• 0

BTW voor levering naar Tsjechië

Beste mede ondernemers,

 

Ik maak gebruik van artikel 23 om in de EU zonder VAT uit te leveren. Alleen nu heeft een klant in Tsjechië wel een VAT nummer, maar is deze volgens hem alleen geldig in Tsjechië en op de site van de EU geeft hij ook invalid aan.

 

Moet ik bij deze klant dan 19% btw rekenen op de factuur, waar ik bij andere EU landen 0% reken? En is dit dan geen intra community supply, wat moet ik dan op de factuur zetten?

 

Alvast bedankt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als je niet zeker van je zaak bent dat een ondernemer zijn BTW zaken netjes afhandelt, kan je ook de belastingtelefoon bellen (afdeling CLO, bereikbaar van 8 tot 20). Het BTW nummer kan je dan aan een medewerker geven en dan krijg jij de controlevraag wat de statutaire naam is inclusief rechtsvorm en dan krijg je een antwoord of het BTW nummer bestaat en jij erop mag vertrouwen je BTW af te trekken. Hier kan je ook een schriftelijke bevestiging van ontvangen.

 

Indien het nummer niet bestaat vertellen ze jou dat en dan weet je dat de zaak niet 100% is.

 

Gebruik je ook de correcte land code voor Tsjechie en heb je het hele BTW nummer ontvangen? Het is geen probleem dat jij een Tsjechies BTW nummer gebruikt want dat is toegestaan bij het verleggen van BTW. Het nummer moet met CZ beginnen en uit 8,9 of 10 cijfers bestaan (zie onderstaande link).

 

Indien het niet correct is adviseer ik je om de BTW niet te verleggen omdat wanneer jij aangifte OB doet en het nummer wordt geweigerd dan mag jij namens de koper BTW afrekenen.

 

Als het geen Intra Communautaire Levering is hoef je dat niet specifiek op de factuur te vermelden want het in rekening brengen van 19% zegt genoeg en daarmee voldoe je aan jouw BTW plicht.

 

FYI: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-16.html

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord. Ik speel het op safe en bereken gewoon 19% BTW aan deze klant. Ik heb het nagevraagd bij de BD en die gaven ook aan dat je in dit geval als VIES VAT number validation aangeeft dat het niet klopt je beter maar 19% kan rekenen op de factuur.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Beste RobertJan,

 

Regelmatig hoor ik soortgelijke signalen van Tsjechische ondernemers die melden dat het BTW-nummer van een Nederlands bedrijf niet bekend is binnen de VIES databank. Het lijkt er op dat men de claim dat men 1 op 1 de databanken van de lidstaten overneemt niet waar kan maken.

 

Mocht u in de toekomst vaker tegen dit probleem aanlopen, dan kunt u ook contact opnemen met de internationale BTW afdeling van de Tsjechische belastingdienst. De contactgegevens volgen hieronder:

 

VAT INTERNATIONAL COOPERATION UNIT

Lazarská 7, Praha 1, Czech republic

Telephone: +420 257 04 4201

Fax: +420 257 044 416

E-mail: vies.dph@mfcr.cz

 

Via de volgende link kun je meer informatie terug vinden over BTW, voorkoming vna dubbele belasting, belastingformulieren downloaden etc.: http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/en_international_tax_affairs.html

 

Vriendelijke groet,

 

 

Axel

EVD Internationaal Ondernemen en Samenwerken

Axel van Soest

Landenmedewerker Tsjechië, Slowakije, Slovenië

www.evd.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.