• 0

Winstmarge bepalen

Hallo allemaal!

 

In 2008 ben ik een bedrijf begonnen. Het loopt nu redelijk. Ik verkoop mijn producten via mijn webwinkel. Ik ben bezig om mijn product in winkels te krijgen. Maar voordat ik contact zoek met winkels wil ik eerst weten hoe het zit met de winstmarge. Want de winkels moeten er natuurlijk ook wat aan verdienen.

 

Mijn vraag: Hoe bepaal je de winstmarge van een product? Ik word dan leverancier van de betreffende winkel.

Maar weet niet precies hoe dat in elkaar steekt, moet ik dan onderhandelen met de winkel? Of zijn daar bepaalde regels voor?

 

 

Alvast bedankt!

 

Groeten,

 

Marvin Walter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat heet ondernemen!...

 

Nee, er zijn geen regels voor, maar voor de verkoper moet het natuurlijk wel interresant zijn

 

Ook verschillen de marges per product, of manier van verkopen (denk aan webshops enz.).

 

Om welk product gaat het?

 

Gr,

 

Paul

Vader | ondernemer | lichtexpert | investeerder | vrijdenker | levensgenieter | reizen

Link naar reactie
  • 0

Via Google kwam ik er al snel achter dat we in de zelfde branche bezig zijn.

 

Marge moet eigenlijk afhankelijk zijn van een aantal zaken zoals omloopsnelheid, inspanning (wie maakt de reclame) en bijvoorbeeld assortiment en nieuwswaarde.

Omdat dit behoorlijk ingewikkeld is pakken veel winkeliers en groothandels gewoon een rekenmachine. De groothandel wil miniaal 25% van hun verkoopprijs, de detailist minimaal 35%. Dit is ex BTW. Dit is een richtgetal. Als ze heel veel kunnen verkopen zonder veel inspanning mag de marge lager zijn. Nemen ze meer risico dan verlangen ze meer. Logisch toch?

 

Wellicht kan ik je helpen. Dus kijk even in mijn profiel onder Kemdirect en neem eventueel contact op als je aanknopingspunten ziet.

 

Link naar reactie
  • 0

Een winstmarge voor winkels is geheel afhankelijk van de branche waar je in werkt. Zo zit er op kleding, wat als seizoensartikel, wordt aangeboden meer marge dan op 'het hele jaar door' kleding. Ook de locatie waar je het aan wil verkopen speelt een rol, bv een winkel of marktkooplui.

 

Stel aan je doelgroep de vraag met welke marge ze werken, als je dat in een open gesprek doet dan krijg je ook een eerlijk antwoord. Misschien dat zij met de marge 2,2 (daar zit dan 19% BTW in) kunnen werken. Let daarbij ook op het minimum te bestellen artikelen. Je wil niet 1 artikel verkopen als de prijs te laag is waardoor je alleen al op je service in de min gaat.

Je kan ook aangeven dat bij de aanschaf van 1 artikel een marge lager is en bij aanschaf van meer dan 10 stuks de afnemer een betere prijs krijgt.

 

Soms gaat het niet alleen om de marge maar ook om de promotie die je erbij doet. Als je een 'push-pull' principe toepast dan promoot je je product aan de eindgebruiker en wil die tot aankoop overgaan dan stuur je hem naar je dealer toe.

Let hierbij wel op dat je niet teveel in conflict komt met je afzetkanaal als je zelf ook nog verkoop doet.

 

Ben je overigens de enige leverancier van het product in Nederland of zijn er meerdere. Als dat laatste het geval is, check dan hun inkoop en verkoopprijs en reken uit wat je eigen marge is als jij als distributeur gaat optreden. Misschien lukt het je om een betere inkoop te krijgen waardoor je eigen marge beter wordt en je daarbij ook je handel afschermt.

 

Ben benieuwd.

Rick

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.