• 0

boeken van een buitenland investering

Ik heb met een Keniaan een bedrijf opgezet in Kenya. Het is maar een kleine onderneming, misschien meer uit hulp dan dat ik er rijk van wordt. Maar het verdient zichzelf terug. Ik heb geinvesteerd in ons bedrijf en 1500 euro overgemaakt naar onze rekening in Kenya, vanaf mijn bedrijvenrekening hier. (in Nederland heb ik een eenmanszaak)

Het is een investering in een gebouw.

Hoe moet ik dit nu inboeken in mijn boekhouding? Ziet de belastingdienst dit nu als een aftrekpost voor mijn bedrijf, of deels? Wie heeft hier ervaring mee?

Bart

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/23990-boeken-van-een-buitenland-investering/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Bartq,

wat is de formele titel van de geldoverdracht? Ligt er een (schriftelijke) overeenkomst aan ten grondslag? En zo ja wat houdt deze overeenkomst in? Heb je een (deel van) een gebouw gehuurd / gekocht? Of is het een deelneming in een bedrijf? Betreft het een lening? E.e.a. is van invloed op de wijze waarop je de EUR 1.500 moet boeken.

Met vriendelijke groet,

Raymond

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

• 0

De titel is "geld transfer van bedrijf in Nederland naar bedrijf in Kenia" Er is een schrifteljke overeenkomst, het is een geregistreerd bedrijf in Kenia met twee eigenaren, ik en mijn Keniaanse business partner. Het gebouw is eigendom en is nieuw gebouwd. (een kippenstal) Het is geen lening, maar een transfer van mijn Nederlandse bedrijf naar ons Keniaanse bedrijf.

Ik vind dat ik het mag boeken op een rekening genaamd "Gebouwen Kenia"

Als ik dan andere uitgaven doe die niet als investering maar voor de eerste kosten zijn, "uitgaven Kenia" en deze in een keer wegboeken. Alles onder BTW code 0, want die wordt in Kenia betaald en ontvangen. Dan kan ik alle uitgaven en afschrijvingen hier in Nederland als kosten opvoeren.

Is dit een reele gedachte? Ik kan het moeilijk als prive uitgaven inboeken oid.

• 0

Bart,

Het ligt iets ingewikkelder dan het slechts als ' investering' in je huidige administratie boeken. Het is van belang of het een rechtspersoon in Kenia betreft of niet. Ook is het van belang of de onderneming ter plaatse geleid wordt. In het onderstaande ga ik er vanuit dat het een rechtspersoon (als in BV/NV) betreft en de leiding daar plaatsvindt (mocht dat niet zo zijn dan verneem ik dat graag).

In ieder geval is het verstandig (vanuit een wettelijk oogpunt maar ook voor jezelf) een aparte boekhouding te vormen voor deze onderneming aangezien deze volledig los staat van je 'oude' onderneming. Je ' investering' wordt dan opgevoerd als zijnde kapitaalstorting in de Kenyiaanse onderneming (creditzijde) en Gebouw (debitzijde).

Als je vervolgens 'kosten' voor het Keniaanse bedrijf in je 'oude' onderneming wil gaan opvoeren, worden deze m.i. wel degelijk als privé-onttrekking door de NL-fiscus gezien. De reden hiervoor is dat je in principe een geheel nieuw bedrijf hebt gecreëerd dat in Kenia belast gaat worden volgens de Keniaanse belastingregels. Je hebt derhalve te maken met de Keniaanse BTW, vennootschapsbelasting, IB etc. Zoals de voorstelling van zaken nu is, heb je alleen te maken met de Nederlandse fiscus voor wat betreft je eventuele winst uit onderneming (Box I) of dividend (Box II).

Deze belasting kan je (ik ga er even vanuit dat er een belastingverdrag tussen NL en K is) verrekenen met je Nederlandse belastingaangifte.

Al met al ligt het wat complexer dan je in eerste instantie zou vermoeden.

Als je meer vragen hebt, aarzel niet deze te stellen.

Met vriendelijke groet,

Raymond

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

• 0

Wat is de tegenprestatie van de geld transfer? Jij maakt geld over en daar staat iets tegenover. Is dat nu een (deel van een) kippenhok, een deel van een onderneming, een gift? Wanneer krijg je iets terug, hoe zeker is dat en wat is het (rente, dividend, winst)?

Wat is de rechtsvorm van de Keniaanse onderneming? Is dat een rechtspersoon, een samenwerkingsverband, etc.?

Is deze rechtsvorm transparant naar Keniaanse (fiscale) maatstaven?

Is deze rechtsvorm transparant naar Nederlandse, fiscale maatstaven?

Met Kenia hebben we, voor zover ik kan nagaan, alleen een verdrag inzake luchtvaart, dus zul je een beroep moeten doen op het besluit ter voorkoming van dubbele belasting 2001.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar