• 0

opdrachtovereenkomst freelancer; wat is nut of noodzaak?

Dag medeforummers,

 

Ik ben o.a. een zelfstandig CRM consultant. Ik werk over het algemeen bij klanten die via intermediairs zelfstandigen inhuren. Zo'n intermediair stelt met mijn onderneming (BV) een contract op. Tarief, duur van de werkzaamheden, soms de omschrijving van de werkzaamheden, dat ik een VAR heb, een concurrentiebeding, uitsluiten verantwoordelijkheid e.d. In hoeverre is het nu nog nuttig om zelf een opdrachtovereenkomst op te stellen waar min of meer dezelfde zaken worden opgesomd? Mijn tarief, wat ik doe etc. Bijvoorbeeld zou ik daar in willen zetten hoe snel men de facturen betaalt. En heeft één van jullie een voorbeeld van zo'n overeekomst.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

als ik je goed begrijp wil jij een overeenkomst aan je opdrachtgever aanbieden en hij biedt jou er een aan, maar ze zijn niet gelijk aan elkaar.

 

Als dat zo is en allebei zijn getekend, maar er ontstaat een probleem, welke overeenkomst moet dan worden gevolgd?

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

@Stratoman, dat is niet zinvol. Alles staat al in de overeenkomst die je met zo'n intermediair sluit. Als je de inhoud wilt aanpassen, of aanvullen, moet je dat bespreken met de intermediair.

 

Overigens wil een beetje intermediair helemaal niet jouw versie van een overeenkomst hanteren. Stel dat ze voor 100 man bemiddelen, en iedereen heeft zijn eigen maatwerk overeenkomst? Gekkenwerk voor de intermediair.

 

Kortom, de echt essentiele zaken voor jou laten opnemen, en voor de rest niet met eigen overeenkomsten werken. Dat doe je als je rechtstreeks voor klanten werkt.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hallo Stratoman,

 

Betekent het feit dat je iets wilt afspreken over betalingsvoorwaarden dat de klant jou rechtstreeks betaalt en niet via de intermediair? Als het via de intermediair gebeurt dan zou het namelijk logisch zijn dat dat in het contract tussen jouw onderneming en de intermediair is opgenomen. En als de intermediair alleen een "aanbrenger" is, wie maakt dan afspraken met de opdrachtgever en hoe worden die vastgelegd? Je hebt het nu alleen over een contract tussen jouw onderneming en de intermediair.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo Stratoman,

 

Betekent het feit dat je iets wilt afspreken over betalingsvoorwaarden dat de klant jou rechtstreeks betaalt en niet via de intermediair?

Nee, het betreft hier betaling van intermediair aan mij.

 

En als de intermediair alleen een "aanbrenger" is, wie maakt dan afspraken met de opdrachtgever en hoe worden die vastgelegd?

Meestal wordt ik ingehuurd als één van de projectteamleden. Dan is er geen taakomschrijving of zo. Wel een projectplan, maar die hoef ik niet te ondertekenen. Bij mijn vorige opdracht ben ik als adviseur ingehuurd (dus geen project) en hadden de klant en ik een soort van taakomschrijving met doelstellingen opgesteld. Niet iets officieels.

 

Iedereen dank voor de reacties. Ik zal zelf geen overeenkomst opstellen met de intermediair. Wel zal ik intermediair verzoeken om zaken die voor mij belangrijk zijn en nog niet in de overeenkomst worden genoemd op te laten nemen. Bijvoorbeeld betalingstermijn. Eventueel vraag ik zaken te wijzigen. Dat deed ik voorheen ook (bijvoorbeeld concurrentiebeding).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.