• 0

Factuur verrekenen met lening.

Hallo allemaal,

 

ik heb niet zo heel lang geleden mijn boekhoudkundige opleiding met mooie cijfers afgerond :).

Sinds kort ben ik ook werkzaam bij een nieuw bedrijf waar ik nu de boekhouding voor verzorg.

 

Dit gaat mij redelijk goed af en ik merk dat ik het steeds leuker begin te vinden om hetgeen ik in mijn opleiding heb geleerd toe te passen in de praktijk.

Echter loop ik weleens tegen een paar dingetjes op waar ik op dat moment niet direct uit kom maar na wat puzzelen en opzoeken op het internet lukt het mij uiteindelijk wel.

 

Alleen nu zit ik met een vraag waar ikzelf na wat gepuzzel en zoekwerk geen antwoord op kan vinden (misschien omdat het antwoord te makkelijk is ;) ) dus hoop ik dat jullie mij misschien kunnen helpen.

 

 

Stel:

Je hebt een lening gekregen van €2.000,- van een goede vriend die bijvoorbeeld meneer Smit heet.

Dit bedrag neem je vervolgens op in je balans als kortlopende lening Smit voor €2.000,-

Waarna de journaalpost als volgt luidt:

 

Bank € 2.000,-

Aan Kortlopende lening Smit € 2.000,-

 

Nu vraagt meneer Smit of je bij hem langs wilt komen om wat adviezen te geven over bepaalde zaken.

Je besluit om dit te doen en wil als tegenprestatie een vergoeding hebben van € 1.000,- .

Dan maak je natuurlijk een factuur die je door meneer Smit laat betalen. Omdat je BTW moet betalen over dit bedrag bereken je dit door aan meneer Smit waarna hij dus €1.190,- aan jou moet betalen.

 

De journaalpost is dan als volgt

 

Debiteuren €1.190,-

Aan Te betalen BTW € 190,-

Aan Opbrengst €1.000,-

 

Op het moment dat je de factuur geeft aan meneer Smit zegt hij tegen jou: "wil je dit bedrag verrekenen met de lening die je van mij hebt gehad".

 

Op dit punt loop ik een beetje vast want ikzelf denk gewoon dat de lening met €1.190,- afneemt maar iemand anders vertelde mij dat het met € 1.000,- afneemt omdat dat hetgeen is wat je aan deze meneer Smit verdient.

Klopt hetgeen wat die persoon tegen mij heeft gezegd? en zo ja hoe boek ik dan het TBW bedrag, want deze blijft dan toch open staan?

 

Ik hoop dat jullie mij een antwoord hierop kunnen geven.

 

Michael.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het al op de opbrengsten rekening geboekt is wordt het

 

Opbrengsten 1000

Aan/0... kortlopende lening Smit 1000

 

Je lening neemt af met € 1000, omdat eerst de opbrengst ook € 1000 was. BTW wordt nooit afgeboekt op een lening. (denk aan activeren van een machine, is ook excl. BTW, deze vraag je immers terug)

 

Ik neem aan dat dit op school wel behandeld is, dat er geen BTW afgeboekt kan worden op een lening.

 

Edit: ik weet niet of er fiscale gevolgen zijn, omdat er over de prestatie wel BTW is gevraagd wat omgezet is in een aflossing op een lening.

 

Link naar reactie
  • 0

Vince, de lening is een schuld aan Smit. Dus afboeking daarop gebeurt debet. Omzet boeken we altijd credit. ::)

 

Tevens ben ik van mening dat de BTW weldegelijk afgeboekt kan worden op de lening. De lening en de betaling ervan zijn immers balansposten en betreffen beiden giraal geld. Daar heeft de BTW niets mee van doen.

 

Er mag dus best 1190 afgeboekt worden. Had Smit immers de factuur betaald, dan was er ook 1190 giraal binnengekomen.

 

Dus ipv Debiteuren wordt het als volgt:

 

Schuld o/g Smit 1190

aan omzet 1000

aan BTW afdracht 190

 

@Michael: het verbaast me dat je deze relatief simpele journaalpost niet had kunnen beredeneren. Als je balanspost X wijzigt in balanspost Y, waarom zou je dan de BTW moeten afsplitsen?

 

groeten

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Mijn redenatie over deze journaal post is als volgt:

Meneer Smit ontvangt nog € 2.000,- van mij, maar omdat ik werk voor hem heb verricht, ontvangt ik weer € 1.190,- van meneer Smit, waardoor de lening dus met € 1.190,- afneemt i.p.v. € 1.000,-

 

Maar het feit dat ik er niet uit kwam is dat de persoon waarmee ik in discussie was ook zei dat je BTW niet op een lening mag afboeken.

Link naar reactie
  • 0

Hmm klopt Joost, fout gelezen. :-[

 

Aflossing is inderdaad

 

0 lening

aan/ ... (bv bank)

 

Wat de BTW betreft, ik heb geen idee. Maar als jij het zegt geloof ik je.

 

Als je al

 

Bank € 2.000,-

Aan Kortlopende lening Smit € 2.000,-

 

en

 

Debiteuren €1.190,-

Aan Te betalen BTW € 190,-

Aan Opbrengst €1.000,-

 

hebt gemaakt. Zou je het toch ook kunnen corrigeren met de volgende journaalpost:

 

0 lening € 1190

aan/ debiteuren € 1190

 

Kom je aan het zelfde wat Joost hierboven zegt.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad Vince jouw laatste journaalpost is ook wat ik gemaakt had en hoe ik erover dacht (wat Joost in feite ook zegt), maar omdat de persoon waarmee ik in discussie was mij vertelde dat je €1,000 van de lening mocht afhalen ipv €1.190 ivm het BTW bedrag, wilde ik het op dit forum navragen.

 

Bedankt voor jullie snelle reacties !

 

 

Ik denk overigens ook dat het een denkfout is dat je BTW op de lening afboekt want in feite boek je het debiteuren bedrag af op de lening waar dan het BTW bedrag in zit omdat de debiteur nu eenmaal dit betaald.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.