Jim Nuis

Junior
  • Aantal berichten

    19
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    China

Jim Nuis's trofeeën

  1. De waarde vane en bedrijfslicentie hangt af van de regio waarin het bedrijf is geregistrerd. Ik hecht er zelf geen waarde aan. Belangrijk is het de factuur te controleren om te zien waar het geld daadwerkelijk heen gaat. Als het een inkoop via Alibaba is, controleer dan goodwill van het bedrijf.
  2. Een korte reactie op het leveren van garantie vanuit China. Het is zeker wel mogelijk om gerantie includief transportkosten naar Europa voor elkaar te krijgen. Ik neem aan dat meer bedrijven dit doen, maar als ik vanuit China iets lever, dan is de afspraak met de leverancier dat als er garantieclaims komen, de transportkosten (vaak per express) altijd meegenomen worden. Dit staat in ons inkoopcontract. Gaat bijna altijd goed, af en toe moeten we wat druk zetten. Natuurlijk verlies je wel tijd omdat de goederen weer geproduceerd moeten worden. Daarnaast zijn express kosten vanuit China bijan altijd duurder dan vanuit Europa. De Chinese leverancier zal dus vragen of de klant dit wil regelen. Dit is normaal.
  3. Er wordt op dit moment veel gratis LCL transport. Acceptabele adminsitratiekosten zijn USD 25. (exclusief verzekering uiteraard) Voor 25 USD heb je goederen CIF/CFR Rotterdam (tot wel 10m3 af en toe). Wel FOB China bestellen. Veel Nederlandse bedrijven willen perse zelf een transporteur aanwijzen. Hou er dan wel rekening mee dat je een Chinese zakenpartner met flink hogere kosten opzadeld voor lokaal transport. Een leverancier in China gaat natuurlijk niet extra betalen om een Nederlands bedrijf korting op de zeevracht te geven. Overleg dit met de leverancier. Regel je dit niet goed, dan gaat het mis. Ik krijg regelmatig een factuur binnen van 1000 USD voor lokaal transport, terwijl het reeel misschien 200 zou zijn. Die 800 USD gaat direct naar de klant. Die accepteerd het omdat ik er vantevoren voor gewaarschuwd heb.
  4. De goederen moeten FOB geleverd worden, dus je hebt helemaal niets te maken met lokaal transport. Als je een Chinese transporteur inhuurt, dan probeert deze de lokale kosten op je leverancier te verhalen. Dit is antuurlijk altijd een probleem. Wat gebruikelijk is, is dat de transporteurs extra hoge kosten in rekening proberen te brengen voor lokaal transport in China om een goedkope aanbieding voor zee transport te kunnen maken, ook Nederlandse transporteurs proberen dit te doen. Advies, niet betalen, met als motivatie dat dit kosten voor de leveracnier zijn. Je hebt een FOB inkoopbon.
  5. Beste samn, Ik ben bijzonder goed bekend in Changzhou. Als je er met de fabriek niet uitkomt, laat maar even weten. Ik ken Xinjin niet, maar een lokaal telefoontje doet vaak wonderen en je weet direct waar je aan toe bent.
  6. Bij import uit China zul je toch altijd zelf de juiste HS moeten zoeken. De leverancier in China zoekt de voor hem meest voordelige HS code op voor export. Wat in China wordt geaccpeteerd hoeft niet in NL geaccepteerd te worden. Ik heb hier bijzonder veel ervaring mee en wijs mijn klanten op 2 afwijkingen: - de HS code kan afwijken van wat er in Europa aan zou worden gegeven - de tekst op pakbon en factuur kan afwijken van wat er aan goederen omschrijving wordt verwacht. (een goede leverancier vraagt hier altijd toestemming voor) Dit heeft niets met importrechten in Europa te maken, maar alleen met export uit China. Zoek bij import uit China dus altijd zelf de HS code op. Beetje werk de eerste keer, maar kan je inkoopprijs flink verlagen.
