• 0

Arbeidstijdverkorting - wondermiddel of erger dan de kwaal?

Het recessiespook ligt op de loer en daar komt het wondermiddel weer de kast uit: arbeidstijdverkorting. Voor degenen onder ons die niet bekend zijn met dit fenomeen: bedrijven kunnen medewerkers minder laten werken en dus minder loon uitbetalen. Het loon wordt vervolgens via de WW aangevuld. Doel: het voorkomen van massa-ontslagen (en dus nog meer / hogere WW-lasten).

 

De grote vraag is natuurlijk: werkt dit? En daar lees ik graag jullie reacties op. Om alvast een voorzet te geven: ik denk van niet.

Afgezien dat je je kan afvragen of dit inderdaad de massa-ontslagen gaat vermijden, is het een dure oplossing. Niet alleen in termen van geld, maar ook distributiekosten (onderzoek door het UWV, extra administratieve rompslomp voor ondernemers / ondernemingen en werknemers, etc.).

 

Aansluitend is de vraag dan natuurlijk: moet de overheid ingrijpen in de economie en zo ja, op welke wijze?

 

Getuige de signatuur van dit kabinet ga ik er van uit dat de overheid wil ingrijpen. Op zich vreemd dan, dat dit "wapen" wordt gekozen en dat bijvoorbeeld is besloten de overdrachtsbelasting niet tijdelijk te verminderen of af te schaffen. Dat is administratief in ieder geval een stuk simpeler.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik vraag me ook af of het veel zoden aan de dijk zal zetten. Allereerst omdat de WW uitkering max 70% is (en dan ook nog gemaximeerd), dus eerst moet het loon al zakken onder die 70%. Of gaat men tot 100% aanvullen?

 

Daarnaast zou minder tijd ook domweg minder geld kunnen zijn voor de werknemer, zonder WW aanvulling. Het is niet anders, en beter een halve baan dan geen baan.

 

Aan de andere kant is elke baan die behouden kan blijven in een tijdelijke recessie (dus geen structureel bedrijfsprobleem) er toch weer 1. Voorkomt toch maatschappelijke ellende.

 

De kosten van uitvoering zullen denk ik nog wel meevallen, er worden tijdelijk meer WW uitkeringen verstrekt door het bestaande apparaat, en wie weet kunnen er extra uitzendkrachten ingezet worden wat goed is voor de economie ;)

 

 

...

Op zich vreemd dan, dat dit "wapen" wordt gekozen en dat bijvoorbeeld is besloten de overdrachtsbelasting niet tijdelijk te verminderen of af te schaffen. Dat is administratief in ieder geval een stuk simpeler.

 

De overdrachtsbelasting tijdelijk verminderen of afschaffen in tijden van recessie zal weinig uithalen. Mensen zullen niet zo snel geneigd zijn te verhuizen (tenzij ze moeten omdat ze kleiner / goedkoper moeten gaan wonen als ze hun baan kwijt zijn).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.