• 0

prive opname boeken / opstellen grootboekrekening

hallo allemaal,

 

ik heb in exact online een standaard administratie voor mijn eenmanszaak opgezet. ik ben nog geen ervaren boekhouder, maar wil wel graag mijn boekhouding zelf gaan doen.

 

daarin vind ik nog geen post voor de prive opnamen - het voorschot op de winst die ik denk te gaan maken.

(ik zie alleen de rekeningen 'eigen vermogen/aandelenkapitaal' en 'onverdeeld resultaat' op de balans en 'activa realisatie winst' op de winst/verliesrekening die ik hiervoor zou kunnen gebruiken - ik neem met mijn beperkte ervaring aan dat geen van deze rekeningen gebruikt dient te worden voor mijn prive-onttrekkingen?)

 

aangenomen dat bovenstaande rekeningen niet de goede zijn, heb ik een nieuwe grootboekrekening aangemaakt, genaamd 'prive-opnamen en stortingen',

 

als hoofdverdichting zet ik mijn prive-opnamen onder 'activa'

 

1. klopt dit tot hier?

 

2. als verdichting weet ik niet of ik moet kiezen voor 'eigen vermogen' of 'liquide middelen' - ik neig ernaar te kiezen voor het eigen vermogen maar hoor wel eens dat je daar gedurende het jaar niet aan moet komen. of moet ik nog voor een geheel andere optie kiezen?

 

en bonusvraag 3 voor de enthousiasteling:

3. wat moet ik me precies bij zo'n verdichting voorstellen?

 

alvast heel erg bedankt voor de hulp!

 

groeten,

 

tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

herrputti,

 

Het aanmaken van een extra rekening was al een goede greep. Maak wel onderscheid tussen Privé opnamen en Privé stortingen (dus twee afzonderlijke rekeningen); dat is vast gemakkelijk als je straks de aangifte IB moet invullen want daar zal je deze gegevens gescheiden moeten invullen.