• 0

CISF/ISF kosten terecht of onterecht!

Goedendag,

 

Ik heb bij een chinese supplier goederen gekocht onder FOB voorwaarden, deze staat ook op de comm invoice, ik heb een forwarder (tranporteur) in china de opdracht gegeven deze te vervoeren, het laatste had nog x cm3 vrij en kon ik "kosteloos"gebruik maken, wel uiteraard de BL betalen etc.

 

nu komt het:

 

alles is nu ingeklaard door een inklaarder in ned en op hun factuur staat:

 

china import service fee ad 217,00 euro

Import Service Fee ad 919,47 euro

 

ik begrijp uit deze forum dat het lokale kosten zijn in china!

 

nu is mijn vraag, zijn deze kosten terecht of onterecht belast aan mij.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De goederen moeten FOB geleverd worden, dus je hebt helemaal niets te maken met lokaal transport. Als je een Chinese transporteur inhuurt, dan probeert deze de lokale kosten op je leverancier te verhalen. Dit is antuurlijk altijd een probleem.

Wat gebruikelijk is, is dat de transporteurs extra hoge kosten in rekening proberen te brengen voor lokaal transport in China om een goedkope aanbieding voor zee transport te kunnen maken, ook Nederlandse transporteurs proberen dit te doen.

Advies, niet betalen, met als motivatie dat dit kosten voor de leveracnier zijn. Je hebt een FOB inkoopbon.

Link naar reactie
  • 0

Als je spulletjes laat vervoeren vanuit China naar Europa heb je transportkosten en lokale afhandelingskosten.

Kosten in China en transportkosten zijn vrij laag en worden dan ook vaak verrekend met een dikke fee die uit de afhandeling in Nederland komt.

 

Kosten zijn waarschijnlijk terecht. Je hebt een LCL zending binnengekregen en krigt nu de kosten voor uitladen, inklaren en diverse vage fees voor je kiezen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De goederen moeten FOB geleverd worden, dus je hebt helemaal niets te maken met lokaal transport. Als je een Chinese transporteur inhuurt, dan probeert deze de lokale kosten op je leverancier te verhalen. Dit is antuurlijk altijd een probleem.

Wat gebruikelijk is, is dat de transporteurs extra hoge kosten in rekening proberen te brengen voor lokaal transport in China om een goedkope aanbieding voor zee transport te kunnen maken, ook Nederlandse transporteurs proberen dit te doen.

Advies, niet betalen, met als motivatie dat dit kosten voor de leveracnier zijn. Je hebt een FOB inkoopbon.

 

hoi jim,

 

na veel google en telefoongesprekken kwam ik tot dezelfde conclusie van wat jij hierboven aangeeft, echter als ik niet betaalde hier in ned bij mijn inklaarder, dan werd de loodskosten in rekening gebracht, welk aardig oploopt.

 

heb dus toch betaald uit eindelijk.

 

heb wel de chineze transporteur hiervan ophoogte gebracht en terug vordering gevraagd, echter wacht nog op reactie.... ???

Link naar reactie
  • 0

Als je spulletjes laat vervoeren vanuit China naar Europa heb je transportkosten en lokale afhandelingskosten.

Kosten in China en transportkosten zijn vrij laag en worden dan ook vaak verrekend met een dikke fee die uit de afhandeling in Nederland komt.

 

Kosten zijn waarschijnlijk terecht. Je hebt een LCL zending binnengekregen en krigt nu de kosten voor uitladen, inklaren en diverse vage fees voor je kiezen.

 

 

 

inklaringskosten en bl kosten etc...had ik al apart aan de tranporteur betaald, dus is deze kosten dubbel dan berekend, in de vorm van al die FEE?

Link naar reactie
  • 0

Bill of lading en inklaringskosten? Aan wie heb je die dan betaald?

 

Neem aan in China, maar dan komen er altijd nog Nederlandse kosten overheen.

 

 

klopt ik heb b/L kosten betaald aan mijn tranporteur in china.

 

mijn inklaarder geeft aan dat de CISF en ISF kosten zijn uit het land van oorsprong (china) en dat deze alleen gebeurd als je niet onder FOB voorwaarden transactie doet.

 

De inklaringskosten in ned zijn weer aparte kosten en vallen derhalve niet in de CISF en ISF, klopt toch!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb net een gerelateerd artikel gelezen :

 

Beware of China Import Service Fee

Posted on 06.08.2009

 

Some freight forwarders have been asked by importers whether the China Import Service Fee is legal. This fee arises because the shipper may ask for a form of 'remuneration' from the freight forwarder at the point of origin before they will give them the traffic. When this happens, the importer ends up paying the freight costs and an additional service fee. While this is not illegal, it does appear to go outside the terms of sale which have been agreed between exporter and importer, and buyers should try to find out why it is happening and if it can be avoided.

 

bron : http://www.rwfreight.co.uk/pages/index/ref/home/list_item_id/539

 

In het kort, de freight forwarder betaald de verzender voor het "aanbrengen" van het transport, en schuift dan de kosten door aan de ontvanger.

 

Indien u goederen FOB worden aangeboden, kies zelf een forwarder ! Indien u er eentje "gratis" aangeboden krijgt, vraag steeds op voorhand op wat de kosten zullen zijn.

 

www.importchina.be / www.sannalin.com (Tot begin 2011 waren we nog ImpExpBel Trading). Dezelfde mensen, dezelfde activiteiten,enkel een andere naam !

Link naar reactie
  • 0

Er wordt op dit moment veel gratis LCL transport. Acceptabele adminsitratiekosten zijn USD 25. (exclusief verzekering uiteraard) Voor 25 USD heb je goederen CIF/CFR Rotterdam (tot wel 10m3 af en toe). Wel FOB China bestellen.

 

Veel Nederlandse bedrijven willen perse zelf een transporteur aanwijzen. Hou er dan wel rekening mee dat je een Chinese zakenpartner met flink hogere kosten opzadeld voor lokaal transport. Een leverancier in China gaat natuurlijk niet extra betalen om een Nederlands bedrijf korting op de zeevracht te geven. Overleg dit met de leverancier. Regel je dit niet goed, dan gaat het mis. Ik krijg regelmatig een factuur binnen van 1000 USD voor lokaal transport, terwijl het reeel misschien 200 zou zijn. Die 800 USD gaat direct naar de klant. Die accepteerd het omdat ik er vantevoren voor gewaarschuwd heb.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.