• 0

Verwerven van bedrijf uit UK, leveren aan bedrijf Duitsland

Hi,

 

Ik weer eens een vraag die ik niet letterlijk terugvindt op de site van bijvoorbeeld de belastingdienst en ook niet hier op het forum, voorzover ik goed heb gezocht.

 

Volgende:

 

Ik koop goederen onder naam van mijn bedrijf uit Engeland in.

Ik betaal dus geen VAT, maar doe wel de bereken en voorbelastingtruc en verkoop het aan particulieren die ik BTW in rekening breng en dat afdraag.

 

Maar nu wil voor mijn goederen resellers gaan bedienen, ook bedrijven dus waarvan er 1 in Duitsland zit (ook duits bedrijf met duits BTW nummer etc.) en 1 in Nederland.

 

Nu weet ik even niet hoe ik dat dan moet doen met BTW, moet ik het ook weer verleggen, dus leveren zonder BTW?

En wat betekent het voor mijn aangifte / verrekening?

 

Hoop dat dit duidelijk is.

 

Bedankt!

 

Pim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik koop goederen onder naam van mijn bedrijf uit Engeland in.

 

Dit is een verwerving en jouw 'truc' is dus goed.

 

Nu weet ik even niet hoe ik dat dan moet doen met BTW, moet ik het ook weer verleggen, dus leveren zonder BTW?

 

Nee niet verleggen met verkopen met 0% (is iets anders). Aangeven als levering binnen EU op aangifte en via ICT formulier duits BTW vermelden met omzet over verslagperiode (moet op de Euro sluiten!!)

 

LET WEL, op je factuur moet ook Duits BTW nummer vermeld worden en eventueel ander afleveradres als dat een ander adres is.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hangt af van het feit of ze wel of niet via Nederland gaan. Als ze via Nederland gaan, dan heb jij ze even in 'voorraad' en dan is het zoals beschreven. Als ze niet via Nederland gaan, kan het een a-b-c levering zijn.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Ja, die A-B-C levering daar zag ik iets over.

 

Ik laat de goederen niet eerst hier komen.

 

Voorbeeld particulier:

 

Ik verkoop iets aan een particulier in NL.

Ik koop dat product in UK en laat mijn leverancier het product direct naar het adres van de particulier sturen.

 

Voorbeeld reseller:

 

Ik verkoop iets aan een bedrijf in DE.

Ik koop dat product in UK en laat mijn leverancier het product direct naar het adres van het bedrijf in DE sturen.

 

En wat dat nou betekent, er staat over die A-B-C een mooi voorbeeld met oliemaatschappijen, maar ik kan er, kan mogelijk aan mij liggen, geen chocola van maken.

 

Dus als jij of iemand anders even in Jip en Janneke taal kan uitleggen, dan hoor ik dat graag!

 

Thanks,

 

Pim

Link naar reactie
  • 0

Beste Pim,

 

Voorbeeld 1 (UK levert direct aan particulier in NL): De Brit verricht een intracommunautaire levering (ICL) aan het NL-bedrijf en verlegt de BTW aan dat bedrijf, die het als voorbelasting weer kan aftrekken. NL verwerft (ICV).

Het NL-bedrijf factureert vervolgens met BTW aan de particulier en draagt de BTW af aan Bos.

 

Voorbeeld 2 (UK zendt goederen direct aan Duits bedrijf, maar factureert aan NL bedrijf). 3 ondernemers in 3 verschillende EU-landen is vereenvoudigde A-B-C-levering (niet verplicht maar wel handig).

 

Op het moment van de feitelijke levering tussen de Brit en NL gaan de goederen naar Duitsland.

De Brit pleegt een ICL (geen VAT) en de NL-er ICVeed in NL. De laatste geeft BTW aan bij ICV op aangifte en trekt 'm weer af als voorbelasting. Saldo 0.

Vervolgens levert de NL-er de spullen fictief aan de Duitser, de eerste ICLt (BTW 0) en de tweede ICVeed.

 

 

Tot slot: Pim je schrijft in je eerste post Ik koop goederen onder naam van mijn bedrijf uit Engeland in.

Dat 'mijn bedrijf' betekent toch hoop ik niet dat je een vestiging in de UK hebt en jullie elkaars filiaal zijn. Want als dat zo is, verandert het hele verhaal weer.

 

't Blijft een moeilijk verhaal, sorry. Met J&J-taal kan ik 't niet goed opschrijven.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

John,

 

Heel erg bedankt, verhaal wordt nu al een stuk duidelijker.

 

Ten aanzien van je laatste vraag:

 

Nee, dat is niet het geval, ik ben een Nederlandse V.O.F. met een puur zakelijke relatie met een Engels bedrijf dat helemaal losstaat van ons bedrijf.

 

Bedankt voor je hulp,

 

Pim

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.