• 0

Verlies VOF

Hallo ik heb een probleem bij de aangifte ib voor ondernemers

 

Samen met mijn partner heb ik een vof.

Nu hebben wij in het eerste jaar verlies gedraaid.

 

Alle inkomsten zijn door mijn partner gehaald

Alle Uitgaven zijn door mijn partner gedaan.

 

Conclusie ik heb zelf niets ingebracht, moet ik nu toch nog een verdeling maken 50/50 (volgens vof contract) van het verlies.

Of kan ik alles bij mijn partner opvoeren in de IB.?

En bij mijn IB niets invullen.?

 

Ik dacht namelijk gelezen te hebben dat alleen winst verdeeld moest worden en een verlies aan 1 vennoot kan worden berekend?

 

Al vast bedankt

 

Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dennis,

 

De feiten zijn allesbepalend voor de verdeling van de resultaten van de VOF. Als het VOF-contract niet strookt met de feitelijke inbreng door of wensen van partijen, dan zou ik zeggen, stel een aanvulling op de VOF-akte op, of herzie het eigenlijke contract. Je kan alles overeenkomen en fiscaal geen problemen krijgen, zolang het maar zakelijk is (zie mijn antwoord op de andere vraag inzake winstverdeling VOF d.d. 17-03-2009).

 

De situatie die je schetst doet overigens sterk denken aan die van een commanditaire vennootschap. Jij bent daarbij de commanditaire vennoot = geldschieter wiens aansprakelijkheid beperkt blijft tot zijn kapitaalinbreng. Als dit ook de bedoeling is, is het zinvol om de VOF te wijzigen in een CV.

 

Als jullie (de firmanten) kwalificeren als ondernemers of als resultaatgenieters, dan moeten jullie een complete administratie bijhouden die jaarlijks wordt afgesloten. Dat betekent dus ook dat je niet alleen een resultatenrekening, maar ook een balans moet opstellen. Resultaatgenieters hoeven die balans alleen niet toe te voegen aan de IB-aangifte. Begrijp me goed: een jaarrekening met toelichting op afzonderlijke balans- en V&W-posten en een staat van herkomst en besteding van middelen, zoals accountants die plegen te maken, hoeft niet. Iets simpels wat er op lijkt volstaat. Voor de fiscus tenminste. Maar heb je een financiering nodig van de bank o.i.d., dan zou ik kiezen voor een jaarrekening die er professioneel uitziet.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor er ingewikkelde constructies worden gemaakt met aanpassingen aan het VOF-contract:

 

In de betere VOF-contracten is de mogelijkheid opgenomen om -in onderling overleg- voor de winstuitdeling een arbeidsbeloning (of aanverwante beloningen) toe te kennen aan één of meer vennoten. Dat zou dus in deze zaak jouw partner zijn. Natuurlijk moet je dat goed op papier zetten. Kijk daar even goed naar.

 

Als dit een structureel iets is (partner doet alles) zou ik het VOF-contract aanpassen.

 

Groet,

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.