• 0

rek crt Beheer BV en werkmaatschappij BV

Verrekeningen tussen bv's gebeuren vaak door boekingen via een rekening courantverhouding. Echter bij een faillisement zal een curator denk ik trachten aan te tonen dat er feitelijk nauwelijks sprake is van aparte entiteiten als er volop boekingen heen en weer gaan tussen de bv's. Feitelijk zijn er wel 2 BV's maar practisch eigenlijk nauwelijks.

Is het daarom wenselijk de boekingen via rek crt beperkt te houden ? Weet iemand waar ongeveer de grens ligt ?

(Ik heb het dus niet over de rek crt met de dga maar puur tussen de bv's onderling.)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De meest zuivere methode is (vind ik) gewoon onderling facturen sturen voor de diensten met een duidelijke omschrijving.

Op die manier heb je een stuk papier waaruit de transactie blijkt en kan een makkelijker een oordeel worden gevormd over de zakelijkheid van de transactie. De afrekening tussen de BV's kan dan wel eventueel via de rekening courant lopen. Dit voorkomt onnodige banktransacties.

 

Het grootste probleem van rekening couranten is dat er even snel een boeking word gemaakt zonder goede onderbouwing van de boeking waarna de zakelijkheid van de transactie niet (meer) valt te achterhalen. Er mag best een groot aantal transacties over heen lopen als ze maar allemaal goed onderbouwd zijn zodat de curator (of de accountant) kan controleren of het om zakelijke transacties gaat. met zakelijk bedoel ik dat je niet 1000 euro per uur rekent voor administratieve dienstverlening terwijl de feitelijke kosten 50 euro per uur zijn. Je moet alles wat de doorbelast dus tegen redelijke en aannemelijke kosten/prijs doen.

 

Als voorbeeld geef ik altijd aan ondernemers waarom lukt het je wel voor 300 verkoopfacturen en 500 inkoopfacturen elke transactie indivdueel per factuur in je administratie te verwerken en te archiveren op nummer of alfabet en ga je voor 50-60 transacties tussen de holding en werkmij lopen "klooien" met memoriaal boekingen zonder bewijsstukken. Gewoon in elke administrate een debiteur en crediteur aanmaken voor de Holding en de werkmij en gewoon netjes facturen maken en inboeken net als alle andere verkoop en inkoopfacturen.

 

(wel even netjes in je maandrapportage de onderlinge schulden en vorderingen apart vermelden)

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie maar ook al ga je factureren, dan nog onstaat er een vertroebeling tussen de bv's onderling.

Hoe meer administratief verkeer of geldverkeer er heen en weer gaat tussen de bv's onderling hoe dunner de lijn wordt voor een curator om een andere bv uit de groep in een faillisement te betrekken. Dus waar ligt ongeveer de grens ?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.