• 0

Eenmanszaak in NL, tijdelijk wonen in buitenland

Hoi,

 

ik heb sinds kort een eenmanszaak in NL. Vanaf juni ga ik voor 2 jaar in Singapore wonen.

In die 2 jaar zal ik freelance werk doen voor Nederlandse opdrachtgevers.

 

Ik heb 3 vragen:

1: kan ik mijn eenmanszaak in NL houden, terwijl ik niet meer in NL sta ingeschreven? De zaak staat nu op mijn woonadres ingeschreven. Maar aangezien ik huur, moet ik hem daar vanaf halen. Kan ik hem dan op een ander Nederlands adres zetten? Van mijn ouders of broer bijvoorbeeld?

 

2. Nederland heeft een verdrag met Singapore waardoor ik een keuze kan maken waar ik belast wil worden. Is het verstandig om gewoon voor binnenlands belastingsplichtige te kiezen?

 

3. Stel dat ik geen opdrachten krijg in Nederland en dus geen inkomsten genereer uit NL en ook geen kosten maar voor de onderneming. Moet ik dan toch steeds aangifte blijven doen?

 

Super als iemand me hier mee kan helpen!

dank alvast voor de moeite.

 

Groetjes Maud

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi Maud, ik kan je alleen helpen met de eerste vraag.

 

Zelf heb ik in ZuidAfrika gewoond en het was gewoon mogelijk om vanuit ZA een eenmanszaak in NL op te richten. Ik heb die destijds op het adres van mijn ouders.

 

ik hoop dat een echte deskundige je verder kan helpen met de overige vragen.

 

richard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf ook een eenmanszaak en heb een tijdje in België gewoond.

 

Het is gewoon mogelijk om in Nederland je eenmanszaak te houden.

 

Wat facturen betreft moet je gewoon aan de Nederlandse BTW en normen aan houden.

 

Mocht je zo weinig omzet generen in verloop van tijd, dan hoef je volgens mij na een tijdje geen aangifte te doen. Ik zou dit checken met je boekhouder.

Link naar reactie
  • 0

Weet ik tot zover begrepen heb:

 

1. Een eenmanszaak is alleen mogelijk voor iemand die officieel in Nederland woont. Met een eenmanszaak doe je dus in Nederland belastingaangifte.

2. Dat je officieel in Nederland woont hoeft niet te betekenen dat je ook altijd in Nederland aanwezig moet zijn. Ik denk me te kunnen herinneren dat je minimaal 1 week per jaar in Nederland moet zijn, maar dat is een eis van de KvK en die controleren daar niet echt op...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.