ik vind veel op het forum van een lening van prive naar de onderneming, maar ik vroeg me af hoe dit te boeken als je dit andersom wilt doen?
Als je een item deels prive en deels zakelijk gebruikt, dan mag je van de belastingdienst een percentage gaan rekenen. Leuk en wel, maar daar wil ik niet aan beginnen. Nu wil ik een motor kopen en deels ook zakelijk gebruiken. Ik heb echter geen zin in kilometer registratie en lastig doen met belastingaangifte. Tevens wil ik niet opeens een 2000 a 3000 euro van zakelijk naar prive hevelen als prive ontrekking.
Dus ik wilde vanuit mijn eenmanszaak een lening aan mezelf(prive) geven zodat ik de motor kan kopen. De lening zou ik dan terug betalen wanneer ik als prive voor de zaak rij en benzine moet tanken. Dus mijn prive betaalde tank bonnen zijn mijn terugbetalingen aan de onderneming.
Ik heb wel eens gehoord dat dit kon, echter waar moet ik rekening mee houden? Moet ik ergens in mijn administratie dit vastleggen? en hoe?
Zover ik het kan zien: Een A4'tje met daarin het bedrag van de lening en constructie terug betaling. Deze plaats ik in mijn contracten administratie.
De tank bonnen declareer ik in mijn financiele administratie.
Apart excell document waarin ik bijhoudt hoeveel en wanneer wat is afbetaald.
Zou dit zo mogen, of moet ik nog rente vragen over de lening? mag ik dan de lening als kosten afboeken (en dus minder belastbare winst)?! (daar gaat het hier namelijk om)
ik ben heel erg benieuwd. Ik kan hier ook naar mijn adminsitratiekantoor gaan, maar dan krijg ik gelijk een rekening van 100 euro. Kinda defeats the purpose)
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
defiant
defiant
Hallo,
ik vind veel op het forum van een lening van prive naar de onderneming, maar ik vroeg me af hoe dit te boeken als je dit andersom wilt doen?
Als je een item deels prive en deels zakelijk gebruikt, dan mag je van de belastingdienst een percentage gaan rekenen. Leuk en wel, maar daar wil ik niet aan beginnen. Nu wil ik een motor kopen en deels ook zakelijk gebruiken. Ik heb echter geen zin in kilometer registratie en lastig doen met belastingaangifte. Tevens wil ik niet opeens een 2000 a 3000 euro van zakelijk naar prive hevelen als prive ontrekking.
Dus ik wilde vanuit mijn eenmanszaak een lening aan mezelf(prive) geven zodat ik de motor kan kopen. De lening zou ik dan terug betalen wanneer ik als prive voor de zaak rij en benzine moet tanken. Dus mijn prive betaalde tank bonnen zijn mijn terugbetalingen aan de onderneming.
Ik heb wel eens gehoord dat dit kon, echter waar moet ik rekening mee houden? Moet ik ergens in mijn administratie dit vastleggen? en hoe?
Zover ik het kan zien: Een A4'tje met daarin het bedrag van de lening en constructie terug betaling. Deze plaats ik in mijn contracten administratie.
De tank bonnen declareer ik in mijn financiele administratie.
Apart excell document waarin ik bijhoudt hoeveel en wanneer wat is afbetaald.
Zou dit zo mogen, of moet ik nog rente vragen over de lening? mag ik dan de lening als kosten afboeken (en dus minder belastbare winst)?! (daar gaat het hier namelijk om)
ik ben heel erg benieuwd. Ik kan hier ook naar mijn adminsitratiekantoor gaan, maar dan krijg ik gelijk een rekening van 100 euro. Kinda defeats the purpose)
groeten,
Daniel
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22653-lening-van-onderneming-naar-prive/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag