• 0

Woon in Nederland maar wil ondernemen in België: moet ik verhuizen?

Hallo leden,

 

Mijn naam is Nelly en ik kom uit Arnhem en wil graag ondernemen in Belgie, het probleem is dat ik niet wil verhuizen naar Belgie.

Alleen als het echt niet anders kan..

Ik heb de belasting dienst om advies gevraagd en fiscaal is het geen probleem, je doet alle aangiftes in Belgie en in Nederland krijg je te maken met de alg.compenstatie.

Nu zegt de bank in Belgie dat ik in Belgie moet wonen om een financiering rond te krijgen, anders kunnen zij nergens op terug vallen als ik weer naar Nederland zou vertrekken in geval van faillisementen etc.

Ik wil wel verhuizen , maar eventueel als mijn bedrijf echt daadwerkelijk van start kan en de financiering 100% rond is.

Wie heeft er tips?

Advies vanuit het VLAO in Antwerpen was een BVBA op te zetten.

Alvast mijn dank voor alle tips die zullen volgen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb de belasting dienst om advies gevraagd en fiscaal is het geen probleem, je doet alle aangiftes in Belgie en in Nederland krijg je te maken met de alg.compenstatie.

 

Advies vanuit het VLAO in Antwerpen was een BVBA op te zetten.

 

 

 

Hoi Nelly

 

de algemene compensatie geldt inderdaad als je in loondienst bent (laat dit echter vooraf goed doorrekenen, dat verschilt van geval tot geval). Geldt dat ook nog als je een BVBA begint?

 

Maar waarom geen BV en vanuit nederland factureren?

 

Groeten

Peter

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk bedankt voor de adviezen, ik sta er echt van te kijken met hoeveel struikel blokken je nog te maken krijgt.

In Nederland krijg ik de financiering niet rond.Waarom? Als reden geeft men de crisis de schuld.

In Belgie staan ze iets meer open.

Andere reden kan misschien zijn dat mijn idee niet nieuw is in Nederland, maar wel in Belgie.

In Nederland wordt het een probleem om dit op te zetten.

In Belgie hebben ze tig fondsjes opgericht. Zo is er ook het kinderbijslag fonds...Ben de hele dag aan het googlen geweest, maar het is mij nog steeds een raadsel.

Moet ik kinderbijslag betalen voor een werknemer die zwanger wordt?Zo komt het op mij over!!Dus ik moet als het ware die kinderen ook nog onderhouden(hahaha),,de ouder werkt toch al om het kind te verzorgen?Ik vindt dit toch zoiets belachelijks.

De Belgen bedoelen er waarschijnlijk iets anders mee...Kent iemand de juiste vertaling hiervan?

Wederom mijn dank.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nelly,

 

probeer anders eens contact op te nemen met de stichting grensarbeid. (www.grensarbeid.nl). Die weten veel over de verschillen tussen NL en Belgie en de lopende verdragen tussen beide landen. Op gebied van grensarbeiders weten ze absoluut veel, zoniet alles. Hoe het zit met ondernemers weet ik niet, maar kan me voorstellen dat ze ook daar goede kijk op hebben.

 

succes

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Bij het grensoverschrijdend ondernemen spelen verschillende zaken.

 

In principe hoef je niet te verhuizen naar Belgie.

 

Uit de antwoorden leid ik af dat je je activiteiten in beginsel wilt structureren middels een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (BV of Belgische BVBA).

 

Indien en voorzover je met een BV "werkt" en structureel in belgie actief wordt onstaat een zogenoemde vast inrichting (in belgie bijkantoor genoemd) waardoor een stuk van de door jou gerealiseerde winst die aan die vaste inrichting toerekenbaar is, in Belgie belast zal worden.

 

Verder zal ingeval je structureel in Nederland en Belgie werkt een wijziging optreden in je sociale zekerheid.

De werkzaamheden voor een B.V. worden vanuit Nederlandse optiek als een dienstbetrekking beschouwd.

Belgie ziet een dergelijke arbeidsverhouding als een arbeid buiten dienstbetrekking (ziet je feitelijk als zelfstandige),

daardoor zul je over het inkomen uit de BV dat je in Nederland verdient NL premies moeten betalen, over het BE deel mag BE dan in beginsel heffen. Veelal zijn in BE de eerste jaren wel vrijstellingen te krijgen.

 

Verder zal daar je inwoner van Nederland bent Nederland in principe over je wereldinkomen belasting heffen. Slechts over het inkomen dat je ontvangt voor de in BE verrichte werkzaamheden (die niet zien op je bestuurderswerkzaamheden) zal Belgie mogen heffen. Dit evenwel slechts voorzover dat deel van de beloning ten laste komt van het resultaat dat toerekenbaar is aan de belgische vaste inrichting/bijkantoor.

 

Wanneer in Be een vaste inrichting ontstaat is niet eenvoudig vast te stellen. Belgie zal dit mogelijk al snel stellen.

 

Een BVBA vereist in principe wel een kantoor in BE.

 

Gelet op het feit dat je gaat richten op de BE markt is de kans dat dan een vaste inrichting in Nederland onstaat beperkter.

 

Nadeel van een BVBA is de hoger vpb tarieven (35 % ten opzicht van NL 20 tot 25,5,%).

 

Ik merk hier enkele globale verschillen op. Van belang is je goed te informeren bij betrouwbare partijen.

Er zijn veel goedkope (duurkoop) adviseurs in de markt.

 

Als recent voorbeeld verwijs ik maar naar een tenditieus artikel in de telegraaf van 14 feb van een zogenoemde BE specialst,

daarin verscheen een artikel met als titel: "Met kort bijbaantje België nooit meer premie betalen." De strekking van het artikel is, dat als Nederlanders tijdelijk een bijbaantje in België nemen, zij in Nederland voorgoed van de premieplicht voor de sociale verzekeringen zijn vrijgesteld. Er kwam evenwel niet duidelijk naar voren dat je voor de "truc"wel in Belgie moet wonen. Als je de tarieven van de in dat artikel genoemde adviseur bekijkt weet je genoeg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nelly,

Ik ben Janey ,

nieuw hier op dit forum ,

ik wil een éénmanszaak beginnen in Belgie ( met mijn man ), ben nu Ambulanthandelaar in NL

( Verkoop in de zomermaanden wat artikelen op NL jaarmarkten Dat wil ik eigenlijk ook gewoon zo houden )

Het is mijn bedoeling om ons huis in NL aan te houden want mijn oudste kind zal er nog volledig wonen & wij in het weekend

( Dacht aan minimale woonruimte voor doordeweeks bij of boven een handelspandje )

Heb je nog tips dan hoor ik ze graag

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.