• 0

Prive betaling binnen boekhouding

Hallo,

 

Ik ben net een eigen bedrijf gestart, ben nieuw met boekhouding en heb dus een vraag (die waarschijnlijk gemakkelijk te beantwoorden is). Maar ik kan het antwoord tot nu toe niet vinden.

 

Als ik goederen voor mijn bedrijf inkoop, gebruik ik hiervoor soms mijn prive pinpas en ook prive contant geld. Ik vraag mij af hoe ik dit binnen mijn bedrijfsboekhouding kan verwerken.

 

Groet,

 

Anthony

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Prima, dit is duidelijk. Bedankt voor je snelle reactie!

 

Dan heb ik nog een andere vraag. Via LinkedIn kun je een advertenties kopen die volgens het Google Adwords concept werken. Je betaalt per keer wanneer iemand op je advertentie klikt.

 

LinkedIn heeft mij gevraagd $50 vooraf te betalen. Ik heb hiervoor een rekening gekregen. De kosten van de clicks worden in de loop van de tijd van dit bedrag af getrokken. Dus een soort van pre-pay methode.

 

Hoe verwerk ik dit binnen mijn bedrijfsboekhouding?

 

Groet,

 

Anthony

Link naar reactie
  • 0

Als ik goederen voor mijn bedrijf inkoop, gebruik ik hiervoor soms mijn prive pinpas en ook prive contant geld. Ik vraag mij af hoe ik dit binnen mijn bedrijfsboekhouding kan verwerken.

 

Even een opmerking hierbij. Je doet er verstandig aan om zakelijke inkopen zoveel mogelijk te scheiden van jouw prive uitgaven. Gebruik hiervoor dus zoveel mogelijk jouw zakelijke pas. Je bespaart jezelf daardoor een hoop administratieve rompslomp achteraf.

Vooral aankopen die contant plaatsvinden kunnen tot veel (onnodig) uitzoekwerk leiden.

 

Link naar reactie
  • 0

(ik zag dit topic al en dacht dat mijn vraag hier ook wel kon worden gesteld, kon zo snel niets vinden op het forum hierover.)

 

Ik heb prive 50 euro gestort op de rekening van mijn bedrijf, hoe boek ik dit nu vervolgens en hoe moet ik dit opgeven voor de belasting btw? bedankt alvast

Link naar reactie
  • 0

De privé storting boek je als Eigen vermogen. Handig is om een tweetal rekeningen naast het eigen vermogen te hanteren:

Privé opnamen

Privé stortingen

 

Aan het einde van het boekjaar voeg je de saldi samen met het saldo van het Eigen vermogen.

 

Waarom handig?

Bij de aangifte IB moet je de stortingen en de opnames afzonderlijk opgeven als mutatie op het eigen vermogen. Dan hoef je die mutaties niet meer uit te tellen uit de mutaties van het eigen vermogen.

 

Met BTW heeft deze storting niets van doen. Dit leidt dus niet tot een opgave inzake de BTW.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb prive 50 euro gestort op de rekening van mijn bedrijf, hoe boek ik dit nu vervolgens en hoe moet ik dit opgeven voor de belasting btw? bedankt alvast

 

De uitleg van John gaat niet op als jouw bedrijf een BV is, dan boek je die 50 in rekening courant prive. Zie daarvoor ook uitleg van StefanO eerder in dit topic.

Link naar reactie
  • 0

@Alex

 

Ik zie eigenlijk geen enkele reden waarom een aandeelhouder/eigenaar van een BV € 50 zou willen storten op de rekening van zijn BV. Ergo ging ik er derhalve stilzwijgend van uit dat het hier een eenmanszaak betrof. Formeel heb je gelijk.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

@Alex

 

Ik zie eigenlijk geen enkele reden waarom een aandeelhouder/eigenaar van een BV € 50 zou willen storten op de rekening van zijn BV.

 

John,

 

Het gebeurt incidenteel dat ik mijn privé pas niet bij me heb wanneer ik contant geld wil pinnen. Dan gebruik ik mijn zakelijke pas (bij gebrek aan beter) om geld te pinnen. Vervolgens boek ik later het opgenomen bedrag vanuit prive terug via electronic banking.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In dat geval is het onzin om dergelijke posten via de Privérekening te laten lopen.

Indien je, bij toeval, gebruik maakt van de zakelijke pas om een privé uitgave te doen die je dan vervolgens weer compenseert door een overmaking vanaf de privérekening kan je een dergelijke post veel beter op een tussenrekening plaatsen en de ontvangst daarop weer laten weglopen.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.