• 0

Welk BTW-tarief van Duitse leveranciers bij import Duitsland -> Nederland?

Beste Higherlever.

 

Ik ben vandaag voor het eerst op de site en wat een informatie voor een startende ondernemen :)

 

Geweldig forum.

 

Toch heb ik nog een vraag die mij niet geheel duidelijk is ,

 

Ik ga mijn inkopen onderandere doen bij een duits bedrijf.

 

Deze rekend mij gewoon 19% BTW..

 

Kan ik dit hier terug halen of moet dit in duitsland,'

 

Ook snap ik niet waarom het ene bedrijf met 0% vat (btw) levert en de andere met 19% is daar een reggel voor?

 

Het is een simpele vraag maar ik kan nergens zo een antwoord vinden,

 

Hopende op een antwoord ,

 

Gr Rachel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Rasje,

 

Deze rekend mij gewoon 19% BTW

 

Ik denk dat je 16% MwSt bedoelt, want dat is het percentage in Duitsland. Als zij wel 19% BTW in rekening brengen, dan zijn zij ook in Nederland gevestigd en krijg van daar uit geleverd.

 

Kan ik dit hier terug halen of moet dit in duitsland

 

Als het de MwSt betreft, dan kan je dat terug vragen in Duitsland. Daar zijn speciale formulieren voor. Houd er wel rekening mee dat er veel tijd over heen gaat voordat je je geld ontvangt.

 

Ook snap ik niet waarom het ene bedrijf met 0% vat (btw) levert en de andere met 19% is daar een reggel voor

 

Weet het bedrijf dat BTW in rekening brengt wel dat je een ondernemer bent? Je moet hun je BTW nummer bekend maken zodat zij de BTW niet hoeven te berekenen. Het kan ook te maken hebben dat de ene ondernemer een dienst levert en de andere goederen. Dat kan ik uit je posting niet opmaken.

Overigens is VAT de Engelse variant van onze BTW, je hebt het in posting over Duitsland. Misschien kan je wat meer informatie geven over je kwestie?

 

Groetjes,

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Normaal wordt de btw verlegd bij een internationale transactie, ze moeten dan wel je btw nummer hebben.

 

Ik las net van een andere gebruiker dat de Duitse btw (Mwst )16 % is, maar dit is al enige jaren 19 %.( Ik woon in Duitsland )

 

Mijn leveranciers willen tevens een bewijs / document van aflevering in Nederland, de pakbon van de transporteur is genoeg.

 

Ik importeer regelmatig uit Duitsland.

 

Groet Robin Besselink

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Robin.

 

Ik las net van een andere gebruiker dat de Duitse btw (Mwst )16 % is, maar dit is al enige jaren 19 %.( Ik woon in Duitsland

 

Ik zie alleen facturen vanuit duitsland zonder BTW dus de verhoging is mij ontgaan, maar in ieder geval bedankt voor de opmerking. Dan kan ik TS ook iets beter volgen, want ik ging er van uit dat de percentages verkeerd werden gezegd.

 

Ik importeer regelmatig uit Duitsland

Je woont in Duitsland maar hebt een bedrijf in Nederland?? Gewoon nieuwsgierig!

 

@Rachel

Blijkbaar ziet jouw leverancier het gewoon als een binnenlandse levering (voor hem dan!!) en rekent dan de Duitse BTW. Door kenbaar te maken via je BTW nummer dat je ondernemer bent, kan de BTW komen te vervallen.

 

Indien je leverancier de reeds verzonden en betaalde facturen niet wilt corrigeren (of kan corrigeren omdat je ten tijde van de factuur nog geen ondernemer was), kan je de Duitse BTW terug vragen in Duitsland.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Indien je leverancier de reeds verzonden en betaalde facturen niet wilt corrigeren (of kan corrigeren omdat je ten tijde van de factuur nog geen ondernemer was), kan je de Duitse BTW terug vragen in Duitsland.

 

Nog zo'n 50 nachtjes slapen en je kunt de Duitse BTW terugvragen in NL. Zie

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/nieuwsbrief/nieuwsberichten/2009-04-07-10_buitenland_btw.html

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ja dat klopt !!

 

Ik woon al een aantal jaren in Duitsland, maar mijn bedrijf zit in Nederland.

 

Ik rijd elke dag de grens over naar Nederland en weer terug.

 

Ik ben wel aan het kijken om ook zakelijk de grens over te gaan, ik ga zondag naar China ( voor de 1e keer ).

 

Mocht ik gaan importeren vanuit China dan wil ik zeker ook in Duitsland mijn produkten gaan aanbieden.

 

Op zakelijk gebied is Duitsland anders dan Nederland,maar omdat ik er al jaren woon en de taal goed spreek is voor mij de drempel flink verlaagd om hier zakelijk actief te worden.

 

Grüss, Robin Besselink

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 56 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.