de onttrekkingen) dus boek je deze tegen elkaar weg waardoor de onttrekking op 0 komt te staan en in jouw geval (verwacht je) blijft nog iets over. Dit kun je of opnemen (dan gebeurt niets met je eigen vermogen), of terugploegen en dan komt ie bij je eigenvermogen (of een reservering).

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0

Ondernemersbeloning is niet een rekening die ik nog heel vaak tegenkom.

 

Bij een eenmanszaak is de winst het inkomen van de ondernemer. Die winst maakt onderdeel uit van het eigen vermogen. Dat je het daarna uit de onderneming haalt, is op zich niet relevant, maar dat is de privéonttrekking. Zoals Karel al aangeeft is winst een saldopost. Maar als zodanig staat deze wel in de resultatenrekening, dus is het niet nodig om dat ondernemersbeloning te noemen.

 

Het is lang niet altijd mogelijk om je volledige winst te onttrekken, daarvoor heb je namelijk wel de middelen nodig. Als een deel vast zit in - bijvoorbeeld - debiteuren, of je investeert een deel in activa - een nieuwe auto, nieuw kantoor, whatever - dan heb je niet voldoende cash om je hele winst te onttrekken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zo ongeveer hetzelfde probleem, maar ik snap nog niet helemaal welke grootboekrekeningen dan aangemaakt moeten worden.

Ik werk ook met Exact Online, dus ik zou graag willen weten welke grootboekrekeningen in dit geval aangemaakt worden en hoe je de bankmutaties dan moet afletteren?

 

Alvast heel erg bedankt.

 

mvg

Frankie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.