• 0

rechten op garantie bij zakelijke aankopen

Ik heb een vraag. Ik weet dat bij particuliere consumenten geldt dat er wetten zijn qua rechten bij garantie. Dus stel je wasmachine is na 1,5 jaar kapot en de winkel zegt dat er 1 jaar garantie is, dan geldt de wet van de overheid en heb je dus wel recht op garantie. Weten jullie of dit ook geldt als zakelijke klant? Ik heb gezocht maar nog niets kunnen vinden....

 

Het zit zo, ik heb zo een heftruckstapelaar om pallets te kunnen verplaatsen en stapelen. Ze geven over bepaalde onderdelen maar 3 maanden garantie. Terwijl de aanschafsprijs tussen de 5000 en 6000 was. Ik heb het 1,5 jaar geleden gekocht. Na 'n half jaar kreeg ik hem niet meer aan. Wat bleek: de accu is net als bij 'n auto, als het helemaal leegloopt krijg je het niet meer zomaar aan. Ze moesten dus veel moeite doen om het weer aan de praat te krijgen zodat het weer opgeladen kon worden. Ik was hier nooit over geinformeerd, de verkoper zei zelfs dat je pas op hoeft te laden als het te zien is dat het weer moet. Normaal gesproken had ik voor de reparatie alweer moeten betalen, na beetje zeuren wegens te slecht geinformeerd hoefde dat niet meer.

Nu iets meer dan 'n jaar later, ik vertrouwde dat ding al niet meer zo, is het voor het eerst gebeurd dat hij waarschuwde dat het opgeladen moet worden. Dat heb ik gedaan, maar na korte gebruik kreeg ik weer de waarschuwing. Weer opgeladen, maar nu krijg ik de waarschuwing al na 10 seconden. Morgenochtend komt er iemand kijken en ik wil proberen zonder kosten te laten repareren, aangezien de stapelaar volgens mij sowieso al 'n flinke opdonder had gehad en niet 100% goed was gekomen.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

de garantie wet is enkel voor consumenten.

 

Europees wordt aangegeven minimaal 2 jaar op iedere aankoop, de Nederlandse wet gaat iets verder die verplicht garantie voor de te verwachte levensduur van het product, dat is dus een beetje vaag want de levensduur van een was machine is toch wel zo'n 8 jaar, maar toch weet ik zeker dat ze erg moeilijk doen bij de winkel als je na 6 jaar terug komt. maar goed, dat is een andere discussie.

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

dan ben ik wel benieuwd naar het volgende:

Ik heb bij een computerwinkel (zakelijk) een printerserver gekocht die niet compatible bleek te zijn met mijn printer. De winkel heeft mij er niet op gewezen dat ik dit zou moeten controleren. Ook de fabrikant kwam pas na enkele dagen intern onderzoek tot de conclusie dat die combinatie inderdaad niet werkt.

 

Nu zegt de winkel dat ik geen retourrecht heb als zakelijke klant en het product niet mag retourneren. Klopt dit?

Ik ben helaas bij een verhuizing het doosje kwijtgeraakt, maar ik ben bereid om daardoor met enkele euro's minder genoegen te nemen.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Hm daar was ik al beetje bang voor.....maar heeft iemand enig idee of er ook een wet is voor zakelijke klanten zeg maar?

 

ik ben geen jurist, maar de leverancier moet wel iets leveren waarvan je mag verwachten dat het een bepaalde tijd werkt (afhankelijk van het product).

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Een belangrijke vraag is denk ik of het de accu is of de lader... Ik denk namelijk niet dat je garantie (> 1 jaar) hebt op accu's

Waarschijnlijk de accu, die heeft iig een flinke opdonder gehad. En vorig jaar was de garantie net paar weken verlopen maar gaven ze wel 'n uitzondering. Alleen denk ik dat het probleem die ik nu heb 'n gevolg is van die fout 'n jaar geleden.....

