• 0

Chinees persoon doet softwareontwikkeling voor ons. Wat met facturen, fee, BTW

Allereerst: aangezien het om een internationale aangelegenheid gaat, heb ik dit topic hier geplaatst.

Wellicht had het ook bij Fiscale aspecten kunnen staan, maar een dubbele post is niet handig.

 

Pasgeleden ben ik in contact gekomen met iemand uit China die softwareontwikkeling voor ons wil gaan doen.

Dat zullen geen complete applicaties zijn, maar meer als ondersteuning voor ons.

Ik ben bekend met outsourcing en de tijd en begeleiding die het kost.

Maar het gaat om specifieke software waar specifieke kennis voor nodig is.

 

Die persoon moet uiteraard betaald worden voor zijn diensten.

Hij heeft (nog) geen bedrijf en/of btw nummer.

 

Nu zijn mijn vragen:

- Kan hij als privé persoon een factuur sturen

- Moet er voor softwareontwikkeling (een dienst??) BTW worden ge - of verrekend?

- Zijn er andere fiscale zaken waar ik op moet letten?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Robin,

 

Ik ben geen fiscaal expert, maar probeer toch even een antwoord te geven:

 

Nu zijn mijn vragen:

- Kan hij als privé persoon een factuur sturen

Hij kan een nota, factuur of wat dan ook sturen. Maar een e-mail met bijvoorbeeld gewerkte uren en een bedrag zou ook mogen.

 

- Moet er voor softwareontwikkeling (een dienst??) BTW worden ge - of verrekend?

Internationaal zakendoen is normaal gesproken vrijgesteld van btw. Dus nee.

 

- Zijn er andere fiscale zaken waar ik op moet letten?

Het is een beetje een schimmig gebied, dus zorg dat je gewoon je handelen goed documenteert. Hou het helder en simpel. Zorg dat je een iets van hem hebt waarop staat wat hij doet en wat het kost en betaal dat dan op een manier die te volgen is.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik weet kun je gewoon een overboeking doen naar deze Chineze persoon en dat als consulting fee in de boeken opnemen.

 

In de factuur zet hij gewoon het totaal bedrag dat tegoed is als consulting service. Een Chinees kan al zijn belasting en afdragingen zelf in China regelen, hoef jij verders niets aan te doen.

 

onderling kun je natuurlijk specificeren hoe het totaalbedrag is opgebouwd, maar al deze details hoeven niet in een factuur te staan. Betalingen aan personen is natuurlijk legaal.

 

Zolang er geen produkten ( hardware ) geleverd wordt kun je het beste het simpel houden.

 

Indien echt noodzakelijk kent elke Chinees wel een vriendje met een bedrijf waardoor hij eventueel betaald kan worden indien je dit liever hebt. Wel even op papier zetten dat dan alle risico's voor hem zijn en jouw betalings bewijs voldoende is.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.