• 0

handelsmerkvraag - website spiritualiteit

Hallo,

 

Ik heb onlangs de domeinnaam spiritueelmagazine.nl overgekocht van iemand. De bedoeling is om er een online magazine-achtig blog van te maken. Maar nu kreeg ik een berichtje van de eigenaar van SpiritueelMagazineOnline.com.

 

De kwestie was dat ik testberichtje had geplaatst waar 'de nieuwe website van spiritueel magazine' in stond. En hij vond (terecht) dat het hierdoor leek alsof het de nieuwe versie van zijn eigen website zou zijn. Dat heb ik verwijderd.

 

Maar het was dus wel mijn bedoeling om me bij het KvK te registeren als Spiritueel Magazine of SpiritueelMagazine.nl.

 

Maar op het forum hier las ik:

 

Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is.

 

Ook staat er bij het welkomsbericht:

 

'Welkom bij Spiritueel Magazine - hét online magazine over spiritualiteit, boeken, persoonlijke ontwikkeling en gezondheid.'

 

Kan dat wel? Of is dat ook al inbreuk op zijn handelsmerk? Het is tenslotte een online spiritueel magazine, dus voor zover ik weet is dat geen probleem, zolang ik maar niet direct 'Spiritueel Magazine Online' schrijf. Of zou ik er iets anders van moeten maken, bijvoorbeeld 'Spiritueel Magazine LeukeNaam'.

 

Ik vind het overigens geen probleem om die zin weg te halen (moet alleen nog iets anders bedenken), maar ik wil gewoon weten hoe dit allemaal in elkaar zit.

 

Van zijn website:

"Spiritueel Magazine (Tijdschrift) Online Startpagina 2009 + Solar Wind Events Gedeponeerde handelsnamen".

 

Wat kan in dit geval wel en wat niet?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Handelsnaam en merk zijn twee verschillende dingen. "Spiritueel Magazine" is nog niet in het handelsregister te vinden en is dus geen gedeponeerde handelsnaam. Maar misschien wordt het wel feitelijk als handelsnaam gevoerd, dat telt ook. En misschien is het een geregistreerd merk, dat zou je even moeten checken.

 

Je zou "Spiritueel Magazine NL" als handelsnaam kunnen overwegen. Dat is ook in je eigen belang, om je domein te onderscheiden van vergelijkbare domeinen op .com en andere tld's.

 

Maar "Spiritueel Magazine NL" en "Spiritueel Magazine Online" vind ik wel een beetje op elkaar lijken, dus het zou verwarrend kunnen zijn, maar daar kun je ook anders over denken. Het is een beetje het risico dat ondernemers met zulke generieke namen nu eenmaal nemen.

Maar ik zou het netter vinden om een onderscheidende naam te verzinnen.

Link naar reactie
  • 0

Handelsnaamrechten krijg je niet alleen door deze te deponeren in het register maar door de naam te voeren en dus in de bekendheid ervan te investeren. Zoals de naam al doet vermoeden moet je wel een onderneming onder die naam drijven. Inschrijven bij de KvK is niet noodzakelijk. Echter, een naam gebruiken voor een hobby (dat zou hier het geval kunnen zijn) geeft volgens mij geen handelsnaamrechten.

 

Het is ook zo dat de naam "spiritueel magazine" niet als merk is gedeponeerd. Dat zou je dus kunnen doen. Ik weet niet of het merk wordt toegestaan vanwege het algemene karakter maar je kan het proberen.

 

Ook zou je bij een conflict kunnen kijken of de vorige eigenaar de naam actief heeft gebruikt als handelsnaam. Je hebt door de naam te kopen volgens mij ook de eventuele rechten in eigendom gekregen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.