• 0

BTW-heffing bij verkoop foto's

Beste ondernemers,

 

Het volgende probleem loop ik tegenaan. Ik ben met een partner een bedrijf aan het opzetten, waarbij fotografen via onze website hun foto's kunnen gaan aanbieden aan bedrijven. Hierbij leggen wij contacten met bedrijven, en gaan wij een grote beeldenbank aanbieden. De fotograaf pakt hierbij het grootste deel van de verkoop die vervolgens wordt gemaakt, wij houden hiervan een x aantal procent.

 

Nu ben ik al enige tijd aan het zoeken hoe ik dit fiscaal gezien dien te regelen. Wanneer ik foto's verkoop, dien ik dan over het volledige bedrag 19% belasting te heffen, en dit af te dragen, of alleen over het gedeelte dat feitelijk bij mij terecht komt? Een groot deel van de fotografen zal overigens uit het buitenland komen, wel voornamelijk uit de Europese Unie.

 

Stel 40% van de verkochte foto's gaat naar mij toe, hef ik dan 19% over die 40%, of over het volledige bedrag? De inkomsten van de fotografen worden maandelijks doorgestuurd, dus niet direct.

 

Bij voorbaat dank voor jullie inzichten.

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In feite zit het zo: je koopt foto's in, en betaalt die pas bij verkoop.

 

Voorbeeld: alle foto's kosten inkoop 100 EUR ex BTW, en je rekent 200 ex BTW bij verkoop.

 

Je verkoopt een foto a 200, plus 38 btw is 238 inc BTW. Je betaalt de fotograaf 100 ex BTW plus 19 BTW = 119 BTW. Bij de aangifte tel je hoeveel BTW je moet afdragen, en hoeveel je mag terugvorderen over de aangifteperiode. Het saldo betaal je.

 

Het kan zijn dat je in Europa geen BTW hoeft te berekenen aan de fotograaf. In dat geval draag je 38 BTW per foto af.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Nu kom ik echter op mijn volgende vraag die ook al langer speelt, en waarbij ik niet helemaal zeker ben wat voor mijn service opgaat.

 

Ik ben feitelijk alleen een tussenpersoon voor de fotografen, die via mij in contact komen met bedrijven. Stel ik heb een fotograaf uit België, waarvan een foto aan een Amerikaanse partij wordt verkocht. Ongeacht of het een bedrijf is of niet, kan ik hierbij dan gewoon een bedrag incl. BTW aan de Amerikaanse partij berekenen, en dat de fotograaf mij dan vervolgens "factureert"?

 

Ik begrijp dat BTW heffen niet altijd nodig is wanneer je met het buitenland handelt, hoe is dit echter in mijn geval?

 

Wederom bij voorbaat dank.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.