• 0

Uittreden vof wil maar niet lukken

In een notedop: In september 2007 ben ik uit mijn Vof gestapt. Vervolgens is er met de andere 3 vennooten en de accountant een zeer lang- en moeizaam overleg geweest. Vooral lang omdat de accountant niet reageerde en andere 'prioriteiten' leek te hebben. Na 2 jaar en 4 mails van zijn kant hebben we inmiddels een laatste gesprek gehad en ben ik akkoord gegaan. (vooral omdat ik wil dat het bedrijf verder kan en ik ook) Dit was begin september. Nu is het echter weer stil.

De accountant reageert weer niet op mijn mails met een verzoek om op de hoogte te blijven van de vooruitgang. De overige vennooten hebben waarschijnlijk niet veel haast omdat het hen alleen maar geld kost.

 

Zijn er mogelijkheden om dit proces weer aan de gang te krijgen? Of kan ik druk op de accountant zetten? (heb ik rechten)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Petjes,

 

Ik weet niet precies wat het probleem is, maar ik vermoed dat het gaat om de waardebepaling van jouw firma-aandeel. Het lijkt erop dat de accountant verder gaat met de overblijvende 3 firmanten. Hij zal dan in principe de belangen van de overige 3 firmanten behartigen. Ik weet niet om wat voor bedragen we praten, maar het is vaak raadzaam dat de partijen die tegenover elkaar staan ieder een eigen accountant/adviseur inschakelen, om hun belangen te behartigen. Maar wellicht hebben je al overeenstemming bereikt over de waardebepaling en dan is dit een gepasseerd station.

 

Wat je nu het beste kunt doen, is om via een aangetekend schrijven de accountant een redelijke deadline te stellen, waarop je wilt dat hij de cijfers uiterlijk op orde heeft. Dreig hem met juridische stappen of eventueel een tuchtrechtprocedure als hij zich niet aan de afspraak houdt. Meestal is zo'n brief voldoende om de accountant tot actie te bewegen.

 

Daarna zul je eveneens met de overige vennoten harde afspraken moeten maken over de datum waarop je uiterlijk je afkoopsom bijgeschreven wilt hebben. Breng ook een wettelijke rente in rekening over elke dag dat ze te laat zijn met betalen.

 

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

In veel v.o.f. akten is opgenomen dat wanneer partijen niets eens kunnen worden dat er dan "scheidslieden" worden aangewezen. Maar helaas is de inhoud van de akte (bij mij) niet bekend.

Zoals Odeon reeds noemde kun je de accountant aanschrijven en tevens aansprakelijk stellen voor de nadelige schade die je kunt ondervinden. De v.o.f. is in 2007 ontbonden en kennelijk hou je door het uittreden een vergoeding (stakingswinst) er aan over, deze vergoeding is belast voor de inkomstenbelasting/pvv etc. De aangifte van 2007 moet al ingediend zijn, behoudens bijzondere uitstel. Wanneer de aangifte reeds is ingediend kan het zijn (allemaal aannames dus) dat er een verkeerd winstbedrag is aangegeven. Dus stel de accountant aansprakelijk.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.