• 0

Online shop met verkopers

Geachte ondernemers,

 

Ik heb een vraag over een nieuw op te richten bedrijf, waarbij ik weinig informatie kan vinden over het volgende.

 

Ik wil een website oprichten, waarbij ik mensen items op mijn site laat verkopen, waarvoor ik dan maandelijkse kosten in rekening breng plus een deel van de omzet neem. Hierbij is het de bedoeling dat leden een shop oprichten (a la Ebay), en dat betalingen in eerste instantie via PayPal bij mij terecht gaan komen.

 

Het liefst heb ik hierbij dat ik het grootste deel van die omzet direct naar de shophouder doorstuur, waarbij ik alleen over mijn eigen deel belastingen betaal. Ik neem aan dat ik de BTW moet regelen wanneer de items verkocht worden? En moeten de shophouders zich ook registreren als freelancer of ZZP'er, of zal dit niet nodig zijn?

 

Concreet:

- Moet ik inkomstenbelasting over het geheel betalen, of kan ik dat aan de houder overlaten grotendeels?

- Moet de shophouder zich registreren bij de KvK?

- Moet ik BTW heffen over het gehele bedrag of kan ik dit ook afschuiven?

 

Het is niet mijn bedoeling deze mensen in dienst te nemen, daar het een groot aantal shophouders moet worden. Daarnaast wil ik het in eerste instantie opzetten als een EMZ.

 

Thoughts?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is een wat lastige vraag om zo even te beantwoorden. De fiscale consequenties zijn mede afhankelijk van hoe het precies wordt ingevuld.

 

Voor wat betreft de IB is het meest logische dat je als inkomsten aangeeft wat je er zelf aan overhoudt. Dus omzet - kosten. Afhankelijk van de invulling is je omzet dan de brutocommissie die je op de verkochte goederen ontvangt, verminderd met je eigen kosten.

 

De btw kan ik zo niets over zeggen, daarvoor zijn er teveel mogelijkheden. Wie is de verkoper: jij of de "webshophouders". Wat doe je eigenlijk: alleen faciliteren? dus aanbieden van serverruimte, marketing en factoring? nog andere zaken?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.