• 0

Grijze import in België vanuit NL

Ik verkoop via de Nederlandse (en een enkele keer via Duitse importeur) een Amerikaans product op de Belgische markt. Nu bestaat er een Belgische verdeler en deze heeft gedreigd juridische stappen te ondernemen als ik de verkoop voorzet. Vanuit de Nederlandse importeur heb ik begrepen dat de fabriek er niet zo'n probleem van maakt en de diverse landen ook vaak samenwerken m.u.v. België daar ze nog al een afwijkend prijsbeleid erop nahouden.

 

Is deze vorm van 'grijze import' vanuit Nederland juridisch gezien legaal?

www.ebike-kit.nl

"Maak uw eigen fiets elektrisch!"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op basis waarvan wil hij juridische stappen ondernemen?

 

Binnen Europa gelden geen beperkingen voor goederen die in Europa zijn gekocht.

http://www.europarl.europa.eu/factsheets/3_2_1_nl.htm

 

Van parallele (grijze) import is pas sprake als u in Amerika (of elders buiten de EU) inkoopt en hier verkoopt zonder toestemming fabrikant en of importeur.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat dacht ik dus ook. Het gesprek was mondeling, hij schermde met merkrecht en onderbouwde dit verder met dat hij jarenlang het merk heeft 'opgebouwd' in belgië, hij bepaalde ruimte hiervoor nodig heeft en ik nu niet alleen de markt breek maar ook het merk misbruik...

 

Vanuit Amerika weet ik dat hij exclusief importeur voor België is en de producten in België verdeelt. Ze vroegen mij of ik bereid was als dealer van hem af te nemen (zoals zovele) maar de Belgische dealerprijzen zijn substantieel hoger dan in NL of Duitsland. De fabriek denkt enkel in volume en heeft niet zo'n probleem met de situatie (voor hun is NL/BE slechts een klein vlekje)..

 

 

 

 

www.ebike-kit.nl

"Maak uw eigen fiets elektrisch!"

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat de merkhouder (US) toestemming heeft gegeven aan de Duitse groothandel om de waren in Duitsland aan te bieden. Hiermee is impliciet toestemming gegeven om vanuit Duitsland Europa te beleveren. Er geldt een uitzondering als je de waren ontdoet van bepaalde kenmerken (bijv de verpakking) die de merkhouder belangrijk acht.

 

"Uitputting van het aan het merk verbonden recht:

1. Het aan het merk verbonden recht staat de houder niet toe het gebruik daarvan te verbieden voor waren die onder dit merk door de houder of met zijn toestemming in de Gemeenschap in de handel zijn gebracht.

2. Lid 1 is niet van toepassing wanneer er voor de houder gegronde redenen zijn om zich te verzetten tegen verdere verhandeling van de waren, met name wanneer de toestand van de waren, nadat zij in de handel zijn gebracht, gewijzigd of verslechterd is.",

 

De belangrijkste overweging die aan de Europese regelgeving ten grondslag ligt is mededinging. Dus de best mogelijke prijs voor de consument.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.