Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Alex

Als DGA verzekerd voor werknemersverzekeringen en de VAR

Recommended Posts

Wat grappig dat mensen graag verzekerd willen zijn. Daarvoor moet je premies betalen hoor...

De meeste mensen die ik hierover spreek proberen er voornamelijk onderuit te komen.

Ik denk inderdaad dat de meeste dga's niet verzekerd willen zijn. Het scheelt toch al gauw 8-10% over het SV-Loon.

In mijn geval heb ik er belang bij om verzekerd te zijn voor de werknemersverzekeringen omdat dit alle

vermoeden van een verkapt dienstverband bij een derde wegneemt. Ik doe veel interimwerk en vaak voor langere periodes bij één opdrachtgever dus de premies neem ik dan graag voor lief.

DGA's betalen uiteraard liever niet voor verzekeringen waarvan ze toch geen gebruik denken te hoeven maken.

Maar DGA's die menen dat bepaalde werknemersverzekeringen voor henzelf wel nuttig zijn, en die meer dan 50% van de premies kunnen laten betalen door de andere aandeelhouders, zijn een dief van hun eigen portemonnee als ze daar geen gebruik van maken. Zeker als ze van werknemer opeens mede-DGA worden van een risicovolle start-up in een zeer conjunctuurgevoelige branche.

Alex, om terug te komen op je laatste vraag: "Hoe als minderheidsaandeelhouder verder nog aantonen dat je ondergeschikt bent?" Ik weet er het fijne niet van, maar het oordeel van de ambtenaar/de rechter over de feiten en omstandigheden is uiteindelijk bepalend. Ik vermoed dat het vooral gaat om de vergelijking met de andere DGA's. Bijvoorbeeld de situatie dat de andere DGA's consequent samenspannen tegen jou.

Het blijft al met al een vaag gebeuren. En dat komt vooral doordat alle betrokkenen (fiscus, UWV, DGA's, werkgevers) op verschillende momenten er óf juist wel belang bij hebben dat de DGA verplicht verzekerd is, óf juist niet.

Er zijn uiteraard allerlei constructies te bedenken waardoor je dit vaagheid-probleem ondervangt. Bijvoorbeeld combinaties van holding-, management-, werk- en gewoon personeel-BV's met VOF-en of CV's. Maar ook die zullen weer zo hun nadelen hebben.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.