• 0

zzp'er wil nu mensen weg gaan zetten

Hallo,

ik ben zzp'er en heb sinds kort 2 kleine bedrijven! De eerste is dat ik mijzelf verhuur en de tweede is een soort van bureau.

Ik ben dus zelfstandige zonder personeel, maar nu had ik het idee om mensen te verhuren als huishoudelijke hulp bij particulieren thuis.

Ik wil graag zzp'er blijven hoe moet ik nu die mensen aannemen?

Ik ben bij de belastingdienst geweest, maar dat is vrij moeilijk en ingewikkeld. Ten minste voor mij:D

Zij hadden het dus over de var verklaring, (die heb ik dus zelf ook), ze hadden het over een gage verklaring enz enz.

Nou ging ik beetje googlen en vond ik dus dat een gage verklaring hiervoor helemaal niet in aanmerking komt!

 

Wat raden jullie mij aan? Is het genoeg als ik een varverklaring krijg van de persoon die ik dan als huishoudelijke hulp ergens wil neerzetten? Of moet deze persoon ook bij de kvk ingeschreven worden en btw nummer en dergelijke?

Als dit laatste niet moet, mag ze dan wel facturen uitschrijven naar mij? En moet dat dan gewoon inclusief btw zijn? Kan ik die dan dus terugkrijgen? En hoe zit het dan met de sociale premies en dergelijke?

 

Als iemand mij kan helpen graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De belangrijkste vraag is of de mensen die je verhuurt, bij jou in loondienst zijn of zelf ook zelfstandig.

 

In het 1e geval krijg je te maken met arbeidsovereenkomsten, loonbelasting, premies sociale verzekeringen, Arbo etc.

 

In het 2e geval met VAR verklaringen van de verhuurden. Of ze zich dan bij de KvK moeten inschrijven weet ik niet (zie www.kvk.nl), maar ze moeten jou wel factureren, en vermoedelijk zijn ze BTW plichtig. Je hebt niets te maken met sociale verzekeringen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Maarr voor zover ik weet mag je alleen factureren met btw als je een btw nummer hebt. En dus kvk en dergelijke!

Ik wil de persoon niet in loondienst, wil haar alleen verhuren!

Maar wat is nou voor haar dan van belang?

En een var is voor mij wel duidelijk dat ik die dan nodig heb maar daar zitten ook weer haken en ogen aan vast, want is een var voor mij zekerheid dat zij deze inkomsten opgeeft?

Kan ik daar niet aansprakelijk voor worden gesteld?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij mag je niet eens zomaar zzp'ers op uurbasis wegzetten.......

 

Ooit al eens gehoord, maar kan ook een gevalletje "klok/klepel" zijn.

Ik zou het maar goed navragen.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hai,

 

Het is absoluut toegestaan om zzp'ers op urenbasis weg te zetten. Dit doet elk bemiddelingsbureau.

 

Jij bent 100% safe als de dame die jij inhuurt een VAR winst uit onderneming krijgt. Echter de kans dat ze die krijgt als huishoudelijke hulp is zeer klein.

 

Waar je hierbij naar zou kunnen kijken is de regeling voor alfahulpen. http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2008/werk_woning/werk_woning-42.html

 

Als je googlet op alfahulp en belasting dan vind je veel info.

 

Alfahulpen mogen door clienten bruto worden ingehuurd en zij moeten daarna zelf zorgen voor aangifte.

 

Als jij dan met de alfahulp afspreekt dat zij jou een bepaald percentage betaalt van haar uren dan is dat in principe mogelijk maar het is een glibberig terrein wanneer iemand nu wel of niet gezien wordt als werknemer.

 

Misschien kun je even zelf verder googlen met deze info en daarna nog specifiekere vragen stellen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.