• 0

BTW in Fiscale Eenheid

LS,

 

Ik ontvang BTW in de werkmaatschappij en ga vanuit de holding als Fiscale Eenheid BTW per kwartaal afdragen.

 

Hoe kan ik het geld (BTW) uit de werkmaatschappij overdragen naar de holding? Hoe werkt dat administratief (via welke grootboekrekeningen bijvoorbeeld)?

 

En is het aspect 'risicosfeer' nog relevant (ik wil de werkmaatschappij zo leeg mogelijk houden)?

 

Bij voorbaat dank!

 

Stier

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ontvang BTW in de werkmaatschappij en ga vanuit de holding als Fiscale Eenheid BTW per kwartaal afdragen.

 

Hoe kan ik het geld (BTW) uit de werkmaatschappij overdragen naar de holding? Hoe werkt dat administratief (via welke grootboekrekeningen bijvoorbeeld)?

 

Je hoeft geen BTW over te dragen. Zoals Odeon al zegt, je doet één aangifte voor de fiscale eenheid waar beide B.V.'s inzitten.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Odeon en John,

 

Bedankt voor de reacties. Ik heb reeds een FE. Waar het me om gaat, onder welke noemer ik het geld in de werkmaatschappij verplaats naar de holding. Vanuit de holding boek ik de BTW van de FE over naar de Belastingdienst. In de holding heb ik dus de liquiditeit nodig.

 

In beide bv's heb ik grootboekrekeningen ontvangen en voorbelaste BTW. Het is meer een administratieve vraag. Hoe doe ik dit boekhoudkundig op een zuivere én praktische wijze?

 

Gr Stier

Link naar reactie
  • 0

Je kunt in elk der BV's de desbetreffende BTW rekeningen gladboeken voor de bedragen die zijn verrekend met de fiscus. Voorzover in een BV het bedrag niet feitelijk is betaald maar het verschuldigde bedrag (of te ontvangen bedrag) feitelijk wordt afgerekend door een andere BV ontstaat dus een rekening-courantverhouding met die andere BV. Deze kan worden tenietgedaan door feitelijk liquiditeiten over te hevelen van de niet-betalende naar de betalende BV (resp. ontvangende BV)

 

Kort gezegd: gewoon fysiek afrekenen dus.

 

John.

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.