• 0

Beginnersvraag: Activa/Passiva overname en BTW

Ik ben bezig met de verkoop van een bedrijfsonderdeel. Een zogenaamde activa/passiva overname dus. Het gaat wel om een volledige overname van activa en passiva, er blijven dus geen klanten en activiteiten meer over in deze onderneming.

 

Nou was ik eens de mogelijkheden aan het bekijken op fiscaal gebied, want je wilt immers zo min mogelijk verliezen aan de fiscus. Naar mijn mening zou het mooiste zijn als ik een opzet kon maken waarbij ik maandelijks een factuur kan sturen van 825 euro exclusief BTW. Zodat de jaarlijkse BTW onder de 1.883,- euro blijft en er geen BTW afgedragen hoeft te worden (klopt dat?). De tegenpartij kan natuurlijk wel zijn betaalde BTW terugvorderen (toch?).

 

Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen, voordat wij een plan op papier laten zetten? Mag je BTW heffen met een activa/passiva overname? Kun je zo'n overname over meerdere jaren factureren terwijl wel alles direct wordt overgenomen?

 

Deze vragen zijn alleen ter orientatie, we laten alles uiteraard door een expert uitwerken en op papier zetten.

 

Alvast vriendelijk bedankt :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Kun je zo'n overname over meerdere jaren factureren terwijl wel alles direct wordt overgenomen?

 

Waarom zou je dat willen ?

Wat is voor jou het voordeel om een gespreide betaling af te spreken? Ik kan me alleen voorstellen dat het voor jou een voordeel kan zijn om de koper tegemoet te komen en op die manier eerder de deal kunt sluiten.

Wellicht dat de koper voor de overname van de activa en passiva ook zelf een financiering bij de bank kan regelen zodat jij niet voor bank hoeft te spelen. Mocht de bank dit niet willen financieren moet je je afvragen of jij dat wel wilt. Wat als de koper na een jaar failliet gaat ....

 

Over de BTW-afdracht weet ik dat je die info op de site van de belastingdienst kunt inzien. Ik ken de details van de regeling zelf niet.

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Kun je zo'n overname over meerdere jaren factureren terwijl wel alles direct wordt overgenomen?

 

Waarom zou je dat willen ?

Wat is voor jou het voordeel om een gespreide betaling af te spreken? Ik kan me alleen voorstellen dat het voor jou een voordeel kan zijn om de koper tegemoet te komen en op die manier eerder de deal kunt sluiten.

Wellicht dat de koper voor de overname van de activa en passiva ook zelf een financiering bij de bank kan regelen zodat jij niet voor bank hoeft te spelen. Mocht de bank dit niet willen financieren moet je je afvragen of jij dat wel wilt. Wat als de koper na een jaar failliet gaat ....

 

Zoals je zelf eigenlijk al zegt, dat is wat de koper graag wil.

Uiteraard had ik liever het bedrag ineens gekregen in verband met de eventuele risico's.

Link naar reactie
  • 0
Zoals je zelf eigenlijk al zegt, dat is wat de koper graag wil.

Uiteraard had ik liever het bedrag ineens gekregen in verband met de eventuele risico's.

 

Helder. Het is een wens van de koper. Ik zou de koper adviseren een financiering te vragen bij een bank.

Mogelijk dat hij dit al gedaan heeft en jou daarom verzoekt accoord te gaan met een gespreide betaling.

Voorzichtigheid kan geen kwaad.

 

Uit de reactie van Bitaktus kun je verder afleiden dat er geen voordeel voor jou te behalen valt t.a.v. de btw.

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.