• 0

Afkopen managementovereenkomst

Samen met een mededirecteur vorm ik de directie van een bedrijf. We hebben beide een managementovereenkomst die pas in januari 2011 opgezegd kan worden. De overige voorwaarden in de overeenkomst zijn volgens mij redelijk standaard.

 

Nu wil ik dit contract toch graag zsm opzeggen omdat hij niet optimaal functioneert en daarbij ons bedrijf teveel kost in deze tijden. Samen met een medeaandeelhouder heb ik meer dan 80% van de stemmen/aandelen mee dus kunnen we hem volgens mij als directeur ontslaan, alleen zitten we dan nog met de management overeenkomst.

 

Ik verwacht dat we het contract af moeten kopen maar wat is een redelijk bedrag / percentage? Kan dit ook via de rechter afgedwongen worden eventueel als hij het er niet mee eens is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er staat blijkbaar niets in de overeenkomst over dit soort gevallen?

 

Dan wordt het een onderhandeling. Wat is het jou waard om snel afscheid te nemen, en wat is het hem waard om zonder te veel kleerscheuren weg te gaan?

 

Ontslag kan altijd aangevochten worden. Zorg voor een redelijk bod, dat eventueel nog naar ruimhartig kan. Misschien is geld voor hem niet het belangrijkste, maar wel ondersteuning om elders aan de slag te komen?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

Als ik het goed begrijp, heeft jouw mededirecteur in ieder geval minder dan 20% van de stemmen/aandelen. In juridisch opzicht kun je daardoor beweren dat hier sprake is van een arbeidsovereenkomst - ook al is gekozen voor het format van een management-overeenkomst. Dit heeft voor beide partijen voor- en nadelen. Een voordeel voor jou is dat het arbeidsrecht voorziet in een wettelijke opzegtermijn. Dus ook als in de managementovereenkomst niets is opgenomen omtrent tussentijdse beëindiging, zou je een beroep op deze bepaling kunnen doen, zodat je toch de overeenkomst vóór 2011 kunt eindigen.

 

je zou kunnen overwegen jouw mededirecteur een bedrag volgens de kantonrechtersformule (met in eerste instantie correctiefactor = 1) aan te bieden. Dat lijkt mij voordeliger dan doorbetalen tot 2011. Voor meer info en de berekening van de afkoopsom kun je terecht op http://www.kantonrechtersformule.nl. Rond het af tot een mooi rond bedrag, stel hem vrij van verdere werkzaamheden en verplichtingen en je hebt een keurig voorstel. Gaat hij er mee accoord, dan de afspraken schriftelijk bevestigen en wederzijds ondertekenen.

 

 

 

 

gert jan smit

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.