• 0

zzp'er wil nu mensen weg gaan zetten

Hallo,

ik ben zzp'er en heb sinds kort 2 kleine bedrijven! De eerste is dat ik mijzelf verhuur en de tweede is een soort van bureau.

Ik ben dus zelfstandige zonder personeel, maar nu had ik het idee om mensen te verhuren als huishoudelijke hulp bij particulieren thuis.

Ik wil graag zzp'er blijven hoe moet ik nu die mensen aannemen?

Ik ben bij de belastingdienst geweest, maar dat is vrij moeilijk en ingewikkeld. Ten minste voor mij:D

Zij hadden het dus over de var verklaring, (die heb ik dus zelf ook), ze hadden het over een gage verklaring enz enz.

Nou ging ik beetje googlen en vond ik dus dat een gage verklaring hiervoor helemaal niet in aanmerking komt!

 

Wat raden jullie mij aan? Is het genoeg als ik een varverklaring krijg van de persoon die ik dan als huishoudelijke hulp ergens wil neerzetten? Of moet deze persoon ook bij de kvk ingeschreven worden en btw nummer en dergelijke?

Als dit laatste niet moet, mag ze dan wel facturen uitschrijven naar mij? En moet dat dan gewoon inclusief btw zijn? Kan ik die dan dus terugkrijgen? En hoe zit het dan met de sociale premies en dergelijke?

 

Als iemand mij kan helpen graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De belangrijkste vraag is of de mensen die je verhuurt, bij jou in loondienst zijn of zelf ook zelfstandig.

 

In het 1e geval krijg je te maken met arbeidsovereenkomsten, loonbelasting, premies sociale verzekeringen, Arbo etc.

 

In het 2e geval met VAR verklaringen van de verhuurden. Of ze zich dan bij de KvK moeten inschrijven weet ik niet (zie www.kvk.nl), maar ze moeten jou wel factureren, en vermoedelijk zijn ze BTW plichtig. Je hebt niets te maken met sociale verzekeringen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Maarr voor zover ik weet mag je alleen factureren met btw als je een btw nummer hebt. En dus kvk en dergelijke!

Ik wil de persoon niet in loondienst, wil haar alleen verhuren!