FrankVr Geplaatst: 14 oktober 2009 FrankVr 17 0 Geplaatst: 14 oktober 2009 Hallo, Ik ben net begonnen met SnelStart!Boek 1. Kan iemand bevestigen of ik voor de volgende 'rekeningen' de juiste grootboekrekeningen in gedachten heb: 1) verzendkosten pakket TNT: Porti (kantoorkosten) 2) aanschaf gereedschap (€15): gereedschappen (bedrijfskosten) 3) inkoop onderdelen (waarover 19% btw geheven werd): inkopen hoog (inkopen/kostprijs) 4) aanschaf perforator, boekhoudmappen: onderhoud kantoorinventaris (kantoorkosten) Verder: welke grootboekrekeningen moet ik gebruiken voor verbruiks-voorwerpen zoals handschoenen, printpapier, spuitbussen? Alvast bedankt! Frank! Link naar reactie
0 ROVened Geplaatst: 15 oktober 2009 ROVened 405 18 Geplaatst: 15 oktober 2009 In principe heb je helemaal goed gedacht. Maar de indeling is ook afhankelijk van wat je uiteindelijk wilt zien. Komen de verzendkosten bijvoorbeeld vaker voor, verzending van goederen etc. dan kun je daarvoor het beste een aparte grootboekrekening voor aanmaken. Aanschaf van gereedschap <€ 450,00 boek je als klein materiaal (kosten inventaris). Printpapier voor kantoor kun je op kantoorbenodigheden boeken, maar als het papier betrekking heeft op het maken van verzendbrieven dan kun je overwegen om de bedragen op een andere grootboekrekening te boeken. Maar wanneer het om een beperkt aantal pakken papier gaat kun je de uitgave op kantoorbenodigdheden boeken. Worden de handschoenen en spuitbussen voor het verzenden gebruikt, dan kun je overwegen om daarvoor ook een aparte grootboekrekening maken. Wanneer het om geringe bedragen gaat hoef je niet telkens een nieuwe grootboekrekening aan te maken. ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl. Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com Link naar reactie
0 FrankVr Geplaatst: 15 oktober 2009 Auteur FrankVr 17 0 Geplaatst: 15 oktober 2009 In principe heb je helemaal goed gedacht. Maar de indeling is ook afhankelijk van wat je uiteindelijk wilt zien. Komen de verzendkosten bijvoorbeeld vaker voor, verzending van goederen etc. dan kun je daarvoor het beste een aparte grootboekrekening voor aanmaken. Aanschaf van gereedschap <€ 450,00 boek je als klein materiaal (kosten inventaris). Printpapier voor kantoor kun je op kantoorbenodigheden boeken, maar als het papier betrekking heeft op het maken van verzendbrieven dan kun je overwegen om de bedragen op een andere grootboekrekening te boeken. Maar wanneer het om een beperkt aantal pakken papier gaat kun je de uitgave op kantoorbenodigdheden boeken. Worden de handschoenen en spuitbussen voor het verzenden gebruikt, dan kun je overwegen om daarvoor ook een aparte grootboekrekening maken. Wanneer het om geringe bedragen gaat hoef je niet telkens een nieuwe grootboekrekening aan te maken. Hallo, Bedankt voor het heldere antwoord! Nog een vraag v.w.b. de verbruiksartikelen: dit zijn geen spullen voor verkoop of verzending, maar deze gebruik ik om onderdelen te reinigen (welke daarna verkocht worden). Het zijn dus letterlijk verbruiksartikelen. Is dat interessant genoeg om een aparte grootboekrekening voor te maken, of valt dit simpelweg onder 'inkoop'? Wederom bedankt! Link naar reactie
0 MP Accounting Geplaatst: 15 oktober 2009 MP Accounting 50 6 Geplaatst: 15 oktober 2009 Het zijn dus letterlijk verbruiksartikelen. Is dat interessant genoeg om een aparte grootboekrekening voor te maken, of valt dit simpelweg onder 'inkoop'? Hoi Frank, Zoals ROVéNed al aangeeft, grootboekrekeningen kan je aanmaken als je denkt dat het inzicht in de kosten daardoor vergroot wordt. Voor wat betreft de verbruiksartikelen zou je kunnen denken aan een aparte grootboekrekening maar als dit slechts 1 of 2 inkopen per jaar betreft, kan je deze inkopen voor een eventuele kostprijsberekening ook later makkelijk uit je grootboek 'vissen'. Conclusie: het gaat er om wat jij belangrijk vindt. Persoonlijk heb ik altijd wel een voorkeur voor goed uitgesplitste boekhoudingen maar ik zie ook wel eens bedrijven die het overdrijven (bijvoorbeeld een grootboekrekening schrijfwaren bij een advocatenkantoor). Zoals wel vaker; meerdere wegen leiden naar Rome. Vriendelijke groet, Raymond www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering Link naar reactie
