• 0

KOR / vrijstelling adm. verplichtingen, maar: geen BTW voor diensten??

Goedenavond,

 

een bezoek aan de site van de belastingdienst roept wat specifieke vragen op, hopelijk weet een van u het antwoord.

 

korte achtergrondinfo:

vorig jaar (2008) kwam ik bij de aangiftes OB in aanmerking voor de Kleine Ondernemersregeling, dat was het eerste jaar dat ik mijn ondernemening had. Een boekhouder heeft deze aangiftes verzorgd, met elk kwartaal dus als uitkomst dat ik niet hoefde te betalen. De diensten die ik lever zijn deels vrijgesteld van BTW, deels niet.

 

Dit jaar doe ik om verschillende redenen de administratie zelf (Snelstart XD aangeschaft, werkt na flink puzzelen echt heel handig). Maar: ik kom er nu achter dat ik waarschijnlijk helemaal geen aangifte Omzetbelasting hoef te doen. Die staat in ieder geval niet klaar op de site en na een jaar aangifte OB doen en gebruik maken van de KOR ben ik dan (denk ik?) dit jaar vrijgesteld van de administratieve verplichtingen. Mijn ex-boekhouder heeft hier niets over gezegd dus ik merk het nu pas, nu ik met het eerste kwartaal bezig ben.

 

Maar: nu zie ik op de site van de b-dienst dat ik dan ook geen BTW op mijn facturen moet zetten. Dit is mij niet helemaal duidelijk, omdat sommige diensten die ik aanbied niet zijn vrijgesteld van BTW, door de aard van de dienst. Begrijp ik het nu goed dat ik, vanwege het kleine ondernemer zijn, deze normaal gesproken niet-vrijgestelde diensten nu wel zonder BTW kan aanbieden?

 

en: afgelopen jaar vermeldde ik bij de vrijgestelde diensten (psychologische/gezondheidskundige verzorging etc voor particulieren) op de factuur "deze dienst is vrijgesteld van BTW'. Kan ik dit nu bij alle diensten doen? ook bv coaching of training voor opdrachtgevers, normaal gesproken niet vrijgesteld?

 

Nog een vraag: ik heb met Snelstart een btw-aangifte-overzicht gemaakt, waaruit blijkt dat ik geld terug zou krijgen (ivm voorbelasting) dit kwartaal. Is het ook mogelijk ervoor te kiezen wel BTW aangifte te doen als dit niet verplicht is?

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn! en dat iemand ze wil beantwoorden natuurlijk.

 

met vriendelijke groet,

Cobi van Vugt

Coaching, Counselling en Training

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.