• 0

Hoe arbeidsbeloning aan vennoten in VOF in te boeken?

Goedemiddag,

 

Als ik een arbeidsbeloning geef aan een van de vennoten in een VOF hoe boek ik dit dan

 

van Arbeidsbeloning (onder algemene kosten = resultaten) naar kapitaal vennoot (=balans)?

 

Ik weet dat het gewoon tot de winst van de onderneming blijft horen maar zo staat het in het VOF-contract. De arbeidsbeloning wordt gegeven voor de winstverdeling.

 

BVD voor jullie reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Goedemiddag,

 

Als ik een arbeidsbeloning geef aan een van de vennoten in een VOF hoe boek ik dit dan

 

van Arbeidsbeloning (onder algemene kosten = resultaten) naar kapitaal vennoot (=balans)?

Nee, van bank / kas naar kapitaal vennoot. De boeking is niet van invloed op het resultaat van de onderneming, enkel op de balans, dus wordt de boeking op twee balansrekeningen verwerkt.

omschrijving

debet

credit

kapitaal vennoot X

100

Bank

100

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bedankt voor je reactie, maar het geld blijft (in ieder geval voorlopig) in de zaak en ik wil op de resultatenrekening laten zien wat er (na de arbeidsbeloning) aan winst overblijft

Maar dat hoort niet in de resultatenrekening. Toedeling van winst aan de vennoten vindt enkel in de balans plaats. Je kunt natuurlijk wel de post 'winst' op de resultatenrekening verdelen in 'toegedeeld' en 'niet toegedeeld'.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt b.v. in rubriek 9 per vennoot een rekening opnemen die heet zoiets als Arbeidsbeloning vennoot A etc. Vervolgens kan je boeken

 

Arbeidsbeloning vennoot A

Arbeidsbeloning vennoot B

etc

Aan Winstdeling vennoot A

Aan winstdeling vennoot B

etc

 

De laatsgenoemde rekeningen staan dan in rubriek 0 dicht bij de kapitaalrekeningen van de vennoten.

 

Daarmee resteert in de resultatenrekening de zgn. "overwinst" na beloning van de arbeid van de vennoten.

De resultatenrekening kan dan aan het einde van een boekjaar worden afgesloten met

 

Winstdeling vennoot A boekjaar

Winstdeling vennoot B boekjaar

etc.

Aan Winstdeling vennoot A

Aan Winstdeling vennoot B

 

De rekening winstdeling vennoot A boekjaar staat eveneens in rubriek 9.

Kan je met een dergelijk systeempje uit de voeten?

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.