• 0

herinvestering

Mijn eenmanszaak is door overheidsingrijpen verkocht. Dat is in 2008 bij de notaris getekend. In 2007 was er een princiepe overeenkomst. Op het pand heb ik een boekwinst van 1000 k De boekwaarde is 300 k. Nu wil ik weer een nieuw pand kopen. Mijn vragen zijn de volgende.

Hoe lang heb ik de tijd om te herinvesteren? 1 of 3 jaar?

Kom ik in aanmerking voor de eenmalige verlaging van de hoogste belastingschijf in 2008?

Als een nieuw pand 500 k kost kan ik dan maar 300 k (oude boekwaarde) van de aasnschafprijs afhalen?

Welk jaar komt de belastingaanslag?

Heeft iemand nog tips om de belasting te verminderen? Mijn leeftijtijd is < 40

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Stek,

 

Een hoop vraagjes die door elkaar lopen.

 

Hoe lang heb ik de tijd om te herinvesteren? 1 of 3 jaar?

 

Binnen 3 boekjaren moet je herinvesteren

 

Kom ik in aanmerking voor de eenmalige verlaging van de hoogste belastingschijf in 2008?

Ik denk dat je hier de middeling bedoelt. Ja, daar heb je recht op als je boven de drempel uitkomt.

 

Op het pand heb ik een boekwinst van 1000 k

Dat is dus je herinvesteringsreserve.

Als een nieuw pand 500 k kost kan ik dan maar 300 k (oude boekwaarde) van de aasnschafprijs afhalen?

Nee, je moet de 1000K gebruiken om de waarde van het nieuwe pand te verlagen. Dus die heeft een aanschafwaarde van 0 en een overschot van je reserve van 500K

 

Welk jaar komt de belastingaanslag?

Over het jaar dat de herinvesteringsreserve vrij valt. De aanslag volgt altijd later

 

Heeft iemand nog tips om de belasting te verminderen?

Zoek een goede adviseur

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Als een nieuw pand 500 k kost kan ik dan maar 300 k (oude boekwaarde) van de aasnschafprijs afhalen?

Nee, je moet de 1000K gebruiken om de waarde van het nieuwe pand te verlagen. Dus die heeft een aanschafwaarde van 0 en een overschot van je reserve van 500K

 

Vergeet niet rekening te houden met de boekwaarde-eis. Die eis houdt in dat de herinvesteringsreserve slechts te benutten is voor zover de boekwaarde van de vervangende investering daarmee niet onder de (oude) boekwaarde van de vervangen investering komt. Je boekwaarde is dus minimaal 300k, dus je kunt voor slechts 200k de HIR benutten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.