Ik ben in november 2008 gestart met m'n eenmanszaak en heb in 2008 ook 2 facturen gestuurd voor de maanden november en december. Beide facturen zijn pas in 2009 betaald. Nu mijn vraag: moet ik toch beide factuurbedragen opnemen als winst uit onderneming / ondernemingsvermogen bij het invullen van m'n belastingaangifte over 2008?
En even voor de zekerheid om te checken of ik 't goed doe (stel deze 2 facturen bedragen samen 5000€):
- Winst-en-verliesrekening: bij opbrengsten 5000 invullen
- Overzicht activa, Liquide middelen: begin boekjaar: 0, einde boekjaar 5000
- Overzicht passiva, Ondernemingsvermogen: begin boekjaar: 0, einde boekjaar 5000
Ik vermoed dat wat ik hierboven doe, juist is, maar het voelt wel vreemd want eigenlijk had ik eind 2008 helemaal nog geen vermogen omdat de facturen nog niet betaald waren.
En een extra vraag: ik heb ook kosten gemaakt (stel 500€), hoe verwerk ik deze kosten in m'n aangifte? Bij de winst-en-verlies rekening zet ik ze onder 'Overige bedrijfskosten'. Moet ik die kosten bij activa/passiva simpelweg aftrekken van de liquide middeen en ondernemingsvermogen? Klopt het dus dat ik deze nergens apart vermeld?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Omega1
Omega1
Ik ben in november 2008 gestart met m'n eenmanszaak en heb in 2008 ook 2 facturen gestuurd voor de maanden november en december. Beide facturen zijn pas in 2009 betaald. Nu mijn vraag: moet ik toch beide factuurbedragen opnemen als winst uit onderneming / ondernemingsvermogen bij het invullen van m'n belastingaangifte over 2008?
En even voor de zekerheid om te checken of ik 't goed doe (stel deze 2 facturen bedragen samen 5000€):
- Winst-en-verliesrekening: bij opbrengsten 5000 invullen
- Overzicht activa, Liquide middelen: begin boekjaar: 0, einde boekjaar 5000
- Overzicht passiva, Ondernemingsvermogen: begin boekjaar: 0, einde boekjaar 5000
Ik vermoed dat wat ik hierboven doe, juist is, maar het voelt wel vreemd want eigenlijk had ik eind 2008 helemaal nog geen vermogen omdat de facturen nog niet betaald waren.
En een extra vraag: ik heb ook kosten gemaakt (stel 500€), hoe verwerk ik deze kosten in m'n aangifte? Bij de winst-en-verlies rekening zet ik ze onder 'Overige bedrijfskosten'. Moet ik die kosten bij activa/passiva simpelweg aftrekken van de liquide middeen en ondernemingsvermogen? Klopt het dus dat ik deze nergens apart vermeld?
Alvast bedankt voor de moeite!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20061-inkomstenbelasting-over-nog-niet-betaalde-facturen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag