• 0

Beste juridische vorm voor een zorgboerderij

Goedemiddag,

 

Mijn naam is Niels en 23 jaren jong. Ik ben zojuist afgestudeerd en heb de diploma Facility Management op zak. Met de huidige financieel crisis ben ik nog op zoek naar wat ik nu wil gaan doen (werken, doorstuderen, emigreren, etc.) en neem hiervoor een jaar de tijd om te beslissen wat ik de komende jaren wil gaan doen.

 

Om mij gedurende die tijd bezig te houden, heb ik mijzelf een project op de hals gehaald. Via onze buren ben ik in contact gekomen met mensen die een zorgboerderij willen oprichten en ben voor deze mensen het ondernemingsplan aan het schrijven. Nu ben ik al een tijdje aan het nadenken over welke juridische vorm gekozen moet worden en vandaar dat ik mij hier heb aangemeld. Na een flink aantal zoekopdrachten heb ik niet echt kunnen vinden wat voor mij belang heeft (mijn excuses als het wel te vinden was). Ik zie hier een flink aantal deskundige antwoorden en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn vraag.

 

Op dit moment willen de opdrachtgevers hun manege veranderen naar een zorgboerderij dat zich met name richt op verstandelijk beperkten en ouderen. De opdrachtgevers hebben beiden een boeren achtergrond en hebben ieder een pre pensioen. Echter hebben zij geen geld om de investeringen te bekostigen en willen geen risico lopen om later aansprakelijk te zijn voor eventuele schuldeisers. Deze aansprakelijkheid is niet wenselijk, omdat zij hun boerderij ter beschikking stellen waar zij wonen en later werken.

 

Daarom heb ik de volgende constructie bedacht:

Allereerst wordt een stichting opgericht die zorg gaat leveren. Een stichting is voor mij met name aantrekkelijk voor de subsidies en andere financiële mogelijkheden die dit oplevert. Vervolgens wordt de manege en de grond die daarbij hoort ondergebracht in een B.V. De kavel wordt wel opgesplitst in een privé gedeelte en de B.V. De B.V. verhuurt dan vervolgens het vastgoed aan de stichting en de stichting huurt als het ware de zorgverleners in die toevallig ook de eigenaren van de B.V. zijn.

 

Mijn vraag is dan ook of dit een haalbare constructie is vanuit juridisch, maar ook het financiële oogpunt. Of adviseren jullie een andere juridische vorm? Het belangrijkste punt is dat de eigenaren van de boerderij/manege ten alle tijden zeker zijn dat hun boerderij niet kan worden afgenomen. De onzekerheid zit hem met name in het feit dat de grens van privé en zakelijk erg vervaagt.

 

Ik hoop dat dit genoeg info is om een kritisch antwoord te krijgen en zie jullie reacties tegemoet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Niels N

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Niels,

 

Even los van je inhoudelijke vragen (er zijn mensen op dit forum actief die daar veel meer verstand van hebben) wil ik je toch even wijzen op landbouwzorg.

 

De hele site is natuurlijk een bron van informatie, maar met name het contact met intermediairs per provincie kan misschien handig zijn? Nu zorgboerderijen als paddestoelen uit de grond schieten hoef je denk ik op het financiële en juridische vlak het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Link naar reactie
  • 0

Waar worden de activiteiten van de zorgboerderij mee gefinancierd ?

De activiteiten worden gefinancierd door het persoonlijk gebonden budget die ouderen kunnen aanvragen vanuit de AWBZ. Dit komt neer op ongeveer 40 euro per persoon per dagdeel. Verstandelijk beperkten zijn rond de 9 dagdelen aanwezig en ouderen fluctueert een beetje. Meestal ligt dit rond de 4-5. afhankelijk van de zorgvraag etc.

 

@ Pauls;

 

Daar heb ik inderdaad al veel informatie vandaan gehaald, echter geeft de site niet echt antwoord op mijn opbouw (naar mijn mening in ieder geval). Ook hebben zorgboerderijen niet echt een duidelijke lijn qua juridische aspecten. De één vormt een VOF en de ander een stichting, maar ook zijn er een aantal met B.V. Vandaar dat ik het hier heb gepost, omdat dit forum toch erg veel kennis heeft op dit gebied.

 

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.