• 0

Werken met Holding

Hallo allemaal,

 

Na het volgen van een aantal topics heb ik besloten zelf ook even een vraag te stellen.

(Indien zo'n vraag al gesteld is met antwoord gaarne een linkje)

 

Vraag 1

 

Ik heb 2 limiteds die samen een CV hebben opgericht. Moederbedrijf dient als stille vennoot en dochterbedrij" als

beherend vennoot. Dit omdat ik een koper heb voor mijn bedrijf die 49% eigenaar wilt worden. Aangezien ik op dit moment nog 100% aandeelhouder ben van alle twee de limited's, mag ik dan nog wel de onderneming drijven? Of ben ik dan direct privé aansprakelijk.

 

Vraag 2

 

Als ik aandelen verkoop, moet dit dan van moederbedrijf zijn, of juist die van de dochtonderneming. Ik neem aan dat als hij 49% bezit van moederbedrijf bezit hij ook stille vennoot is, en als hij 49% van dochteronderming bezit hij juist beherend vennoot is. Of is dit niet juist?

 

Als hij dus stille vennoot wordt komt vraag 1 natuurlijk weer naar voren. Mag hij dan leidinggevende werkzaamheden verrichten binnen de CV of moet hij gewoon zijn werk blijven doen die hij nu dan ook doet?

 

Vragen, vragen, vragen.....

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

Alvast hartelijk dank.

 

Gegroet.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom heb je deze structuur, eigenlijk?

 

1. De dochter is beherend vennoot en als zodanig aansprakelijk. De moeder is commandiet en normaal gesproken niet aansprakelijk, tenzij deze zich openlijk bemoeit met de CV. Jijzelf bent geen vennoot in de CV, dus in beginsel niet aansprakelijk. Je zal wel bestuurder zijn van (in ieder geval) de moeder, dus er kan wel bestuurdersaansprakelijkheid spelen.

 

2. Als hij aandelen in een van beide ltd's koopt, is hij geen beherend vennoot en ook geen stille vennoot, maar aandeelhouder in een ltd die beherend dan wel stille vennoot is. Als jij aandelen in de moeder verkoopt, zul je fiscaal (deels) af moeten rekenen.

 

Je zou een deel van de aandelen in dochter kunnen verkopen en hem daarin medebestuurder maken, en hij kan als stille vennoot gaan participeren in de CV. Dat lijkt me het meest logische, gelet op de huidige structuur.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Deze structuur heb ik omdat ik snel alles rond wil hebben. Een BV oprichten duurde te lang en op deze manier kan ik de aandelen snel en goedkoop van de hand doen.

 

Bedankt voor de reactie.

 

Nog één vraagje:

 

Moet ik bepaalde afspraken tussen mij en mij compagnon in de verkoopakte zetten of moet ik een soort van samenwerkingsovereenkomst maken? Ik wil bepaalde priveleges natuurlijk houden en het moet niet zo zijn dat hij ineens de "baas" over mij gaat spelen. De afspraak is dat ik iemand binnen het bedrijf ga vervangen om personeelskosten te drukken maar het moet niet zo zijn dat hij mij schriftelijke waarschuwingen gaat geven als ik een keer te laat kom ::) . En kunnen wij elkaar trouwens ontslaan ?

 

Alvast bedankt voor een reactie.

 

Gegroet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.