 

Ik had toen overigens al gevraagd om na paar weken weer te komen controleren, of het geen schade heeft opgelopen. Maar ik hoorde niets meer en vergat ook zelf nog contact daarover op te nemen. En ik vond het sowieso allemaal al beetje slordig gaan.....toen ik vroeg of iemand de snelheid kon verlagen hoorde ik een verbaasde reactie dat ze dat normaal gesproken sowieso al doen, nu vroeg ik er zelf maar om na 4 maanden. Maar ja, in hoeverre ik gelijk heb met mijn wens (repareren zonder kosten omdat het hun schuld is)......vandaar dat ik dacht laat ik uitzoeken wat de wet zegt.

Link naar reactie
  • 0

Hm daar was ik al beetje bang voor.....maar heeft iemand enig idee of er ook een wet is voor zakelijke klanten zeg maar?

 

ik ben geen jurist, maar de leverancier moet wel iets leveren waarvan je mag verwachten dat het een bepaalde tijd werkt (afhankelijk van het product).

Dat klopt. Alleen heeft het dus waarschijnlijk een opdonder gehad door verkeerd gebruik (accu leeg laten lopen, niet op tijd uitgezet of opgeladen). Alleen vind ik dat dat komt door verkeerd informeren, en ze gaven toen wel gelijk aangezien ik uiteindelijk niets hoefde te betalen. Maar ja, of het probleem van nu een gevolg is van toen...ikzelf denk van wel.....want ik heb het normaal gebruikt en zoiets duurs hoort niet zo snel al een probleem te hebben.

Link naar reactie
  • 0

dan ben ik wel benieuwd naar het volgende:

Ik heb bij een computerwinkel (zakelijk) een printerserver gekocht die niet compatible bleek te zijn met mijn printer. De winkel heeft mij er niet op gewezen dat ik dit zou moeten controleren. Ook de fabrikant kwam pas na enkele dagen intern onderzoek tot de conclusie dat die combinatie inderdaad niet werkt.

 

Nu zegt de winkel dat ik geen retourrecht heb als zakelijke klant en het product niet mag retourneren. Klopt dit?

Ik ben helaas bij een verhuizing het doosje kwijtgeraakt, maar ik ben bereid om daardoor met enkele euro's minder genoegen te nemen.

 

Tja, dat is inderdaad ook weer zoeits... ook met online shoppen en dergelijke.

 

Volgens mij is het nog het handigste dingen gewoon als particulier te bestellen, en daarna in te boeken in de zaak - mag zeker bij een eenmanszaak geen enkel probleem zijn, en de verkoper weer van niets.

Link naar reactie
  • 0

Toevallig was dat 1 van de 1ste tips die ik jaren geleden ook van iemand kreeg. ;) Qua boekhouding moet het prima kunnen, enige verschil is dat je dan meer kans maak op goede garantie/service.

 

Met mijn stapelaartje komt het gelukkig goed. :) Aangezien ze kunnen zien dat ik het zeer weinig gebruik en het buiten mijn schuld om zal zijn, hoef ik niets te betalen voor de reparatie.

Link naar reactie
  • 0

zakelijk heb je inderdaad niet hetzelfde recht op wettelijke garantie als als particulier.

Vandaar dat ik alles wat enigzins met dergelijke garanties te maken kan krijgen op prive naam koop en daarna in het bedrijf inbreng.

Is er dan een dergelijke situatie kan ik op prive naam de garantie claimen en heb je dus een voordeel ten opzichte van wanneer je het op naam van het bedrijf gekocht hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

zakelijk heb je inderdaad niet hetzelfde recht op wettelijke garantie als als particulier.

Vandaar dat ik alles wat enigzins met dergelijke garanties te maken kan krijgen op prive naam koop en daarna in het bedrijf inbreng.

Is er dan een dergelijke situatie kan ik op prive naam de garantie claimen en heb je dus een voordeel ten opzichte van wanneer je het op naam van het bedrijf gekocht hebt.

 

 

doe ik hier tegenwoordig ook, dat geeft toch enig voordeel op dat gebied.

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.