• 0

lening van onderneming naar prive

Hallo,

 

ik vind veel op het forum van een lening van prive naar de onderneming, maar ik vroeg me af hoe dit te boeken als je dit andersom wilt doen?

Als je een item deels prive en deels zakelijk gebruikt, dan mag je van de belastingdienst een percentage gaan rekenen. Leuk en wel, maar daar wil ik niet aan beginnen. Nu wil ik een motor kopen en deels ook zakelijk gebruiken. Ik heb echter geen zin in kilometer registratie en lastig doen met belastingaangifte. Tevens wil ik niet opeens een 2000 a 3000 euro van zakelijk naar prive hevelen als prive ontrekking.

Dus ik wilde vanuit mijn eenmanszaak een lening aan mezelf(prive) geven zodat ik de motor kan kopen. De lening zou ik dan terug betalen wanneer ik als prive voor de zaak rij en benzine moet tanken. Dus mijn prive betaalde tank bonnen zijn mijn terugbetalingen aan de onderneming.

 

Ik heb wel eens gehoord dat dit kon, echter waar moet ik rekening mee houden? Moet ik ergens in mijn administratie dit vastleggen? en hoe?

Zover ik het kan zien: Een A4'tje met daarin het bedrag van de lening en constructie terug betaling. Deze plaats ik in mijn contracten administratie.

De tank bonnen declareer ik in mijn financiele administratie.

Apart excell document waarin ik bijhoudt hoeveel en wanneer wat is afbetaald.

 

Zou dit zo mogen, of moet ik nog rente vragen over de lening? mag ik dan de lening als kosten afboeken (en dus minder belastbare winst)?! (daar gaat het hier namelijk om)

 

ik ben heel erg benieuwd. Ik kan hier ook naar mijn adminsitratiekantoor gaan, maar dan krijg ik gelijk een rekening van 100 euro. Kinda defeats the purpose)

 

groeten,

Daniel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom niet de motor op rekening van de zaak kopen?

 

Daarover staat hier ergens een topic geschreven. Lijkt mij vele malen interessanter. :)

 

Zit je wel met bijtelling, maar die bestaat uit werkelijke kosten.

KLIKKK

(zie link met extra info)

 

 

en discussie op motor-forum:

KLIKK

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 1

Beste Daniel,

 

Je hebt 2 opties:

 

optie1:

Je koopt de motor prive met geld dat je uit de onderneming haalt. Dit is een priveopname uit jouw "eigen vermogen" en hier hoeft geen rente berekend te worden (omdat inderdaad de onderneming gelijk is als de ondernemer)

Vervolgens breng je de zakelijke kilometers voor 0,19 euro per km in als kosten in de zaak en dit wordt dan weer geboekt als privestorting.

Voor de btw mag je in principe 75% van kosten op benzine en onderhoud etc aftrekken in de onderneming mits het via de zakelijke rekening is betaald of de factuur op naam staat (bv tankpas)

 

optie2:

Je koopt de motor met geld uit de onderneming en zet de motor op de balans van de onderneming. Je doet dan geen priveopname. In eerste instantie zijn alle kosten aftrekbaar in de onderneming, ook de BTW is in eerste instantie volledig aftrekbaar. Door het bijhouden van een kilometeradministratie bepaal je het % dat je de motor prive gebruikt. Dit percentage van de kosten breng je aan het einde van het jaar op de motorkosten in mindering en over deze "bijtelling" draag je vervolgens BTW af. (de bijtelling verloopt zo dus via het werkelijke privegenot/besparing die je hebt gehad).

 

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

onwijs bedankt voor de input. Heel leerzaam en heeft me tijd en geld bespaard.

 

mijn conclusie:

Het meeste voordeel behaal ik en tevens meeste hassle (bijhouden) is als ik een 2dehands motor op de naam van de zaak koop en een kilometer admin bij hou en de kosten via de onderneming correct bijhoudt.

Het minste voordel en minste hassle is prive kopen en elke kilometer of benzine invoeren als privestorting.

 

hmm, hmm, lastig..... in ieder geval bedankt voor de input.

ik kan nog niet echt een keuze maken... maar ik neig naar de meeste voordeel. :)

 

groeten,

Daniel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.