• 0

Hoe verder met kledingzaak?

Goedenavond,

 

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, veel nuttige discussies en tips. Hoewel de oplossingen en tips bij andere situaties vaak zo voor de hand liggend lijken, is het toch een stuk lastiger om rationeel naar je eigen situatie te kijken. Vandaar dat ik me geregistreerd en mijn verhaal aan jullie voor wil leggen... wie weet tot welke inzichten ik dan kom ;D

 

Mijn ouders hebben al zo'n 20 jaar een kledingzaak, redelijk succesvol met de nodige pieken en dalen.

Ze zijn begonnen in het lage segment, veel partij-inkopen. Langzamerhand zijn we steeds meer richting het midden-segment gekropen. Steeds minder partij-inkopen en steeds meer vooraf inkopen bij vaste leveranciers. Deze omslag was lastig (meer risico door het ver van te voren inkopen i.p.v. op het moment dat je iets nodig bent). Op een gegeven moment ging het zo slecht dat het aanbod in de winkel onder de maat was en we in een flinke negatieve spiraal terecht kwamen.

Deze negatieve spiraal werd versterkt door de komst van een compleet nieuw winkelcentrum, waardoor onze locatie van A1 verandert is in A2 (volgens de verhuurder, volgens mij nog slechter).

 

Gelukkig beginnen we, door reorganiseren,bezuinigen en beter inkopen, de zaken weer steeds beter op een rijtje te krijgen en zitten we weer in een opwaartse spiraal. Het gaat alleen erg langzaam, vooral de stijging in de omzet. We hebben er wel weer plezier in.. behalve dan dat we door de financiele situatie niet de middelen hebben om helemaal optimaal in te kopen en er voor te zorgen dat we weer gezond worden en een fatsoenlijke boterham kunnen verdienen.

 

De winkel is in handen van mijn ouders, het was bedoeling dat ik de zaak over zou nemen. Maar door de omstandigheden ben ik ergens anders gaan werken (was geen andere mogelijkheid). Maar ze worden natuurlijk ook steeds ouder, het wordt zo langzamerhand tijd om een stapje terug te doen. Bovendien merk ik door het werken elders dat mijn hart toch echt ligt bij de winkel/detailhandel. Ik ben wel minder gaan werken zodat ik meer tijd aan de winkel kan besteden, maar het lukt helaas nog niet om de rollen om te draaien. De winkel helemaal overnemen is volgens de accountant is op dit moment hoogst onverstandig voor alle partijen.

 

Onze sterke punten zijn:

* sterk aanbod: prijs/kwaliteit verhouding en 1/3 van de collectie valt in een niche-markt

* persoonlijke service

* redelijk trouwe vaste klantenkring (en bijbehorende mond-tot-mond reclame)

 

minpunten

* imago van goedkope winkel (te min voor sommige mensen)

* locatie, te weinig passanten

 

Waar zijn we nu mee bezig:

* versterken van positie in niche-markt

* constanter en breder aanbod in overige artikelen

* oprichten webshop

 

En als laatste de twijfelpunten... wat is verstandig?

* naam veranderen?

De webshop krijgt al een andere naam, de winkel hetzelfde noemen? Misschien bereiken we dan meer klanten die bij de huidige naam nog de winkel van meer dan 10 jaar terug voor zich zien. Maar we hebben in een andere doelgroep juist wel een hele goede naam opgebouwd.

* inrichting verbouwen/aanpassen?

We hebben dit al gedaan, en we blijven veranderen en verbeteren... maar de look is de laatste 5 jaar niet meer veranderd. We krijgen nogsteeds veel complimenten over onze inrichting. Het is warm, gezellig, overzichtelijk en origineel. Bovendien hebben we geen uitgebreid budget.

* verhuizen?

ik heb 2 panden op het oog die nog betaalbaar zijn (nieuwe winkelcentrum is ver boven de begroting)... ook in het oude gedeelte van het centrum.. maar dit gedeelte bloeit op, er komen steeds meer unieke winkels en ook een grote landelijke publiekstrekker op termijn... uit ons gedeelte trekt steeds meer weg... Maar we zitten nog vast aan een huurcontract (3 jr als ik het goed heb) en de huur van die andere panden is toch bijna het dubbele van wat we nu betalen. Plus de investeringen die gedaan moeten worden om het pand weer in te richten enz.

