• 0

Ervaring gezocht om Website in Duitsland te starten

Op dit moment heb ik samen met iemand anders een website in Nederland. De producten die we hierop verkopen willen we graag ook in Duitsland (of Belgie) verkopen (zowel aan particulieren als groothandels).

 

Wij realiseren ons, dat bezoekers van een duitse site niet graag produkten van een Nederlands bedrijf kopen of geld overmaken naar Nederland. Immers willen wij wel ons adres op onze site tonen.

 

Wij hebben meerdere mogelijkheden om onze produkten te verkopen:

 

1. Wij benaderen duitse groothandels om onze produkten te kopen.

Voordeel: wij verwachten dat deze duitse bedrijven wel zaken doen met nederlandse bedrijven (als de prijs bijv. laag is)).

Nadeel: willen liever aan duitse particulieren verkopen.

 

2. Op onze (toekomstige) duitse site voor groothandels/particulieren vermelden wij geen fysiek adres. We hebben immers geen duits adres.

Nadeel: mensen lezen graag je fysieke bedrijfsadres, maar die tonen we dan niet.

 

3. We vragen een duits postbus aan zodat we nog enigsinds een duits adres hebben. Of iets anders waardoor de bezoeker eerder het gevoel heeft om bij ons te bestellen zonder duits bedrijfsadres.

 

vraag 1. Heeft iemand ervaring met het beginnen van een webshop in het buitenland? zie verhaal boven.

vraag 2. Heeft iemand nog handige tips. Wij dachten aan ebay, paypal, logistieke pakketdiensten in het buitenland.

vraag 3. Er zijn ook bureaus die voor jouw een aantal zaken regelen, zoals telefoonbeantwoorders, emailbeantwoorders, zakelijke aspecten voor zich nemen, duitse rekening openen.

vraag 4. Is het handig om een duitse bankrekening te openen, zodat ze ook hun geld naar een duitse bankrekening kunnen overmaken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

In Duitsland is het verplicht een Impressum te hebben op je website. Dat betekent dat je verplicht contact gegevens op je site moet hebben staan. De wetgeving in Duitsland mbt to online shops is veel strenger als in Nederland namelijk.

 

Uit ervaring weet ik dat het voor een klant (uit welk land dan ook) niet uitmaakt waar hij besteld zolang hij het gevoel heeft dat het veilig en betrouwbaar is.

 

Mijn tip, Duits postadres nemen, Duitse bankrekening openen. Levering via DHL of een andere betrouwbaar bedrijf. Betalingen via credit card of paypal, iDeal bestaat niet in Duitsland en is dus geen optie. Samenwerking met een bedrijf als Multisafepay kan een optie zijn.

 

Zorg er wel voor dat je site door iemand (liefst een Duits vertaalbureau) volledig gevontroleerd wordt. Doe het niet zelf !

 

 

 

WX Automatisering :: Betaalbare ICT en Internetdiensten voor startende ondernemers, kleine zelfstandigen en het MKB. http://www.wxa.nl

 

Gratis ICT Quick-Scan: http://www.wxa.nl/quick-scan.phtml

Link naar reactie
  • 0

Hoi jbaart,

 

wxanl heeft al een belangrijk punt genoemd: Impressumspflicht! Daar hoort o.a. jouw bedrijfsadres (incl. je naam!) in te staan, geen postbusadres in Duitsland! (In Dtl. ben je trouwens ook verplicht om o.a. je bedrijfsgegevens in je e-mail op te nemen.) Anders als in Nederland heeft de consument in Dtl. het recht om te kunnen zien, met wie hij zaken doet.

 

Ik ben ook in Nederland gevestigd en doe alleen zaken in Duitstalige landen. Ik heb uiteindelijk voor een bedrijfsadres en telefoonnummer via Regus gekozen. Op die manier ben ik a) altijd bereikbaar en b) bellen klanten mij gewoon op een Duits telefoonnummer. Ook als er iets verstuurd moet worden (wat bij mij zelden gebeurd) kan dat naar mijn bedrijfsadres in Dtl.

 

Maar zowel op de site als ook in mijn e-mail correspondentie met klanten vermeld ik ALTILJD ook mijn Nederlands adres.

 

Een Duitse advocaat heeft mij uitgelegd dat, als je met Duitse contactgegevens naar buiten treedt, klanten redelijkerwijs kunnen aannemen dat ze met een in Dtl. gevestigd bedrijf te maken hebben en dan val je ook onder de Duitse wetgeving (niet wat belasting enz. betreft, maar in mijn geval eisen aan mijn reisvoorwaarden etc.). Ik vind het zelf een beetje een 'grijs' gebied, want de consument wordt in Dtl. erg goed beschermd (prima natuurlijk) maar ik wil niet 100% onder de Duitse wetgeving vallen. Dus vandaar dat ik er wel op let dat altijd ook mijn Nederlands adres vermeld staat (behalve in advertenties dan weer).

 

Ik weet niet wat je voor producten verkoopt: maar vooruitbetalen is ook gebruikelijk in Dtl.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Ik heb ondertussen even contact met ze gehad en ga binnenkort het onderzoeks rapport bestellen.

Dat is deels voor mezelf zodat ik meer info over de markt krijg (en ook over concurentie) en aan de andere kant gebruiken ze het ook zelf om een aanbieding te doen om voor mij daar dus dingen uit handen te nemen (een fysiek adres, een telefoonnummer in duitsland waar klanten in het duits te woord gestaan worden, beantwoording van e-mail enz.. en teven kunnen ze advertentie campagnes voor je opzetten en beheren.

Ze vragen daar een vaste maandelijkse vergoeding voor + een percentage van je omzet daar.

 

Als ik de prepare2start subsidie krijg (volgens de medewerker van de KvK moet dat geen probleem zijn) gebruik ik dat voor dat eerste onderzoek, het bouwen van nieuwe functies op de website, het vertalen van de websites, het gaan staan op een internationale beurs, het inwinnen van juridische info enz..

 

Je moet overigens alles eerst zelf helemaal betalen en krijgt als je het afsluit (heb je 18 maanden voor) daarna op basis van bonnen en rekening overzichten dus 50% van de subsidiabelle kosten terug betaald tot een maximum van 11 duizend euro.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik woon al jaren in Duitsland, maar mijn bedrijf zit in Nederland,ik ga / wil t.z.t ook mijn artikelen in Duitsland verkopen maar ga leveren vanuit Nederland.

 

Dit is de minste romslomp ( wat mijn geval betreft ).

 

Ik weet niet wat je wilt gaan leveren in Duitsland maar de Duitsers geven de voorkeur aan kwalitatieve goede produkten boven laag geprijsde kwalitatieve mindere produkten.

 

In Duitsland heerst ook meer een claimcultuur als er iets fout gaat.

 

Succes !

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.