  7. Zakelijke cultuurverschillen als het gaat om lange termijn denken verschillen sterk. Echter niet zoveel als vaak wordt beschreven. Ik werk nu 6 jaar permanent in China en heb een groep Chinese ondernemers leren kennen die 100% kiezen voor lange termijn samenwerking. Echter, dit werkt pas als ze je kennen als iemand waarmee echt zaken kan worden gedaan. Als een Chinees rechtstreeks of via guanxi te horen heeft gekregen dat je geen gebakken lucht verkoopt, maar daadwerkelijk expertise hebt en afneemt, dan gaat de samenwerking goed. Overigens doe ik op een "westerse" manier zaken in China, en na de inwerkperiode kunnen de leveranciers en klanten in China daar prima mee overweg. Uiteraard heb ik een aantal Chinese bedrijven leren kennen die de boel flest. Geen verschil met Nederlandse bedrijven :'(
  8. Ik kan je daar geen antwoord op geven. Ik ben niet op de hoogte van Nederlandse boekhoudregels. Je kunt wel een factuur bij de leveracnier opvragen. Die wordt je dan per e-mail gestuurd. Dan heb je alsnog de boekhouding compleet.
  9. Vaak krijg je vanuit China goederen zonder factuur. Als je een bestelling plaatst, dan kun je om een factuur vragen. Er zit een verschil tussen het BTW percentage dat de Chinese leverancier meot betalen en het BTW dat de leverancier terug krijgt. Bij kleine waarde doet 'ie er dus liever geen factuur bij. het is illegaal, maar het risico waard. Illegaal in China overigens, heeft geen enkel risico voor jou.
  10. Beste rmuller, Als je het niet zeker weet, dan kun je aan de leverancier vragen onder welke HS code )Statistics code) de producten geexporteerd worden uit China. Met deze HS code kun je aan een logitiek bedrijf vragen wat de importtax is. Ik neem aan dat de douane je ook het percentage kan geven als je de code hebt.
  11. Beste JD, Er worden veel leren jassen gemaakt in China. Het prijsverschil met Europa zal flink zijn. De grootste producent van leren jassen zit in Zhejiang province. Tussen Suzhou en Hangzhou. Niet al te ver van Shanghai dus. Bijna alles is voor export en er wordt geleverd aan A-Merken, maar ook gewonen merken. Je moet er wel rekening mee houden dat het maken van de eerste batch veel werk op gaat leveren. Je zult er een paar keer heen moeten gaan voordat het echt goed is. Succes!
  12. Eens met anna82. Je vraagt een aantal internationale transporteurs wat het kost, én je vraagt de leverancier wat het kost. Ik denk wel dat je flink wat administratiekosten gaat betalen. Als de goederen EXW geleverd worden, hou dan rekening met 5 weken.
  13. Het is voor een leverancier ongeveer 20 USD goedkoper om een container te laten gassen dan om een certificaat voor het hout aan te schaffen. Zet dus altijd op de inkooporder dat het hout (als je houtproducten koopt) gecertificeerd moet zijn, en dat anders de zending niet geaccepteerd gaat worden.
  14. FOB heeft nog een voordeel als je gebruikt maakt van een niet LC betaling. Je transporteur geeft opdracht de goederen in China lokaal op te halen. Als je met een voor jou onbekende leverancier werkt dan weet je in ieder geval dat er een container met goederen opgepikt is. De transporteur moet de originele BL naar de leverancier sturen, maar kan aan jou een kopie sturen. Als je betaald om de originele BL van de leverancier te krijgen, dan weet je in ieder geval dat er goederen aankomen.
  15. Op het moment dat de container door het logistiek bedrijf in China opgehaald is heeft de container een "Export reference Number". Dit is dus voordat er een B/L nummer bekend is. Met de Export Reference Number valt een container te achterhalen, maar wel lastiger dan met een B/L nummer. Voor een zending naar Nederland krijgt de leverancier het B/L nummer binnen 7 dagen aangeleverd. Deze info bevat ETD, ETA, Shipname en B/L nummer
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.