• 0

Arbitrage alsnog aanvoeren?

Ongeveer 10 jaar geleden was mijn bedrijf een vof met drie venooten (vader/moeder/zoon) Mijn man overleed en daarna ging de vof door met twee venooten (moeder/zoon). Vervolgens trouwde mijn zoon en kwam mijn schoondochter ook in de vof (moeder/zoon/schoondochter).Wij hebben toen onderhands een vof contract opgemaakt met daarin een arbitrage clausule. Nu eist een andere zoon van mij bepaalde inzage in de jaarstukken van de laatste vof. Wij hebben reeds voor de rechter gestaan en die inzage is er ook gekomen. Vervolgens is er door rechter ook een uitspraak gedaan en hebben wij nu hoger beroep ingesteld. Maar nu kom ik onlangs dat vof contract tegen en ik bekijk die arbitrage clausule, waarin staat dat indien er geschillen zijn onderling tussen de venooten of de 'rechthebbende' wij verplicht zijn om alles voor te leggen bij het Ned.Arbitrage Instituut.Mijn zoon is toch 'rechthebbende' van mijn man? Mijn vraag is of alles wat tot nu toe gevoerd is wel ontvankelijk is?? Hebben we niet een foutieve weg bewandeld en meer nog kan ik dit nog inbrengen bij een hoger beroep? Alvast dank!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is altijd vervelend om met familie in dit soort situaties terecht te komen. Blijkbaar voelt je zoon zich benadeeld en het beste zou natuurlijk zijn om dat op te lossen. Wat er nu gebeurt is namelijk voor niemand prettig en levert alleen maar verliezers op.

 

Als ik heb goed begrijp, heb je met Zoon 1 en zijn vrouw een VOF en maakte je man tot aan zijn overlijden daar ook deel van uit. Zoon 2 is geen vennoot, maar wel erfgenaam.

 

In de VOF-overeenkomst staat vermoedelijk ook een bepaling over wat er gebeurt bij overlijden van een van de vennoten. Daar zal in staan dat de erfgenamen geen vennoot worden, maar dat de overledene zal worden uitgekocht. Zoon 2 is in dat geval geen rechthebbende als bedoeld in de betreffende bepaling, hij heeft namelijk geen belang bij de VOF. Hij heeft als erfgenaam slechts recht op zijn deel van de waarde van de nalatenschap. Maar ook als hij wel rechthebbende zou zijn, dan is het mogelijk om naar de rechter te gaan om zijn gelijk te halen. Je kunt het natuurlijk altijd inbrengen, maar ik zou er niet teveel van verwachten.

 

Overigens, zonder nadere toelichting over waar de procedure nu over gaat, is het lastig om hier verder een beoordeling van te maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.