• 0

Meetekenen partners bij financiering

Beste lezer,

Samen met een collega heb ik een vof en willen we een bedrijfspand kopen.

Nu wil de financier dat onze beide privé partners, waarmee we beiden een samenlevingscontract hebben, meetekenen.

De handtekening wordt dan onder de regel gezet: "Ten blijke van mijn toestemming."

Graag wil ik dat de privé partners niet aansprakelijk gesteld kunnen worden.

De financier zegt dat de handtekening uitsluitend voor het feit is dat de partner/echtgenoot op de hoogte is van de

kredietfaciliteit. Maar ik vraag me af of als het fout mocht gaan de financier toch niet bij onze partners uitkomt.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mvg Theo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Door het voor gezien meetekenen van de partner geeft deze aan dat hij/zij op de hoogte is van de verplichtingen van partner. Let wel: hierdoor wordt de medeondertekenaar NIET mede aansprakelijk voor die financiering.

 

Dit voor gezien mede-ondertekenen zal altijd gedaan worden, indien bijvoorbeeld het onroerend goed voor gezamenlijke bewoning, voor een krediet als zekerheid ondergezet wordt, of als er sprake is van ene borgtocht. Hierdoor worden problemen voor kredietverstrekker voorkomen in het geval dat op last van de kredietverstrekkende bank dit onroerend goed verkocht moet worden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb een dringende vraag die hier een beetje op lijkt en hoop dat iemand mij kan helpen!

 

Ik heb een aanvraag gedaan voor een krediet (qredits) voor mijn (eenmanszaak) webdesignbureau. De aanvraag is goedgekeurd en de offerte is vandaag binnen gekomen. Nu zie ik dat op de offerte ook de naam van mijn vriendin staat, ik woon al jaren samen en mijn vriendin werkt gewoon 36 uur per week.

 

Dit is niet de bedoeling!!!

 

Ik heb de aanvraag alleen gedaan. De bedrijfsadviseur heeft kennis gemaakt met mijn vriendin toen ze op gesprek was bij ons thuis. Nu zit ik een beetje met mijn handen in het haar want mijn vriendin wilt niet tekenen.

 

Is dit een foutje, of is het gebruikelijk dat als je samenwoont je vriendin ook moet meetekenen als je een lening neemt voor een onderneming???

 

 

Grt. jaheim

Link naar reactie
  • 0

Is dit een foutje, of is het gebruikelijk dat als je samenwoont je vriendin ook moet meetekenen als je een lening neemt voor een onderneming???

 

Neen je vriendin is niet verplicht om mee te tekenen.

 

Er is een kedietaanvraag gedaan en de kredietverstrekkers hebben waarcshijnlijk geoordeeld dat het risico te groot is om alleen op naam van de eenmanszaak te financieren. Door je vriendin als kredietnemer mee te nemen kunnen de kredietverstrekkers in geval van default ( niet nakomen verplichtingen) aanspraak maken op haar vemogen/inkomen.

 

Ik zou je willen adviseren om nogmaals met Qredits rond de tafel te gaan zitten en kenbaar te maken dat dit niet is wat je wilt , daarnaast dat je vriendin niet zal tekenen. Laat ze maar uitleggen wat de achterliggende reden is dat zij als kredietnemer is opgenomen.

 

Houdt er echter wel rekening mee dat niet meetekenen, kan betekenen dat er geen krediet beschikbaar wordt gesteld.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een vraag hierover, ik zelf heb met mijn zus een CV en nu willen we in de toekomst verhuizen en een nieuw bedrijfspand aanschaffen, nu heeft mijn echtgenote ruzie met mijn zus en heeft gezegd dat bij een eventueele krediet of lening aanvraag zijn niet meer wil meetekenen, kunnen we zonder haar handtekening toch een hypotheek of lening krijgen en in hoeverre is zij verplicht (wettelijk gezien), m.a.w. niet meetekenen is geen lening of hypotheek?

 

Link naar reactie
  • 0

Als jij de beherende vennoot bent van die CV, gedraagt die CV zich voor jou als een Vennootschap onder Firma. Met gevolg dat jij hoofdelijk aansprakelijk bent voor de verplichtingen die uit die CV .

Mocht het tot problemen komen, dan komen ze jou persoonlijk aanspreken! Ben je onder voorwaarden gehuwd én die voorwaarden niet correct opgevolgd, dan zal ook het vermogen van jouw echtgenote aangesproken kunnen worden.

 

Mijn advies zou zijn: eerst de relatie tussen jouw echtgenote en jouw zus (blijvend) herstellen alvorens verdere grote verplichtingen op je nek te nemen.

 

En of het wettelijk al dan niet verplicht is of zou zijn om een echtgenote mee te laten rekenen is niet van belang. Als een financier vindt dat er meegetekend moet worden en daar aan vast houdt, kan je je niet beroepen op welke wet dan ook.

Link naar reactie
  • 1

Als eventuele tip voor degenen die de vragen hebben gesteld: indien je een echtgeno(o)t(e) hebt (of een geregistreerd partner), dan is schriftelijke toestemming van de partner (meetekenen) verplicht indien een lening (gedeeltelijk) wordt aangegaan waarbij de woning als onderpand dient (hypotheek).

 

Dit is wat uitgebreider terug te vinden in Artikel 88 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

 

Het betreft dus niet altijd een situatie waar een verstrekker dit eist om extra zekerheid te krijgen, in veel gevallen is het bij wet verplicht gesteld.

Link naar reactie
  • 0

"Ten blijke van mijn toestemming." komt vaker voor en met name in situaties van samenleving of gehuwd onder huwelijkse voorwaarden. De partner is dan niet aansprakelijk. Bank dekt zichzelf in tegen "vervelende "partners zal ik maar zeggen.

 

IN het geval van de CV is het zo dat de commanditerende vennoot alleen vermogen heeft ingebracht en je kunt dit als eigen vermogen zien. Hij/zij mag zich ook niet bemoeien met de zaken want anders gaat het verhaal van Marco op en ben je hoofdelijk aansprakelijk.

 

Kleine aanvulling op het verhaal van Marnix.

Ook als de partner geen eigenaar is van de woning waarin zij/hij woont, maar deze wordt wel bezwaard, moet hij/zij toestemming geven.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.