0 FrankVr Geplaatst: 15 oktober 2009 Auteur FrankVr 17 0 Geplaatst: 15 oktober 2009 Hoi Frank, Zoals ROVéNed al aangeeft, grootboekrekeningen kan je aanmaken als je denkt dat het inzicht in de kosten daardoor vergroot wordt. Voor wat betreft de verbruiksartikelen zou je kunnen denken aan een aparte grootboekrekening maar als dit slechts 1 of 2 inkopen per jaar betreft, kan je deze inkopen voor een eventuele kostprijsberekening ook later makkelijk uit je grootboek 'vissen'. Conclusie: het gaat er om wat jij belangrijk vindt. Persoonlijk heb ik altijd wel een voorkeur voor goed uitgesplitste boekhoudingen maar ik zie ook wel eens bedrijven die het overdrijven (bijvoorbeeld een grootboekrekening schrijfwaren bij een advocatenkantoor). Zoals wel vaker; meerdere wegen leiden naar Rome. Vriendelijke groet, Raymond Oké, duidelijk. Het gaat in mijn geval over ca. €250 verspreid over 20 aankopen, dus ik ga er denk ik wel een aparte grootboekrekening van maken. Bedankt voor het antwoord! Groeten, Frank. Link naar reactie
0 mo de w Geplaatst: 24 mei 2012 mo de w 2 0 Geplaatst: 24 mei 2012 Hallo, Ik ben net begonnen met SnelStart!Boek 1. Kan iemand bevestigen of ik voor de volgende 'rekeningen' de juiste grootboekrekeningen in gedachten heb: 1) verzendkosten pakket TNT: Porti (kantoorkosten) 2) aanschaf gereedschap (€15): gereedschappen (bedrijfskosten) 3) inkoop onderdelen (waarover 19% btw geheven werd): inkopen hoog (inkopen/kostprijs) 4) aanschaf perforator, boekhoudmappen: onderhoud kantoorinventaris (kantoorkosten) Verder: welke grootboekrekeningen moet ik gebruiken voor verbruiks-voorwerpen zoals handschoenen, printpapier, spuitbussen? Alvast bedankt! Frank! Link naar reactie
0 mo de w Geplaatst: 24 mei 2012 mo de w 2 0 Geplaatst: 24 mei 2012 Hallo, Ik durf het mijn boekhouder maar niet meer te vragen, na een rekening waarvan ik dacht dat hij ons hielp van de simpelste papieren boekhouding naar Snelstart. Kan iemand mij vertellen in welk grootboek ik de meewerkbeloning moet plaatsen. Het gaat erom dat ik werk voor mijn man verricht, dus het blijft wel bij ons , wij zijn fiscale partners. Hoe verwerk ik een debiteur die in maart 2011 had moeten betalen, een credit nota van gemaakt is , rekening 2011 al is opgemaakt, en nu in april 2012 toch betaald heeft. Succes allemaal No Link naar reactie
0 VNIS Geplaatst: 24 mei 2012 VNIS 582 33 Geplaatst: 24 mei 2012 Hallo, Ik durf het mijn boekhouder maar niet meer te vragen, na een rekening waarvan ik dacht dat hij ons hielp van de simpelste papieren boekhouding naar Snelstart. Kan iemand mij vertellen in welk grootboek ik de meewerkbeloning moet plaatsen. Het gaat erom dat ik werk voor mijn man verricht, dus het blijft wel bij ons , wij zijn fiscale partners. Hoe verwerk ik een debiteur die in maart 2011 had moeten betalen, een credit nota van gemaakt is , rekening 2011 al is opgemaakt, en nu in april 2012 toch betaald heeft.Suc Goede middag, Het is de vraag wat je hier met "meewerkbeloning" bedoelt om aan te geven hoe dit verwerkt moet worden. Bedoel je dat je jezelf een, beperkte (< 5.000,00) , vergoeding toe kent dan is er gewoon sprake van privé opname. Betreft het enkel de "fiscale" meewerk beloning dan is het niet gebruikelijk dat die in de administratie verwerkt wordt. Enkel bij de IB aangifte wordt deze opgenomen. Bij een vergoeding > 5.000 is een arbeidsovereenkomst mogelijk en wordt een en ander als loon etc. geboekt. Met betrekking tot de verkoop en creditnota moet het antwoord "formeel" luiden dat dit niet op deze wijze verwerkt mag worden en dus nog in 2011 gecorrigeerd moet worden ! Praktisch is de oplossing dat je nu de ontvangst als omzet in de boeken op neemt. Let op ! Bij een substantieel bedrag loop je met de praktische oplossing het risico dat de belastingdienst hier niet mee akkoord wenst te gaan ! Heb je ook aan de mogelijkheid van een VOF gedacht ? Met vriendelijke groet Link naar reactie
FrankVr
FrankVr
Hallo,
Ik ben net begonnen met SnelStart!Boek 1.
Kan iemand bevestigen of ik voor de volgende 'rekeningen' de juiste grootboekrekeningen in gedachten heb:
1) verzendkosten pakket TNT: Porti (kantoorkosten)
2) aanschaf gereedschap (€15): gereedschappen (bedrijfskosten)
3) inkoop onderdelen (waarover 19% btw geheven werd): inkopen hoog (inkopen/kostprijs)
4) aanschaf perforator, boekhoudmappen: onderhoud kantoorinventaris (kantoorkosten)
Verder: welke grootboekrekeningen moet ik gebruiken voor verbruiks-voorwerpen zoals handschoenen, printpapier, spuitbussen?
Alvast bedankt!
Frank!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag