Jump to content

Ryan16600

Legend
  • Content Count

    566
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

43

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    financiering
    juridi
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    www.dezinvanluxe.nl

Company info

  • Location
    Brabant
  1. Beste forummers, Een bekende van me had een BV maar wegens omstandigheden is in 2012 bij de rechtbank het faillissement aangevraagd. De afwikkeling van de curator loopt nog en hij verwacht dat dit in 2013 afgehandeld wordt. Hij heeft aan mij gevraagd wanneer hij nou een verlies van zijn box 2 aandelen moet aangeven in zijn aangifte IB. Voor mijn gevoel houdt zijn AB op wanneer de curator alles heeft afgehandeld en zou het verlies pas definitief zijn in 2013 (als de curator het nog dit jaar kan afronden). Maar hij wilt het liefst al een verlies van het opgeofferd bedrag nemen in 2012 zodat hij eerder de omzetting naar een belastingkorting aan kan vragen. Is het verlies aftrekbare in 2013 of toch al in 2012?
  2. Ho excuses, ik heb over het hoofd gelezen dat je iemand anders in wil huren. Dan is het inderdaad een logische oplossing anders wordt er op jouw naam en op naam van de vervanger LH geheven. Als je niks betaalt, dan kan je ook geen BTW terugvragen. BTW kan je alleen terugvorderen wanneer het aan jou in rekening is gebracht volgens mij. Ik ben geen BTW expert maar dit is wat mij bijstaat.
  3. Het klinkt alsof het inningproces niet soepel loopt. Qua aanslag is er niet veel aan de hand. Of ze een betaalherringering versturen of een kopie van de aanslag. Een kopie aanslag is eenvoudiger want daar zit ook het betalingskenmerk aan. Het is niet netjes dat ben ik sowieso met jullie eens. Het invorderingsproces laat alleen wat steken vallen. Was wel meer fout gegaan met betalingen geloof ik de afgelopen tijd.
  4. Ik neem aan dat jij dan een factuur krijgt voor de dienst die ze leveren. Of factureren ze de gehele som aan het UWV? Dan nog is het payroll bedrijf toch ook verplicht om LH in te houden. Zoals ik het zie schuif je er onnodig een extra schakel tussen waar je ook nog kosten voor maakt. Hoe wil het payroll bedrijf je uitbetalen dan? Het is ook een uitkering omdat er geen werk verzet kan worden vanwege de zwangerschap. Waarom zou je dat geld nog gebruiken voor je zaak? De motieven en voordelen kan ik niet volgen.
  5. Een payroll bedrijf factureert de loonsom plus een marge voor hun diensten. Waarom zou een bruto bedrag overmaken goedkoper zijn? Heb je al een payrollbedrijf benaderd om te informeren naar hun diensten en kosten?
  6. Moeilijk of onmogelijk? Je kan een brief sturen aan je regiokantoor met een verzoek en motivatie voor een herbeoordeling van de OB plicht. BTW is niet mijn ding dus inhoudelijk kan ik je weinig vertellen over de haalbaarheid maar je kan het gerust voorleggen.
  7. Wat wil je geregeld hebben? Heb je problemen met de BTW of de IB. Of zijn er andere dingen aan de hand waar je de fiscus bij wil betrekken?
  8. De goodwill hier is volgens mij een "latente belastingvordering". Indien je fiscaal verrekenbare verliezen tot je beschikking krijgt, houdt het in dat je die mag compenseren met de winsten die je zelf genereert. Dit levert dus een voordeel op. Kan even niet de eisen vinden aan het behouden van verrekenbare verliezen bij overname. In die hoek moet je het volgens mij zoeken. Ik heb trouwens aangenomen dat het om een BV gaat.
  9. Heb je al een bevestiging van de belastingdienst dan het BTW nummer van de opdrachtgever correct is? Hier kan je achter komen door de belastingtelefoon te bellen en het VAT nummer te verifieren. Dit ter dekking van het risico dat jij persoonlijk de BTW moet afdragen indien de opdrachtgever het niet doet. Dit heeft niet direct met de factuur zelf te maken maar het is wel een belangrijk risico aan de factuur.
  10. Wordt het principe van geen bonussen ook door getrokken naar andere vakgebieden? Om nu alleen de banken uit te lichten en het verband met de belastingbetaler te trekken vind ik krom. De economie draait op belastingbetalers hetzij via de staat een subsidie krijgen of in dit geval een lening of aan de andere kant het afnemen van diensten en/of producten. Dus ga je voortaan bij iedere aankoop even googelen of de directie bonussen ontvangt?
  11. Hmm, dat klinkt alsof je de voorraad tegen verkoopprijs wil waarderen? Dat zal leiden tot het nemen van winsten die je nog niet hebt gerealiseerd wat niet wenselijk is. @ TS, wat is het percentage wat je wil afwaarderen op jouw voorraad? Op wat voor productsoort ziet de afwaardering?
  12. Hee kerel, Leuk dat je nu al een goede ambitie hebt! Een accountant word je echter niet zomaar. Je moet eerst een universitaire opleiding afronden en dan nog drie jaar praktijk ervaring opdoen voordat je wordt ingeschreven in het register voor accountants. Volgens mij kan je op HBO niveau geen tekenbevoegdheid krijgen voor jaarrekeningen maar ik kan het ook mis hebben. Dus zoek eerst eens uit welk pad je moet bewandelen om accountant te worden! Studievertraging in ruil voor een leuk studentenleven kan ook de moeite waard zijn ;) GRt
  13. Laat staan dat het juridisch niet goed zit. Al eens nagedacht over de haalbaarheid van dit voorstel aan de werknemers zelf? Hoe wil je de overname verder vorm geven dan? Je zegt dat je het overneemt (aandelen BV ofzo?) maar je wil het personeel bij het bedrijf ontslag laten nemen en via dezelfde onderneming onder jouw leiding weer een contract aanbieden? Uitleg gaarne!
  14. Je kan ook eens dit topic doorlezen. Daar heb ik het een en ander geschreven over OG in een BV versus prive. De link naar de kinderbijslag kan je overslaan! KLIK Reserveren van onvoorziene kosten... Je mag kosten reserveren maar dan moet je het in de hoek zoeken zoals groot onderhoud. Voor andere wissewasjes kan je geen kosten reserveren om je winst te drukken. Je hoeft inderdaad pas 25% af te tikken indien je het dividend daadwerkelijk uitkeert. Maar hou wel rekening met de VPB (vennootschapsbelasting) druk van de winst binnen de BV. Dus gedurende het ondernemen over jaarwinst tussen de 20% en 25,5% betalen en nadien nog de 25% voor de dividendbelasting in box 2 (IB).
  15. Ja daar krijg je de mogelijkheid toe. Je krijgt hem via de post (hoogstwaarschijnlijk).
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept