• 0

Wil bemiddelen bij (druk)werkuitbesteding naar Servië: waar op letten?

Dag dames, heren,

 

Enige tijd ben ik bezig een onderneming op te zetten richting Servie ( waar ik zelf vandaan kom)

Inmiddels bemiddel ik in drukwerk voor een aantal bedrijven. ( vanuit hier worden de bestanden door de opdrachtgever op de server aldaar gezet, gedrukt en getransporteerd naar Nederland)

Met deze vorm van bemiddeling kom ik voor een paar vragen te staan.

1 hoe kan ik mijzelf zover mogelijk beschermen wat de aansprakelijkheid betreft.

2 is het handig om met de eigenaar van die drukkerij een bv in Nederland te beginnen?

3 mijn klantenkring groeit gestaag, maar er is nog een hoop te doen. Uitdaging nummer 1 is het duidelijk maken dat de drukker daar kwaliteit levert ( heeft een iso-certificiering ), punctueel is etc.

tot nu toe onderbouw ik dit door referenties te geven en ik plan met potentiele klanten die kant op te gaan.

maar ik sta natuurlijk open voor goede ideen.

 

Later wil ik trouwens de bemiddleing uitbreiden naar andere sectoren. In de bloemen heb ik inmiddels contacten gelegd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben van mening dat je zaken gescheiden moet houden. Je profileren als drukker is het belangrijkst maar de verantwoording daarvoor nemen nog belangrijker. Je klanten die in Nederland zitten doen met jouw zaken en niet met de drukker in Servië. Sterker nog, ze kennen dat bedrijf helemaal niet. Ze kennen jouw en jij bent dus aansprakelijk als er iets niet goed gaat. Dus je profileren als drukker heeft ook en verantwoording die je moet dragen.

 

Een BV met het bedrijf in Servië opzetten maakt dat je in de relatie met hen nog dieper gaat. Je zou het in eerste instantie simpel kunnen houden en kijken hoe het de eerste 2 jaar gaat. Door een Gentlemen Agreement af te sluiten met het bedrijf heb je nog niet als dusdanig gebonden met hen. Jij bent opdracht gever en zij opdracht nemer. Als er iets niet goed gaat kun je ze dat duidelijk maken.

 

Dat het bedrijf in Servie een certificering heeft is goed voor jouw en de klant om te weten. De klant wil vaak genoeg weten of jij instaat bent te leveren wat er gevraagd wordt. Kun je dat, dan doe je zaken. Je verkoopt niet het bedrijf in Servie, maar het product waar je voor staat. Drukwerk in dit geval. Dat jij zaken met Servië doet is jouw pluspunt. (voordeel) wat de klant niet interesseert. De klant il zijn drukwerk hebben en meer niet.

 

Verander dus je focus en je zult zien dat je het je zelf een stuk makkelijker maakt dan hoe je nu zo bezig bent.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen concrete tips. Maar wat is voor jouw de reden geweest om te bemiddelen voor drukwerk?

 

Ik persoonlijk ben nu bezig (samenwerking) met mijn 6e drukkerij. En ik heb nu eindelijk een drukker gevonden die bij mij past (nu al anderhalve jaar geweldige samenwerking). En de bedrijven waarmee ik eerder gewerkt heb hadden onder andere ook allerlei certificering, professionals, de duurste persen en een bestaans geschiedenis van 30jaar +. Maar dit stelde echt geen moer voor. Leuke papiertjes die ze zelf niet gedrukt hebben ;)

 

Jij hebt het over (af)beschermen van aansprakelijk. Maar jij bent (als ik jou zou inschakelen) mijn enigste link met de producent. Dus wat is er af te schermen? Als het fout is en het is een drukfout ben je klaar. En daarnaast valt mij op dat ik enorm terugval op expertise op het gebied van advies op druktechniek, papierkeuze en alle andere zaken welke een factor zijn voor het eindproduct. En met het wegvallen van de lithografie en de opkomst van direct to plate en pdf technieken is het allemaal onzekerder geworden (mijn mening). Dus wordt jouw baan lastig. Conquorcx22 is een prachtig wit papier voor pms drukwerk en een goede basis voor een huisstijl. Maar ga niet full color drukwerk daarop doen en verwachten dat je huisstijl in stand blijft. En dit soort info moet komen van ervaringsdeskundige.

 

En als jouw rol alleen prijsbemiddeling is dan vind ik (echt puur persoonlijk dus niet aanvallend) dat echt discutabel. Ik heb nu al een paar van die bemiddelaars over de vloer gehad. En door de commissie constructie (jij moet ook eten) is dit nooit de goedkoopste oplossing als mensen bereid zijn om zelf wat tijd te investeren om iets verder te kijken.

 

Dit helpt je niks, dat weet ik. Maar misschien heb je iets aan de mening van iemand die met drukkerijen te maken heeft.

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Daar komt bij dat zoiets alleen kan werken voor heel grote volumes, anders vormen de transportkosten in Europa een veel te grote kostenpost. Dus elke schakel kost meer en elke KM-meer kost meer. Dus zal dat opgevangen moeten worden door de lage loonkosten en misschien door de lagere kwaliteitsstandaard.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.