• 0

Vaste baan en Eenmanszaak - inkomstenbelasting

Hallo,

 

Ik ben vorig jaar een eigen zaak begonnen voor naast mijn vaste baan die ik heb. Mijn vaste baan is er een van 40 uur en mijn eigen zaak daar werk ik in de avond uren. Nu heb ik afgelopen jaar een inschatting moeten maken voor de winst die ik ging maken. Dit is netjes naar de belastingdienst gegaan en nu kreeg ik dit jaar een behoorlijk aanslag op de 'winst' die ik had gemaakt. Zo'n beetje de helft van mijn inkomen moest naar de belastingdienst. Nu vraag ik me af of ik dit slimmer aan kan pakken zodat ik niet zoveel aan de belastingdienst kwijt ben. Ik heb wel veel gelezen over startersaftrek e.d. maar daar maak ik allemaal te weinig uren voor. Ook hoorde ik dat het slim was om alle inkomsten ook weer uit te geven zodat je geen winst maakt, maar ik neem aan dat aan deze uitgave ook voorwaarden zitten. Zou iemand mij hier wat opheldering over kunnen geven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Zo'n beetje de helft van mijn inkomen moest naar de belastingdienst.

 

Als je met je inkomen in de 52% schijf komt, dan verdwijnt van elke extra euro winst uit onderneming inderdaad 52% naar de overheid. Dat is normaal.

 

Ook hoorde ik dat het slim was om alle inkomsten ook weer uit te geven zodat je geen winst maakt, maar ik neem aan dat aan deze uitgave ook voorwaarden zitten.

 

Wat belast wordt is de winst, niet de omzet. Winst = omzet - kosten. Alle kosten die je maakt ten behoeve van je bedrijf drukken dus de winst, en daarmee de te betalen belasting. Kijk daarom goed of je al je zakelijke kosten in je boekhouding hebt opgenomen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou graag willen dat ik boven de 52% uit kom, maar zoveel verdien ik echter ook niet.

 

Dan snap ik niet waarom de helft van je inkomen naar de belastingdienst zou gaan.

 

Is het nu slimmer om bijvoorbeeld een videocamera te kopen voor mijn bedrijf, zodat ik een deel van mijn winst verminder?

 

Kosten bedenk je niet vanuit de belasting, dat heeft geen zin. Meer kosten betekent minder belasting, maar ook minder netto inkomen.

 

Het is slim om de kosten die je voor je bedrijf maakt als zakelijke kosten in te boeken, het is niet slim om meer kosten te maken dan nodig is.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik heb het ook niet helemaal duidelijk uitgelegd. Ik benniet de helft van mijn gehele inkomen kwijt, maar de helft van het inkomen wat ik verdien met mijn eenmanszaak.

 

Ik begrijp dat kosten maken niet logisch is, maar het komt op mij zo over dat of ik raak een deel van mijn inkomen uit mijn eenmanszaak kwijt aan de belasting of ik koop er voor mijn onderneming iets voor bijv. een camera. Waarschijnlijk zie ik dit nogal kort door de bocht en kun je aangeven wat in dit geval het slimste is voor mij.

Link naar reactie
  • 0

maar het komt op mij zo over dat of ik raak een deel van mijn inkomen uit mijn eenmanszaak kwijt aan de belasting of ik koop er voor mijn onderneming iets voor bijv. een camera.

 

Als je al je omzet uitgeeft aan kosten dan betaal je inderdaad geen belasting, maar je houdt ook geen nettto winst over. Daar word je dus niet wijzer van. Je onderneemt om winst te maken en over winst betaal je belasting, c'est la vie.

 

Waarschijnlijk zie ik dit nogal kort door de bocht en kun je aangeven wat in dit geval het slimste is voor mij.

 

Er is niks speciaals aan jouw geval en je hebt nog niets specifieks verteld waar we een advies op zouden kunnen baseren. Ik kan wel zeggen "koop die camera", maar dat zou nergens op slaan.

Link naar reactie
  • 0

Hoi kobrakai

 

De activiteiten voortzetten in een BV zou uitkomst kunnen bieden, mits je van de fiscus akkoord hebt dat je niet alle winst op moet nemen als salaris.

 

Kun je ruwweg aangeven wat de winst is en hoeveel je in loondienst verdient? Desnoods via PM, waarna ik hier doorga, zonder vermelding van die gegevens.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.