• 0

commerciele balans aanpassen voor aangifte vennootschapsbelasting

ik heb een commerciele en fiscale beginbalans van een bedrijf. Nu weet ik niet hoe ik aan het einde van het jaar de commerciele balans om moet zetten naar een fiscale balans. Het enige verschil tussen commercieel en fiscaal is de goodwill en de bijbehorende latentie.

Ik heb nu commercieel afgeschreven op de goodwill (en ook de latentie laten verminderen) maar vraag me af waar ik het verschil op tegen moet boeken. In de beginbalans was het tegengeboekt op de agioreserve. Maar het zal toch niet zo zijn dat de agioreserve fiscaal groter wordt omdat er commercieel op de goodwill wordt afgeschreven?

Voor de verduidelijking een paar cijfers

Goodwill 150.000

Agio 127.500(=verschil tussen comm en fiscaal)

Latentie 22.500

 

Nu na afschrijving

Goodwill 135.000

Latentie 20.250

Moet ik nu dan het verschil 114.750 maar als verschil tussen comm en fiscaal agio nemen? Dat dan het agio ieder jaar hoger wordt? Is dat de bedoeling?

Wie kan mij helpen? Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor goodwill is het - staat het ook op de fiscale balans? Als het fiscaal niet geactiveerd is (of er niet op afgeschreven mag worden), dan is je fiscale winst inderdaad ieder jaar hoger dan je commerciele winst (zolang je commercieel afschrijft).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nee de goodwill staat niet op de fiscale balans. Mooi dat is duidelijk.

Nu krijg ik echter weer een verschil met het berekenen via het programma (verschil tussen fiscale winstberekening adhv vermogen en via de v &w rekening) en het verschil is exact het bedrag aan berekende vpb. Weet jij toevallig ook hoe ik dat opgelost krijg? Nogmaals bedankt.

Toch wel lastig zo'n vpb aangifte en zeker als het lang geleden is dat je zoiets hebt gedaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.