• 0

Van Gennip: "Export, ondernemersklimaat en starters"

bron: www.minez.nl

 

Volgens Karien van Gennip, de nieuwe staatssecretaris van Economische Zaken, zijn er drie pijlers van economische groei, die de Nederlandse economie weer op de been kunnen helpen. Dit zei ze maandag 17 juni in een eerste ontmoeting met de economische pers.

 

 

Export en internationale handelsbetrekkingen

“Internationale handel en investeringen blijven een belangrijke motor voor herstel van groei. Onze markten liggen voor een belangrijk deel in het buitenland. Daarbij zijn vooral de markten in Europa van belang. Zeker nu de Unie verder gaat uitbreiden, wil ik aan die Europese markten, zoals Duitsland, extra aandacht besteden.”

 

Ondernemings- en vestigingsklimaat

“Hoe kunnen we bedrijven in Nederland houden? Wat hebben ze nodig om uit te breiden? De komende jaren wordt onder meer aandacht geschonken aan bedrijventerreinen, economische groei van de stedelijke gebieden en een goede kennis-infrastructuur. Om alles scherp te krijgen, zal ik veel bij ondernemers over de vloer komen om nog beter te luisteren en meer signalen op te pikken.”

 

Startende ondernemers

“In Silicon Valley heb ik geleerd wat echt ondernemerschap is. Met de juiste combinatie van passie en infrastructuur groeien startende bedrijven daar uit tot wereldbedrijven. En dat heb je nodig als je op langere termijn wilt bouwen aan een gezonde economie. Onze cultuur zal moeten veranderen. Ik wil graag mensen aanmoedigen om initiatieven te nemen, door starters duidelijkheid te bieden over wet- en regelgeving en door de administratieve lasten te verminderen.”


 

Volgens mij wordt die Karien nog wel eens een vriendin ;D

 

Nils

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In drie eenvoudig omschreven aandachtsgebieden een hoop gewekte verwachtingen. Ben erg benieuwd naar het beleid dat hieruit voort zal vloeien.

Op dezelfde MinEZ-pagina:

 

Brinkhorst: "Nederland moet blijven innoveren"

Minister Brinkhorst van Economische Zaken ziet voorlopig geen herstel van de economie. "Om over heel 2003 een nulgroei te halen, moet er nu herstel zijn. Helaas zie ik dat nog niet. Cijfers van mijn departement laten zien dat dit een extra verlies van 15.000 banen oplevert, dit jaar en volgend jaar."

 

Brinkhorst zei dit maandag 16 juni tijdens een persbijeenkomst, waar hij ook sprak over vier speerpunten die moeten bijdragen aan herstel van de economische situatie:

 

  • Innovatie - 'Nederland moet blijven innoveren, anders worden we een tweederangs economie'
  • Internationale samenwerking - 'Onze economie is afhankelijk van de ontwikkelingen in Europa. Europa is voor Nederland een kans, geen bedreiging.'
  • Duurzaamheid - 'Economie kun je niet los zien van duurzaamheid.'
  • Samenwerking met het bedrijfsleven

 

De uitspraken van de staatssecretaris gecombineerd met die van de minister levert toch een aardig plaatje op :)

Link naar reactie
  • 0

Yep, maar je hebt woord en daad he! Het woord krijgt vorm. Nu de daad nog. Ik heb er overigens meer vertrouwen in, dan ik lange tijd. Nu maar hopen dat niet ál te veel partijen zich met deze zaak gaan bemoeien.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk mag je dat vragen. Ik merk dat er de laadste tijd (afgelopen twee maanden) een serieuze "sense of urgency" ontstaan is. De situatie is zo dramatisch geworden dat er wel iets gedaan MOET worden. Dat besef leeft natuurlijk bij de marktpartijen. Dat is al langer zo. Maar dat besef leeft nu ook bij het ministerie en bij de politiek.

 

Gelukkig leeft ook het besef, dat de oplossing van "het probleem" niet gelegen is in een paar eenvoudige (overheids) maatregelen. Er wordt driftig geïnformeerd en gebrainstormd en "men" lijkt oprecht op zoek naar duurzame oplossingen. Bij het ministerie ontwikkeld zich langzaam maar zeker een bepaald gevoel voor de markt en de noden van de technostarters. Het enige probleem dat ik nu nog zie, is dat er in het parlement en de politieke partijen een groot gebrek is aan mensen met ervaring in deze materie om EZ te kunnen steunen als ze echt met een subtiel en gedegen plan komen.

 

Overigens verkeren alle partijen nog in de "probleemstellingsfase" en er wordt wel nagedacht over oplossingen, maar een bevredigende oplossing is nog lang niet in zicht. Wat betreft die "innovatieraad", dat zie ik niet echt als een "oplossing" voor de huidige problemen die technostarters ervaren met het opstarten van hun bedrijf.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.