• 0

Aftrekbare onkosten zakenreis buitenland

Beste allemaal,

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een consulting bedrijf over zaken doen met Rusland (2-de jaar, ZZP-er) en moet regelmatig naar het buitenland om klanten te bezoeken enz.

 

Een kennis vertelde dat het toegestaan is om EUR 50,- per dag als onkosten (zakelijke reis in het buitenland) op te voeren als aftrekbare kosten bij je belastingaangifte. Als je de bonnetjes niet hebt. Ik kan er niets over vinden - ook niet bij de belastingdienst info.

 

1) Weet iemand of het klopt? Geldt dit wel voor je belasting als opvoerbare kosten?

 

2) Als je wel bonnetjes hebt voor je lunch/diner enz. - mag je dan erbovenop EUR 50,- per dag aftrekken?

 

3) Misschien ook een interessante vraag - als je onkosten in andere valuta hebt dan de EURO, zijn er dan bepaalde regels over het wisselkoers? Of pak je gewoon de dagkoers voor het uitrekenen in EURO? Ik hoop dat je de bonnetjes niet naar het Nederlands hoeft te vertalen ;)

 

Alvast hartelijk dank!

Aljona

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hmm... as je hiervoor beleid gaat opstellen zal de fiscus zich daardoor flink in de vingers snijden. Op een reis van 3 weken China, boekte ik totaal ca 60 euro aan verblijfskosten, die niet met bonnen konden worden afgedekt. Dat is marginaal. Als de fiscus nu een maximaal daggeld als regel zou gaan hanteren, dat naast de bonnen mag worden weggeboekt, dan gaat iedereen dat ook doen. Dan voorspel ik je dat de huidige boekingen (zonder bonnen) zullen worden verveelvoudigd.

Ik vind juist dat we van dit soort papiergeneuzel af moeten. Een bedrijf/ondernemer weet echt wel op verantwoorde manier met dit soort kosten om te gaan en erop te letten dat je jezelf niet gaat benadelen door teveel kosten op te voeren.

Link naar reactie
  • 0

Hmm... as je hiervoor beleid gaat opstellen zal de fiscus zich daardoor flink in de vingers snijden. Op een reis van 3 weken China, boekte ik totaal ca 60 euro aan verblijfskosten, die niet met bonnen konden worden afgedekt. Dat is marginaal. Als de fiscus nu een maximaal daggeld als regel zou gaan hanteren, dat naast de bonnen mag worden weggeboekt, dan gaat iedereen dat ook doen. Dan voorspel ik je dat de huidige boekingen (zonder bonnen) zullen worden verveelvoudigd.

Ik vind juist dat we van dit soort papiergeneuzel af moeten. Een bedrijf/ondernemer weet echt wel op verantwoorde manier met dit soort kosten om te gaan en erop te letten dat je jezelf niet gaat benadelen door teveel kosten op te voeren.

 

het is niet naast de bonnen het is in plaats van de bonnen. bonnen van taxikosten, etentjes, representatiekosten, telefoonkosten in het buitenland enz worden natuurlijk niet meer gehonoreerd bij deze regel. ik zou niet weten of de fiscus er rijker of armer van wordt. dat ligt helemaal van de persoon af.

 

al moet ik toegeven dat ik de bedragen in de regeling van het Ministerie ook wat aan de hoge kant vind. voor een langer verblijf zijn trouwens andere tarieven dan in de hiervoor aangegeven link.

 

Link naar reactie
  • 0

Ondernemers moeten zich richten op bestrijding van de crisis en daar moet ook het beleid en de regelgeving op worden gericht. Luister eens goed naar Jort Kelder, die (net als ik) het gepamper van coaches e.d. kompleet zat is. Het is geen kunst om nieuwe regeltjes te bedenken, maar het is juist een kunst om het aantal te verminderen en de aandacht veel meer op effectiviteit en productiviteit te richten. Dienstverlening zoveel mogelijk terugbrengen naar primaire dienstverlening en het bedrijfsleven weer veel meer op produceren laten richten. Het is al van de zotte dat we hier in elk gat wel een accountantskantoor hebben zitten, omdat de bedrijven anders niet aan de regelgeving kunnen voldoen. Wetten en regelgeving moeten veel transparanter en eenvoudiger worden, waardoor iedereen precies weet hoe het ervoor staat en er niet allerlei geniale trucs worden uitgehaald om maar zo weinig mogelijk belasting te hoeven betalen. Ik weet donders goed dat deze stelling mij geen vrienden zal opleveren, maar als we niet oppassen hebben we hier een "productieleger" van dienstverleners, dat in aantal dat van de producerende bedrijven is overstegen. In eenvoudig boeren Nederlands heet dat "het paard achter de wagen spannen".

Link naar reactie
  • 0

ik ga naar bali toe met een vriendin,

Ik run een beauty en wellness studio in Nederland.

ik ga er een studie doen van 1 week en verder inspiratie opdoen.

Ik heb een reis geboekt voor 14 dagen.

 

Ik ga de studie daar in contante dollars betalen.

Ik ga leren balinees masseren en allelei face treatments.

Dit ter verbetering voor mijn bedrijf en mij te kunnen onderscheiden van andere studio's uit de regio.

de reis en hotel heb ik al geboekt en uiteraard betaald.

 

Hoe moet ik mijn administratie bijhouden als ik daar op bali ben?

Heeft iemand aub tips voor mij.

De persoon die met mij mee gaat, die gaat mee als model.(Op haar ga ik dus oefenen)

 

Ik ben een startende onderneemster.

Please help mij even een handje verder.

 

Dank u wel alvast voor de moeite.

 

Groetjes Himk.

 

heidiilonamechtelinak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.