• 0

Vrijstelling BTW?

Hallo,

 

Ik ben van plan om een strichting op te richten, met als doel het ontwikkelen van betere gratis online services voor web developers en designers, en het globaliseren van de vele verschillende internet standaarden over de vele manieren van werken voor web developers.

 

De mensen die meewerken, doen dit vrijwillig, en dus zal de stichting geen personeel in dienst nemen. De stichting heeft alleen wel donaties nodig, om bijvoorbeeld de hosting van de site te betalen, en wat andere kleine rekeningen. De meeste donaties zal ik zelf maken. De stichting is een non-profit organisatie.

 

Nu is mijn vraag, moet ik BTW betalen over deze donaties, en waarom?

 

Thanks.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan volgens mij kiezen. Als je kiest voor een stichting zonder BTW, hoef je geen BTW te betalen, maar mag je ook niet aftrekken. Als je kiest voor een stichting MET btw nummer, dan mag je betaalde BTW aftrekken en moet je ontvangen BTW afdragen.

 

Check even met een jurist of een stichting wel gebruikt mag worden voor jouw activiteiten?

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nu is mijn vraag, moet ik BTW betalen over deze donaties, en waarom?

 

Franky,

 

Het antwoord van Nils gaat volgens mij voornamelijk over de vraag of je BTW die je betaald hebt, terug mag vorderen en of je BTW in rekening moet brengen voor de geleverde diensten en producten... Toch Nils?

 

Maar je vraag was of je BTW over de donaties moet betalen. Deze donaties vormen de financieringskant van de stichting. Op donaties rust (net als op aandelenemissies en aangetrokken leningen) geen BTW.

 

bij grote donaties krijg je mogelijk wel te maken met successierechten...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Je kan volgens mij kiezen. Als je kiest voor een stichting zonder BTW, hoef je geen BTW te betalen, maar mag je ook niet aftrekken. Als je kiest voor een stichting MET btw nummer, dan mag je betaalde BTW aftrekken en moet je ontvangen BTW afdragen.

 

Check even met een jurist of een stichting wel gebruikt mag worden voor jouw activiteiten?

 

Groeten,

Nils

 

 

Nils naar jou antwoord was ik opzoek. Ik vraag me alleen wat af. En dat is hetvolgende:

 

De stichting heeft maar een kleine inkomstenpost van de kaartverkoop

 

De overige kosten worden gefinancierd door sponsoring en subsidie; in totaal vangen zij 70% van de totale kosten op.

 

Als ik met deze stichting BTW zal moeten betalen komt dat op hetvolgende neer:

 

Ik hef btw over de kaartverkoop (laten we zeggen 1000 euro incl. btw). En ik betaal btw over alles wat ik huur (laten we zeggen 2500 euro incl. btw) Die post is velen malen groter dan de btw die ik hef over de kaartverkoop

 

Komt het er dan op neer dat ik heel simpel altijd geld ontvang van de belastingdienst?

 

En hoe zit het dan als ik geen btw hoef te betalen. Kan ik dan gewoon maandelijk formuliertje opsturen naar belastingsdienst met wat ik heb uitgegeven en dus hoeveel btwgeld ik weer terug wil?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas gaat die vlieger niet op. BTW mag geen "financieringsbron" zijn. Als er geen btw op je inkomsten zit, mag je het ook voor de uitgaven niet aftrekken. Als er op een deel van je inkomsten btw zit mag je dat proportioneel aftrekken van de btw op je uitgaven.

 

Ik neem aan, dat de "kaartjes" aanparticulieren worden verkocht? of dat het om kleine bedragen gaat? In dat geval zou ik kiezen voor een BTW vrije stichting.

 

Maar nogmaals, check of je jouw activiteiten in een stichting mag ontplooien en of dat btw vrij mag, dat weet ik niet. Check even bij een bevriende fiscalist/jurist met verstand van zaken of bel met de belastingdienst.

 

Houd ook rekening met het feit dat een stichting een onafhankelijk bestuur moet hebben en dat je "goodwill" in een stichting heel moeilijk kan uitkeren.

 

Op het forum zijn wel meer draadjes te lezen over stchtingsbesturen en zo.

 

Veel succes.

 

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.