* stoppen? overnemen? of zelf nieuwe winkel starten?

Zoals het nu gaat houden we allemaal niet zo lang meer vol... Het liefst zou ik nu de zaak overnemen, zodat m'n ouders me kunnen helpen maar de druk niet meer hebben en meer kunnen genieten. Ook sta ik er positiever tegenover en heb ik op dit moment meer moed en ideeen om er wat van te maken. Financieel kan dit gewoon niet nu... we doen er alles aan om z.s.m. zover te komen. Mijn ouders snappen me heel goed, maar zien niet zoveel toekomst meer in het leven als kleine zelfstandige in de detailhandel, en raden het me af. Als ik zeg dat ik het niet meer wil zullen ze gaan afbouwen en gaan stoppen zodra het kan. Ook zit ik er aan te denken om zelf een tweede winkel te openen, onder de nieuwe naam op de locatie die ik in gedachten heb. Ik wil dan ongeveer dezelfde formule hanteren, dus worden we elkaars "concurrenten". Ik denk dat de financiering erg lastig gaat worden. Mijn ouders hebben geen ander personeel meer... dus bij ziekte of andere noodgevallen kan ik dan niet meer inspringen.

 

kortom... ik weet het niet zo goed meer... ik ben nu erg druk met de webshop, daarnaast heb ik nog mijn werk (wat ik niet met plezier doe, maar de hypotheek en mn brood moet wel betaald worden), mijn werk in de winkel... en ik maak me zorgen om mijn ouders...

ik wil zoveel tegelijk, heb zoveel ideeen, maar kan me niet focussen (en ben te onzeker) om het goed uit te voeren...en kan ook niet bedenken waar ik mee moet beginnen... nouja die webshop eerst maar eens... maar ik wil niet meer wachten met keuzes maken totdat het te laat is om keuzes te kunnen maken... dat is ons in het verleden al iets te vaak overkomen..

 

sorry voor mijn lange verhaal... hopelijk is het gelukt om de situatie een beetje begrijpelijk te maken en hebben jullie tips, ideeën of andere inzichten die me op weg kunnen helpen :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Joh, je hebt zoveel vragen en opties.... Ik hoop voor je dat ze hier beantwoord kunnen worden, maar ik twijfel als ik je verhaal lees. Heb je al contact gezocht met www.syntens.nl? Dan praat je met een adviseur die kennis heeft van je branche (en van ondernemerschap). Ik zou ze in ieder geval bellen als ik jou was. Voor zover ik weet zijn daar geen kosten aan verbonden, behalve dan de kop koffie die je de adviseur aanbiedt.

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Een heel verhaal met genoeg vragen.

 

Volg je hart, je zegt dat je de detailhandel ontzettend mist.

 

De minpunten die je noemt zijn niet echt noemenswaardig.

Een nieuwe naam kan een optie zijn doch moeten de bestaande klanten daar ruimsschoots van te voren van op de hoogte worden gebracht, maar aan de andere kant is het wel zonde een vertrouwde naam te veranderen.

Het imago probleem kan worden opgelost en de huidige locatie kan ook in je voordeel werken, denk maar eens aan de huurprijs, parkeergelegeheid etc.

Als je er van uit gaat dat kleding kopen geen impuls aankoop is bij de meeste mensen is een A1 locatie niet echt nodig mits je wel aan reclame doet.

 

Waarom verbouwen als men nu nog steeds complimenten geeft over de inrichting, misschien dat alleen het exterieur moet worden aangepast voor de gewenste uitstraling.

 

Verhuizen lijkt mij geen optie met de huidige economie.

 

Waarom neem je de toko niet voor 50% over zodat om beurte één van je ouders thuis kan zijn.

Met je ouders werken is geen pretje, ik heb het zelf ook gehad, maar beetje bij beetje kan je de dingen doen die je nodig vind om te veranderen.

 

Ik ga er eens een nachtje over slapen en kom hier zeker op terug.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.