• 0

bedrag niet betalende debiteur wegboeken

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een debiteur heeft een gedeelte van een factuur betaald. Het overige bedrag wil ik wegboeken naar oninbare debiteuren.

Ik gebruik Syntess. Weet iemand hoe ik dit moet doen?

Moet dit met banafschrift memoriaal? ::)

 

Ik ken Syntess ook niet maar boekhouden is toch wel redelijk gestandaardiseerd dacht ik.

 

Ieder boekhoudprogramma gebruikt volgens mij 'dagboeken' en er zal ongetwijfeld een dagboek 'memoriaal', 'diverse posten' o.i.d. aanwezig zijn. In het dagboek zal je kunnen afboeken van een debiteuren post, stel dat er bijvoorbeeld € 500 oninbaar is:

 

Debiteuren € 500 (credit, balansrekening)

Oninbare debiteuren € 420,17 (debet, w&v rekening)

Te vorderen BTW oninbare debiteuren € 79,83 (debet, balansrekening) (*)

 

(*) Voor zover ik nog weet moet je BTW op oninbare debiteuren apart vermelden op je BTW aangifte dus is het handig om deze op een aparte grootboekrekening te boeken.

 

Terzijde, als je niet weet hoe je deze boeking moet doen dan begrijp je volgens mij te weinig van boekhouden om de boekhouding correct te voeren. >;( ;)

Link naar reactie
  • 0

(*) Voor zover ik nog weet moet je BTW op oninbare debiteuren apart vermelden op je BTW aangifte dus is het handig om deze op een aparte grootboekrekening te boeken.

 

Het is goed om de BTW van (vermoedelijk) oninbare debiteuren te boeken op een aparte BTW rekening. Echter, het terugvorderen ervan mag (officieel) pas als je kunt aantonen dat je alle mogelijkheden hebt benut om de vordering te innen zonder succes.

Denk aan bewijzen van herinnering, aanmaning, incasso, correspondentie e.d.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.