• 0

Overname naam, goederen en huur eenmanszaak

Goedennacht....

 

Ik sta op het punt een winkel over te nemen. De verkopende partij is een eenmanszaak.

Het is niet alleen de bedoeling de inboedel en voorraad over te nemen (waarde te verwaarlozen, maar wel makkelijk om te hebben) maaren ook de bedrijfsnaam, logo, website etc.

Verkoper is eigenaar van het pand. Koper krijgt een huurcontract winkelruimte.

Er is 1 personeelslid, via UWV ontbonden, laatste dag 31 dec 2009, die krijgt van mij een nieuw contract direct na de overname.

 

Er is een bescheiden bedrag afgesproken voor de overname.

 

Er ligt nu voor mij:

1/ Huurovereenkomst winkelruimte

2/ Overeenkomst van verkoop/koop van een eenmanszaak

 

ad 1/: die kan ik zelf beoordelen, heb ik al vaker gedaan

 

ad 2/: Ik wil niet de eenmanszaak overnemen (denk ik) omdat ik het fiscale cq juridiche verleden ervan niet wil. Dat kan denk ik een risico zijn, of misschien is het wel onmogelijk.

Ik heb een leverancier (van mij EN verkoper) gesproken, er staat nog een onbetaald bedrag open.

 

Vraag:

Op welke wijze dien ik dit vorm te geven, zodanig dat ik niet kan worden aangesproken op het verleden van deze eenmanszaak?

 

Ik stel een duwtje in de goede richting zeer op prijs....

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen Melchior,

 

Dank je voor de link, ik had dat stuk al gezien en heb 'm nog 'ns gelezen.

 

De strekking is me wel duidelijk, maar waar zou ik een voorbeeld kunnen vinden voor 'n "activa" overname?

 

In feite is het een overnamecontract dat de inboedel beschrijft, en vermeld dat de naam, de website, het telefoonnummer etc etc is overgedragen, met een waardering in geld per onderdeel?

 

Moeten oude schulden aan leveranciers en evt fiscus/soc lasten expliciet in het contract worden uitgesloten?

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Melchior,

 

Dank je voor de link, ik had dat stuk al gezien en heb 'm nog 'ns gelezen.

Graag gedaan!

 

De strekking is me wel duidelijk, maar waar zou ik een voorbeeld kunnen vinden voor 'n "activa" overname?

 

In feite is het een overnamecontract dat de inboedel beschrijft, en vermeld dat de naam, de website, het telefoonnummer etc etc is overgedragen, met een waardering in geld per onderdeel?

Klopt, je beschrijft wat je overneemt, eventueel met bijlages waarin eea. gespecificeerd wordt en aan het eind maak je een lijstje met wat je voor welke waarde overneemt.

 

Moeten oude schulden aan leveranciers en evt fiscus/soc lasten expliciet in het contract worden uitgesloten?

Ik heb dat niet eerder gedaan, een zelfde soort transactie heb ik ook weleens om handen gehad en daar hebben we alleen in opgenomen wat wel overgenomen werd.

 

Als ik je een tip mag geven, betaal een gedeelte van de overnamesom via een derdenrekening van een notaris oid om zogenaamde lijken die later uit de kast komen te kunnen afdekken.

Welk bedrag je hiervoor reserveert is iets dat afhangt van de totale waarde en wat jullie overeenkomen, maar het is een systeem dat mij weleens geholpen heeft; mocht bijvoorbeeld een deel van de boedel die je overneem defect of niet bruikbaar zijn dan kun je het gereserveerde bedrag hiervoor als compensatie aanwenden.

Wel moet je dit opnemen in het overnamconract.

Op zoek naar nieuwe/leuke uitdagingen in de IT of gerelateerd.

Link naar reactie
  • 0

Is zo te zien al e.e.a. over gezegd. Toch nog even een bijdrage mijnerzijds.

 

Bij de overname eenmanszaak gaan de fiscale plichten e.d. niet over op de koper. Je koopt ook niet de eenmanszaak, maar je doet aan 'cherry picking'. Je neemt enkel over wat je wilt hebben. In jouw geval dus de handelsnaam, merknaam, evt. voorraad en inventaris, etc. En niet de schulden (kan wel, bij bijv. langlopende schulden, maar moet geldgever expliciet mee instemmen). Voor de leverancier met de onbetaalde rekening hoef je dus niet bang te zijn. Deze leverancier kan echter wel lastig gaan doen, door bijv. niet meer te leveren tot zijn vordering is voldaan. Hoewel volledig ongegrond, komt dit regelmatig voor. En als je sterk van deze leverancier afhankelijk bent, is het lastig omdat je na de koop niet volledig in business kunt zijn. Spreek daarom met de verkoper af dat hij de overnamesom gebruikt om deze leverancier te betalen en laat dit ook aan de leverancier weten (vrienden maken). Scheelt straks een hoop gedoe....

 

Edit: ik ben het overigens niet helemaal met Melchior eens... Zie eerste zin van mijn post.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

 

De strekking is me wel duidelijk, maar waar zou ik een voorbeeld kunnen vinden voor 'n "activa" overname?

 

 

Goede avond,

 

Ik heb vandaag wat zitten Googellen naar voorbeeld overeenkomsten. Heb deze niet gevonden c.q. geen voorbeelden gevonden die gratis te verkrijgen zijn.

 

Er wordt nogal eens verwezen naar notarissen om b.v. de betaling in de vorm van een lijfrente te gieten en dan is de "fiscale" kennis / kunde van de notaris welkom.

 

M.i. moet het wel mogelijk zijn een "sluitende" activa overname te maken met behulp van jouw boekhouder / accountant.

 

Succes met de overname.

 

Jan van Nistelrooij

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Pas op met voorbeeld overeenkomsten. Zit veel bagger tussen. Contract blijft maatwerk, dus mijn advies is om je eigen wensen op papier te zetten en er een jurist bij te halen. Die heeft ook een standaardcontract dat wel klopt. Is wat duurder maar zijn op het geheel genomen de kosten niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 63 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.